afbeelding van hersenen met rechts een vlak blauw ingekleurd

Strategisch netwerk

Actie en expressie

Hoe leert de student?

Het HOE van leren

Theorie

Lerenden laat je op verschillende manieren opdrachten aanpakken en verworven kennis aantonen. Dit is gerelateerd aan het strategisch netwerk van de hersenen.

Richtlijnen en suggesties

Een blauwe iconische afbeelding van drie personen die verbonden zijn met een tandwiel waarin een afspeelknop staat

1.

Bied verschillende manieren om actief met de leerstof te werken:

Een blauwe iconische afbeelding met twee personen die verbonden zijn door een dubbele pijl, met symbolen van een koffer en een radertje erboven

Gebruik verschillende werkvormen zoals stellingen of rollenspel.

vier handen vanuit elke hoek (vierkant) die elk een puzzelstuk vasthouden

Laat studenten binnen groepswerk verschillende rollen kiezen.

illustratie van een iPad, telefoon en computerscherm

Zet toegankelijke, digitale tools in.

Bouwstenen

  • Keuze aan werkvormen | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Een blauwe iconische afbeelding van een boek en een pen, met pijlen die in meerdere richtingen wijzen

2.

Geef de kans om het geleerde verschillend aan te tonen:

Een blauwe iconische afbeelding van een checklist, een gebruikersicoon en een snelheidsmeter

Toets zowel formatief als summatief.

drie illustraties: een video, laptop en een notitie met lijntjes en een tekstwolkje rechtsonder in de hoek

Laat studenten een eigen toetsvorm kiezen.

kalender met een klok

Vermijd deadlines of zet ze functioneel in.

Bouwstenen

  • Keuze toetsvorm | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Een blauwe iconische afbeelding van drie genummerde stappen in oplopende volgorde met een opwaartse pijl

3.

Stimuleer het stellen en bereiken van doelen en prioriteiten:

Een blauwe iconische afbeelding van een netwerkdiagram met vier verbonden punten

Zorg dat bij de start leerdoelen, activiteiten en evaluatievormen vastliggen.

Een blauwe iconische afbeelding van een hand die schuifregelaars aanpast, met een tandwiel ernaast

Bied opties voor evaluatie en bijsturing.

Een blauwe iconische afbeelding van een computerscherm met een checklist met vinkjes en lijntjes

Maak voorbeeldtentamens beschikbaar en bespreekbaar.

Bouwstenen

  • Heldere leeruitkomst & criteria | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

vier handen vanuit elke hoek (vierkant) die elk een puzzelstuk vasthouden illustratie van een iPad, telefoon en computerscherm drie illustraties: een video, laptop en een notitie met lijntjes en een tekstwolkje rechtsonder in de hoek Een blauwe iconische afbeelding van een checklist, een gebruikersicoon en een snelheidsmeter kalender met een klok Een blauwe iconische afbeelding van drie genummerde stappen in oplopende volgorde met een opwaartse pijl

Bouwstenen

  • Heldere leeruitkomst & criteria | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Bouwstenen

  • Keuze aan werkvormen | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Bouwstenen

  • Keuze toetsvorm | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

afbeelding van hersenen met rechts een vlak blauw ingekleurd Een blauwe iconische afbeelding met twee personen die verbonden zijn door een dubbele pijl, met symbolen van een koffer en een radertje erboven Een blauwe iconische afbeelding van een hand die schuifregelaars aanpast, met een tandwiel ernaast Een blauwe iconische afbeelding van een computerscherm met een checklist met vinkjes en lijntjes Een blauwe iconische afbeelding van een netwerkdiagram met vier verbonden punten Een blauwe iconische afbeelding van drie personen die verbonden zijn met een tandwiel waarin een afspeelknop staat

Maak voorbeeldtentamens beschikbaar en bespreekbaar.

Een blauwe iconische afbeelding van een boek en een pen, met pijlen die in meerdere richtingen wijzen

Laat studenten een eigen toetsvorm kiezen.

Toets zowel formatief als summatief.

Vermijd deadlines of zet ze functioneel in.

Strategisch netwerk

Laat studenten binnen groepswerk verschillende rollen kiezen.

Gebruik verschillende werkvormen zoals stellingen of rollenspel.

Zet toegankelijke, digitale tools in.

Het HOE van leren

Zorg dat bij de start leerdoelen, activiteiten en evaluatievormen vastliggen.

Bied opties voor evaluatie en bijsturing.

3.

Stimuleer het stellen en bereiken van doelen en prioriteiten:

2.

Geef de kans om het geleerde verschillend aan te tonen:

Actie en expressie

1.

Bied verschillende manieren om actief met de leerstof te werken:

Hoe leert de student?

Theorie

Lerenden laat je op verschillende manieren opdrachten aanpakken en verworven kennis aantonen. Dit is gerelateerd aan het strategisch netwerk van de hersenen.

Richtlijnen en suggesties

WAAROM leert de student?

Betrokkenheid