docent staat voor een tafel waar studenten aan zitten, op de achtergrond staat een flipover.

Module | Flipping the classroom

Best practice | NHL Stenden Hogeschool

De module Flipping the Classroom is onderdeel van de minor Educating the World. Deze Engelstalige module richt zich op het bevorderen van internationalisering en wereldburgerschap in het onderwijs. Studenten leren het concept van Flipping the Classroom en passen het actief toe door interactieve digitale leermiddelen te ontwerpen en te ontwikkelen, passend bij zowel online als fysieke lesomgevingen. De module is opgebouwd volgens de principes van Universal Design for Learning (UDL), zodat alle studenten op hun eigen manier toegang krijgen tot de inhoud en optimaal kunnen leren.

Highlights van de master

De minor is Engelstalig en trekt zowel Nederlandse als internationale studenten aan, wat de uitwisseling van culturele en onderwijservaringen bevordert. In de module Flipping the Classroom leren studenten het concept van Flipping the Classroom en passen dit direct toe door interactieve leermiddelen en activerende werkvormen te ontwerpen voor zowel thuisstudie als de klas. Studenten hebben de vrijheid om zelf een onderwerp te kiezen voor hun project. Dit biedt hen de ruimte om een thema te verkennen dat aansluit bij hun eigen interesse en expertise. Het ontwerp van de leermiddelen richt zich op online materialen voor thuis en werkvormen die het leren in de klas versterken. De module moedigt actief leren aan, waardoor studenten niet alleen hun kennis vergroten, maar ook worden voorbereid op toekomstige onderwijsrollen waarin ze creatieve en effectieve leeromgevingen kunnen ontwikkelen.

Voor wie?

Deze module is geschikt voor studenten die geïnteresseerd zijn in innovatieve onderwijsmodellen en internationalisering. Het is open voor zowel Nederlandse als internationale studenten en is vooral relevant voor studenten die zich willen verdiepen in digitale didactiek en wereldburgerschap in het onderwijs. Het is een uitstekende keuze voor studenten die de impact van technologie in het onderwijs willen begrijpen en toepassen.

Wat leren de studenten?

Studenten leren hoe ze de principes van Flipping the Classroom kunnen toepassen op hun eigen onderwijspraktijk. Ze ontwikkelen digitale leermiddelen die niet alleen interactief en aantrekkelijk zijn, maar ook effectief kunnen worden ingezet in verschillende onderwijsomgevingen. Ook leren ze hoe ze activerende werkvormen kunnen creëren voor in de klas, die studenten helpen om actief en zelfstandig te leren. Door deze ervaring kunnen ze het concept van Flipping the Classroom zowel digitaal als fysiek implementeren.

docent staat voor een tafel waar studenten aan zitten, op de achtergrond staat een flipover.

Module | Flipping the classroom

Best practice | NHL Stenden Hogeschool

De module Flipping the Classroom is onderdeel van de minor Educating the World. Deze Engelstalige module richt zich op het bevorderen van internationalisering en wereldburgerschap in het onderwijs. Studenten leren het concept van Flipping the Classroom en passen het actief toe door interactieve digitale leermiddelen te ontwerpen en te ontwikkelen, passend bij zowel online als fysieke lesomgevingen. De module is opgebouwd volgens de principes van Universal Design for Learning (UDL), zodat alle studenten op hun eigen manier toegang krijgen tot de inhoud en optimaal kunnen leren.

Highlights van de master

De minor is Engelstalig en trekt zowel Nederlandse als internationale studenten aan, wat de uitwisseling van culturele en onderwijservaringen bevordert. In de module Flipping the Classroom leren studenten het concept van Flipping the Classroom en passen dit direct toe door interactieve leermiddelen en activerende werkvormen te ontwerpen voor zowel thuisstudie als de klas. Studenten hebben de vrijheid om zelf een onderwerp te kiezen voor hun project. Dit biedt hen de ruimte om een thema te verkennen dat aansluit bij hun eigen interesse en expertise. Het ontwerp van de leermiddelen richt zich op online materialen voor thuis en werkvormen die het leren in de klas versterken. De module moedigt actief leren aan, waardoor studenten niet alleen hun kennis vergroten, maar ook worden voorbereid op toekomstige onderwijsrollen waarin ze creatieve en effectieve leeromgevingen kunnen ontwikkelen.

Voor wie?

Deze module is geschikt voor studenten die geïnteresseerd zijn in innovatieve onderwijsmodellen en internationalisering. Het is open voor zowel Nederlandse als internationale studenten en is vooral relevant voor studenten die zich willen verdiepen in digitale didactiek en wereldburgerschap in het onderwijs. Het is een uitstekende keuze voor studenten die de impact van technologie in het onderwijs willen begrijpen en toepassen.

Wat leren de studenten?

Studenten leren hoe ze de principes van Flipping the Classroom kunnen toepassen op hun eigen onderwijspraktijk. Ze ontwikkelen digitale leermiddelen die niet alleen interactief en aantrekkelijk zijn, maar ook effectief kunnen worden ingezet in verschillende onderwijsomgevingen. Ook leren ze hoe ze activerende werkvormen kunnen creëren voor in de klas, die studenten helpen om actief en zelfstandig te leren. Door deze ervaring kunnen ze het concept van Flipping the Classroom zowel digitaal als fysiek implementeren.