
Strategisch netwerk
Actie en expressie
Hoe leert de student?
Het HOE van leren
Theorie
Lerenden laat je op verschillende manieren opdrachten aanpakken en verworven kennis aantonen. Dit is gerelateerd aan het strategisch netwerk van de hersenen.
Richtlijnen en suggesties
1.
Bied verschillende manieren om actief met de leerstof te werken:
Gebruik verschillende werkvormen zoals stellingen of rollenspel. |
Laat studenten binnen groepswerk verschillende rollen kiezen. |
Zet toegankelijke, digitale tools in. |
Bouwstenen
Keuze aan werkvormen | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
2.
Geef de kans om het geleerde verschillend aan te tonen:
Toets zowel formatief als summatief. |
Laat studenten een eigen toetsvorm kiezen. |
Vermijd deadlines of zet ze functioneel in. |
Bouwstenen
Keuze toetsvorm | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
3.
Stimuleer het stellen en bereiken van doelen en prioriteiten:
Zorg dat bij de start leerdoelen, activiteiten en evaluatievormen vastliggen. |
Bied opties voor evaluatie en bijsturing. |
Maak voorbeeldtentamens beschikbaar en bespreekbaar. |
Bouwstenen
Heldere leeruitkomst & criteria | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
Bouwstenen
Heldere leeruitkomst & criteria | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
Bouwstenen
Keuze aan werkvormen | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
Bouwstenen
Keuze toetsvorm | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Maak voorbeeldtentamens beschikbaar en bespreekbaar. |
Laat studenten een eigen toetsvorm kiezen. |
Toets zowel formatief als summatief. |
Vermijd deadlines of zet ze functioneel in. |
Strategisch netwerk
Laat studenten binnen groepswerk verschillende rollen kiezen. |
Gebruik verschillende werkvormen zoals stellingen of rollenspel. |
Zet toegankelijke, digitale tools in. |
Het HOE van leren
Zorg dat bij de start leerdoelen, activiteiten en evaluatievormen vastliggen. |
Bied opties voor evaluatie en bijsturing. |
3.
Stimuleer het stellen en bereiken van doelen en prioriteiten:
2.
Geef de kans om het geleerde verschillend aan te tonen:
Actie en expressie
1.
Bied verschillende manieren om actief met de leerstof te werken:
Hoe leert de student?
Theorie
Lerenden laat je op verschillende manieren opdrachten aanpakken en verworven kennis aantonen. Dit is gerelateerd aan het strategisch netwerk van de hersenen.
Richtlijnen en suggesties
WAAROM leert de student?
Betrokkenheid