Toegankelijk onderwijs is de sleutel tot gelijke kansen voor alle studenten. Of het nu gaat om een digitaal leerplatform of een fysiek schoolgebouw, iedereen moet zonder belemmeringen kunnen leren, werken en deelnemen. In dit magazine laten we zien hoe onderwijsinstellingen, in zowel het mbo als het hbo en wo, kunnen bijdragen aan inclusief onderwijs, waarin toegankelijkheid vanzelfsprekend is.
We starten met het VN-verdrag Handicap, de internationale basis voor gelijke rechten en participatie van mensen met een beperking. De jaarlijkse monitor van ECIO laat zien hoever hogescholen en universiteiten zijn met de uitvoering van dit verdrag: van toegankelijkheid en ondersteuning tot inclusie in beleid en dagelijkse praktijk. Ook kijken we naar de toegankelijkheid van het hbo en wo voor studenten met een ondersteuningsbehoefte, en hoe ongelijkheid al vroeg in de schoolloopbaan kan ontstaan. Daarnaast belichten we onderwerpen die specifiek het mbo raken, zodat zichtbaar wordt hoe toegankelijkheid in alle onderwijssectoren vorm krijgt. Vanuit dit bredere perspectief gaan we in op de Nederlandse wet- en regelgeving die de toegankelijkheid van het onderwijs moet waarborgen, en laten we zien hoe instellingen hieraan concreet invulling kunnen geven.
In dit magazine vind je bovendien praktische hulpmiddelen, tips, tools en inzichten die helpen om digitale en fysieke leeromgevingen inclusiever te maken. We geven een stem aan studenten, die hun ervaringen delen met digitale en fysieke toegankelijkheid, en aan onderwijsprofessionals, die inspirerende voorbeelden uit de praktijk laten zien en tonen hoe zij stap voor stap werken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs.
Digitale en fysieke toegankelijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen vormen ze de basis van een onderwijsomgeving waarin iedereen, ongeacht beperking of ondersteuningsbehoefte, de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen.
Veel leesplezier en inspiratie gewenst bij het ontdekken van de mogelijkheden van inclusief onderwijs!
Namens ECIO,
Elke van Doorn
Tom de Beer
Toegankelijk onderwijs is de sleutel tot gelijke kansen voor alle studenten. Of het nu gaat om een digitaal leerplatform of een fysiek schoolgebouw, iedereen moet zonder belemmeringen kunnen leren, werken en deelnemen. In dit magazine laten we zien hoe onderwijsinstellingen, in zowel het mbo als het hbo en wo, kunnen bijdragen aan inclusief onderwijs, waarin toegankelijkheid vanzelfsprekend is.
We starten met het VN-verdrag Handicap, de internationale basis voor gelijke rechten en participatie van mensen met een beperking. De jaarlijkse monitor van ECIO laat zien hoever hogescholen en universiteiten zijn met de uitvoering van dit verdrag: van toegankelijkheid en ondersteuning tot inclusie in beleid en dagelijkse praktijk. Ook kijken we naar de toegankelijkheid van het hbo en wo voor studenten met een ondersteuningsbehoefte, en hoe ongelijkheid al vroeg in de schoolloopbaan kan ontstaan. Daarnaast belichten we onderwerpen die specifiek het mbo raken, zodat zichtbaar wordt hoe toegankelijkheid in alle onderwijssectoren vorm krijgt. Vanuit dit bredere perspectief gaan we in op de Nederlandse wet- en regelgeving die de toegankelijkheid van het onderwijs moet waarborgen, en laten we zien hoe instellingen hieraan concreet invulling kunnen geven.
In dit magazine vind je bovendien praktische hulpmiddelen, tips, tools en inzichten die helpen om digitale en fysieke leeromgevingen inclusiever te maken. We geven een stem aan studenten, die hun ervaringen delen met digitale en fysieke toegankelijkheid, en aan onderwijsprofessionals, die inspirerende voorbeelden uit de praktijk laten zien en tonen hoe zij stap voor stap werken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs.
Digitale en fysieke toegankelijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen vormen ze de basis van een onderwijsomgeving waarin iedereen, ongeacht beperking of ondersteuningsbehoefte, de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen.
Veel leesplezier en inspiratie gewenst bij het ontdekken van de mogelijkheden van inclusief onderwijs!
Namens ECIO,
Elke van Doorn
Tom de Beer