In deze podcastaflevering nemen drie bijzondere perspectieven je mee in de wereld van inclusief onderwijs. Een aflevering vol energie, herkenning en praktische inzichten voor iedereen die werk wil maken van toegankelijk en inclusief onderwijs.
Gyzlene Kramer-Zeroual, programmadirecteur Strategie & Gelijke Kansen bij het Albeda College, vertelt hoe projecten als Albeda NEXT en de Talenthub studenten helpen om hun talenten écht te laten bloeien. Tom de Beer van het ECIO laat zien hoe digitalisering juist een krachtig middel kan zijn om gelijke kansen te creëren — mits we onderwijs en technologie toegankelijk ontwerpen. En oud-mbo-studenten Nikita Kuijpers en Max Koopman delen openhartig hun ervaringen: over ruimte krijgen, jezelf uitspreken en het belang van gehoord worden.
In heel Nederland werken mbo-instellingen aan onderwijs waarin iedere student kan meedoen. Niet omdat het moet, maar omdat het beter werkt voor iedereen. Het VN-verdrag Handicap is daarbij een belangrijk kompas: het vraagt van onderwijsinstellingen om fysieke, digitale én sociale drempels weg te nemen.
In dit hoofdstuk vind je inspirerende voorbeelden uit de praktijk van het mbo. Ze laten zien hoe docenten, begeleiders en teams stap voor stap werken aan toegankelijkheid en inclusie; van kleine aanpassingen in de klas tot structurele veranderingen in de organisatie. Wat al deze voorbeelden gemeen hebben? Ze laten zien dat verandering begint met doen.
In heel Nederland werken mbo-instellingen aan onderwijs waarin iedere student kan meedoen. Niet omdat het moet, maar omdat het beter werkt voor iedereen. Het VN-verdrag Handicap is daarbij een belangrijk kompas: het vraagt van onderwijsinstellingen om fysieke, digitale én sociale drempels weg te nemen.
In dit hoofdstuk vind je inspirerende voorbeelden uit de praktijk van het mbo. Ze laten zien hoe docenten, begeleiders en teams stap voor stap werken aan toegankelijkheid en inclusie; van kleine aanpassingen in de klas tot structurele veranderingen in de organisatie. Wat al deze voorbeelden gemeen hebben? Ze laten zien dat verandering begint met doen.
In deze podcastaflevering nemen drie bijzondere perspectieven je mee in de wereld van inclusief onderwijs. Een aflevering vol energie, herkenning en praktische inzichten voor iedereen die werk wil maken van toegankelijk en inclusief onderwijs.
Gyzlene Kramer-Zeroual, programmadirecteur Strategie & Gelijke Kansen bij het Albeda College, vertelt hoe projecten als Albeda NEXT en de Talenthub studenten helpen om hun talenten écht te laten bloeien. Tom de Beer van het ECIO laat zien hoe digitalisering juist een krachtig middel kan zijn om gelijke kansen te creëren — mits we onderwijs en technologie toegankelijk ontwerpen. En oud-mbo-studenten Nikita Kuijpers en Max Koopman delen openhartig hun ervaringen: over ruimte krijgen, jezelf uitspreken en het belang van gehoord worden.