
5.0
Tips voor het vergroten van draagvlak
Praktische tips om draagvlak te creëren
Met de factoren uit het DINAMO-model in gedachten, kunnen onderwijsinstellingen verschillende stappen ondernemen om het draagvlak voor toegankelijk toetsen en examineren te versterken:
Actie | Aanpak |
---|---|
Betrokkenen in kaart brengen | Breng in beeld wie binnen jouw instelling betrokken zijn bij toetsing en examinering. |
Werkgroep oprichten | Stel een werkgroep of stuurgroep samen met medewerkers uit diverse rollen, zoals docenten, toetsmakers en examencommissieleden. |
Relaties versterken | Bouw goede relaties op tussen medewerkers, bijvoorbeeld door regelmatig overleg of informele ontmoetingen. Dit bevordert samenwerking bij concrete casussen. |
“Wanneer je elkaar kent, van elkaars goede bedoelingen overtuigd bent en elkaars onderscheiden rollen begrijpt en waardeert, kom je gemakkelijker tot elkaar – Marco Rotman, examencommissielid Christelijke Hogeschool Ede
Actie | Aanpak |
---|---|
Respecteer rollen | Begrijp en erken de verschillende rollen van betrokkenen. Dit helpt bij het vinden van oplossingen die zowel de student ondersteunen als de toetskwaliteit waarborgen. |
Emotionele betrokkenheid creëren | Laat een student met een ondersteuningsbehoefte ervaringen delen om de impact van ontoegankelijke toetsen tastbaar te maken. |
Informeer over wettelijke kaders | Zorg dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van relevante wet- en regelgeving en cijfers over toegankelijk toetsen. |
Visie en beleid formuleren | Ontwikkel beleid voor toegankelijk toetsen en evalueer dit jaarlijks om het onderwerp intern te blijven benadrukken. |
Kies de juiste timing | Grijp momenten zoals curriculumvernieuwingen aan om aandacht te besteden aan verschillende toetsvormen |
Kennis vergroten | Deel voorbeelden van alternatieve toetsvormen en good practices, bijvoorbeeld uit het netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren. |
Samenwerken met externe toetsleveranciers | Blijf in gesprek met leveranciers van landelijke toetsen en examens om toegankelijkheid ook daar onder de aandacht te houden. |
Deze tips helpen om zowel intern als extern draagvlak op te bouwen en zo het toetsproces inclusiever te maken.

5.0
Tips voor het vergroten van draagvlak
“Wanneer je elkaar kent, van elkaars goede bedoelingen overtuigd bent en elkaars onderscheiden rollen begrijpt en waardeert, kom je gemakkelijker tot elkaar – Marco Rotman, examencommissielid Christelijke Hogeschool Ede
Praktische tips om draagvlak te creëren
Met de factoren uit het DINAMO-model in gedachten, kunnen onderwijsinstellingen verschillende stappen ondernemen om het draagvlak voor toegankelijk toetsen en examineren te versterken:
Actie | Aanpak |
---|---|
Betrokkenen in kaart brengen | Breng in beeld wie binnen jouw instelling betrokken zijn bij toetsing en examinering. |
Werkgroep oprichten | Stel een werkgroep of stuurgroep samen met medewerkers uit diverse rollen, zoals docenten, toetsmakers en examencommissieleden. |
Relaties versterken | Bouw goede relaties op tussen medewerkers, bijvoorbeeld door regelmatig overleg of informele ontmoetingen. Dit bevordert samenwerking bij concrete casussen. |
Actie | Aanpak |
---|---|
Respecteer rollen | Begrijp en erken de verschillende rollen van betrokkenen. Dit helpt bij het vinden van oplossingen die zowel de student ondersteunen als de toetskwaliteit waarborgen. |
Emotionele betrokkenheid creëren | Laat een student met een ondersteuningsbehoefte ervaringen delen om de impact van ontoegankelijke toetsen tastbaar te maken. |
Informeer over wettelijke kaders | Zorg dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van relevante wet- en regelgeving en cijfers over toegankelijk toetsen. |
Visie en beleid formuleren | Ontwikkel beleid voor toegankelijk toetsen en evalueer dit jaarlijks om het onderwerp intern te blijven benadrukken. |
Kies de juiste timing | Grijp momenten zoals curriculumvernieuwingen aan om aandacht te besteden aan verschillende toetsvormen |
Kennis vergroten | Deel voorbeelden van alternatieve toetsvormen en good practices, bijvoorbeeld uit het netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren. |
Samenwerken met externe toets-leveranciers | Blijf in gesprek met leveranciers van landelijke toetsen en examens om toegankelijkheid ook daar onder de aandacht te houden. |
Deze tips helpen om zowel intern als extern draagvlak op te bouwen en zo het toetsproces inclusiever te maken.