1. Inleiding

Toegankelijk onderwijs is de sleutel tot gelijke kansen voor alle studenten. Of het nu gaat om een digitaal leerplatform of een fysiek schoolgebouw, iedereen moet zonder belemmeringen kunnen leren, werken en deelnemen. In dit magazine laten we zien hoe onderwijsinstellingen kunnen bijdragen aan inclusief onderwijs, waarin toegankelijkheid vanzelfsprekend is.

 

We starten met het VN-verdrag Handicap, de internationale basis voor gelijke rechten en participatie van mensen met een beperking. Vanuit dit uitgangspunt kijken we verder naar de Nederlandse wet- en regelgeving die de toegankelijkheid van het onderwijs waarborgt, en laten we zien hoe instellingen hieraan concreet invulling kunnen geven.

 

Daarnaast vind je in dit magazine praktische hulpmiddelen, tips, tools en inzichten die helpen om digitale en fysieke leeromgevingen inclusiever te maken. We geven een stem aan studenten, die hun ervaringen delen met digitale en fysieke toegankelijkheid, én aan onderwijsprofessionals, die inspirerende voorbeelden uit de praktijk delen en laten zien hoe zij stap voor stap werken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs.

 

Digitale en fysieke toegankelijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen vormen ze de basis van een onderwijsomgeving waarin iedereen, ongeacht beperking of ondersteuningsbehoefte, de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen.

 

Veel leesplezier en inspiratie gewenst bij het ontdekken van de mogelijkheden van inclusief onderwijs!

 

Namens ECIO,

Elke van Doorn
Tom de Beer

Introductie
1. Inleiding

Toegankelijk onderwijs is de sleutel tot gelijke kansen voor alle studenten. Of het nu gaat om een digitaal leerplatform of een fysiek schoolgebouw, iedereen moet zonder belemmeringen kunnen leren, werken en deelnemen. In dit magazine laten we zien hoe onderwijsinstellingen kunnen bijdragen aan inclusief onderwijs, waarin toegankelijkheid vanzelfsprekend is.

 

We starten met het VN-verdrag Handicap, de internationale basis voor gelijke rechten en participatie van mensen met een beperking. Vanuit dit uitgangspunt kijken we verder naar de Nederlandse wet- en regelgeving die de toegankelijkheid van het onderwijs waarborgt, en laten we zien hoe instellingen hieraan concreet invulling kunnen geven.

 

Daarnaast vind je in dit magazine praktische hulpmiddelen, tips, tools en inzichten die helpen om digitale en fysieke leeromgevingen inclusiever te maken. We geven een stem aan studenten, die hun ervaringen delen met digitale en fysieke toegankelijkheid, én aan onderwijsprofessionals, die inspirerende voorbeelden uit de praktijk delen en laten zien hoe zij stap voor stap werken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs.

 

Digitale en fysieke toegankelijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen vormen ze de basis van een onderwijsomgeving waarin iedereen, ongeacht beperking of ondersteuningsbehoefte, de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen.

 

Veel leesplezier en inspiratie gewenst bij het ontdekken van de mogelijkheden van inclusief onderwijs!

 

Namens ECIO,

Elke van Doorn
Tom de Beer

Introductie