Universal Design for Learning (UDL)
Onderwijsontwerp met diversiteit als uitgangspunt
Individueel maatwerk voor elke student is niet haalbaar vanwege de kosten en tijdsinvestering. Voor passend onderwijs met gelijke kansen voor elke student, biedt Universal Design for Learning (UDL) uitkomst. Een onderwijsontwerp waarbij je rekening houdt met de diversiteit in leerstijlen, achtergronden, interesses en uitdagingen. Hiermee biedt je een optimaal leerklimaat voor elke student met minder ad-hoc aanpassingen, minder kosten en meer studiesucces voor alle studenten.
Drie principes bij toepassing UDL
Hersenonderzoek toont aan dat iedere persoon verschillend leert. Op basis van deze bevindingen zijn drie principes opgesteld die centraal staan bij toepassen van UDL.
Het aanbieden van informatie op verschillende manieren.
Het controleren van voortgang op flexibele wijze.
Het vergroten van betrokkenheid via verschillende strategieën.
CAST en UDL
Het UDL-gedachtegoed is ontwikkeld door het Amerikaanse CAST. Een non-profit organisatie voor onderwijsonderzoek en -ontwikkeling om het leren voor alle studenten te verbeteren en te optimaliseren. UDL is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Het geeft docenten en onderwijsmakers handvatten om meer inclusief onderwijs te ontwerpen.
UDL: verschil is de norm
Diversiteit is de norm, de standaardstudent bestaat niet. Hoe ontwerp je het onderwijs zodanig dat je tegemoet komt aan deze diversiteit? ECIO liet filmmaakster Marleen Buwalda hierover in 2015 een documentaire maken.
Universal Design for Learning (UDL)
Onderwijsontwerp met diversiteit als uitgangspunt
Individueel maatwerk voor elke student is niet haalbaar vanwege de kosten en tijdsinvestering. Voor passend onderwijs met gelijke kansen voor elke student, biedt Universal Design for Learning (UDL) uitkomst. Een onderwijsontwerp waarbij je rekening houdt met de diversiteit in leerstijlen, achtergronden, interesses en uitdagingen. Hiermee biedt je een optimaal leerklimaat voor elke student met minder ad-hoc aanpassingen, minder kosten en meer studiesucces voor alle studenten.
Drie principes bij toepassing UDL
Hersenonderzoek toont aan dat iedere persoon verschillend leert. Op basis van deze bevindingen zijn drie principes opgesteld die centraal staan bij toepassen van UDL.
Het aanbieden van informatie op verschillende manieren.
Het controleren van voortgang op flexibele wijze.
Het vergroten van betrokkenheid via verschillende strategieën.
CAST en UDL
Het UDL-gedachtegoed is ontwikkeld door het Amerikaanse CAST. Een non-profit organisatie voor onderwijsonderzoek en -ontwikkeling om het leren voor alle studenten te verbeteren en te optimaliseren. UDL is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Het geeft docenten en onderwijsmakers handvatten om meer inclusief onderwijs te ontwerpen.
UDL: verschil is de norm
Diversiteit is de norm, de standaardstudent bestaat niet. Hoe ontwerp je het onderwijs zodanig dat je tegemoet komt aan deze diversiteit? ECIO liet filmmaakster Marleen Buwalda hierover in 2015 een documentaire maken.