vijf jongeren met elkaar in gesprek in de hal van een schoolgebouw

Informatievoorziening

5.

Wegwijs in voorzieningen en ondersteuningsaanbod

Heldere en toegankelijke informatie is essentieel voor studenten om hun weg te vinden binnen het aanbod van voorzieningen en ondersteuningsmogelijkheden. Met een focus op overzichtelijkheid, inclusie en innovatie proberen zij studenten optimaal te informeren over hun mogelijkheden.

Onderwijsinstellingen zetten verschillende middelen in om studenten met ondersteuningsbehoeften te informeren over de beschikbare voorzieningen en begeleiding. Dit omvat zowel digitale als persoonlijke kanalen:

  • Online informatie: Websites van instellingen bieden uitgebreide en gestructureerde informatie over voorzieningen voor studenten met bijvoorbeeld ADHD, autisme, chronische ziekten, ouderschap, zwangerschap, of mentale uitdagingen. Sommige instellingen werken aan het verbeteren van de vindbaarheid van deze informatie via zoekmachines en overwegen visuele hulpmiddelen, zoals infographics, om de toegankelijkheid verder te verhogen. Naast informatie zijn hier soms ook ervaringsverhalen te vinden, om studenten beter inzicht te geven in het studeren met een ondersteuningsbehoefte aan die onderwijsinstelling.

  • Rol decanen en SLB’ers: Decanen en studieadviseurs spelen een belangrijke rol in de informatievoorziening. Ze bezoeken soms collegezalen om diensten toe te lichten en worden vaak aangedragen als aanspreekpunt via mentoren of studieloopbaanbegeleiders (SLB’ers). Studenten die tijdens hun studie tegen problemen aanlopen, worden op deze manier eenvoudig doorverwezen.

  • Digitale, toegankelijke hulpmiddelen: Voor een laagdrempelige toegang tot hulp gebruiken instellingen tools zoals een online gids waarmee studenten direct naar de juiste contactpersoon worden geleid, toegankelijke infographics met informatie of online tools om snel met de juiste contactpersonen in contact te worden gebracht. Ook voor werknemers zijn onderwijsinstellingen hier – in het kader van bewustwording en de juiste ondersteuning bieden – mee bezig. Zo worden bijvoorbeeld centrale kennisbanken ontwikkeld om informatievoorziening voor studieadviseurs en andere stafleden te verbeteren.

Door gebruik te maken van een combinatie van digitale en persoonlijke kanalen zorgen instellingen ervoor dat studenten met ondersteuningsbehoeften eenvoudig toegang hebben tot relevante informatie en begeleiding. 

Praktijkvoorbeelden:

Logo Hogeschool van Amsterdam

Om ervoor te zorgen dat studenten zich tijdig bewust zijn van het belang van en mogelijkheden tot ondersteuning op de hogeschool, verstuurt de Hogeschool van Amsterdam nieuwsbrieven met relevante informatie naar decanen van scholen waar veel studenten vandaan komen. Deze nieuwsbrieven zijn specifiek gericht op ondersteuningsmogelijkheden voor studenten die hier behoefte aan hebben, om ervoor te zorgen dat zij vanaf de start van hun opleiding de juiste begeleiding krijgen.

Logo TU Delft

De TU Delft heeft een centraal informatiepunt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte: Horizon. Dit informatiepunt wordt beheerd door studentendecanen en student-assistenten met ervaringsdeskundigheid. Studenten kunnen bij hier terecht met vragen over hun ondersteuningsbehoefte, beschikbare voorzieningen en voor advies.

logo Radboud Universiteit

Alle nieuw geregistreerde en heringeschreven studenten ontvangen van de Erasmus Universiteit een bericht met de vraag of ze meer informatie willen over studeren met een ondersteuningsbehoefte. Bevestigen ze dit, dan ontvangen ze automatisch een informatiemail.

vijf jongeren met elkaar in gesprek in de hal van een schoolgebouw

Informatie-
voorziening

5.

Wegwijs in voorzieningen en ondersteunings-aanbod

Heldere en toegankelijke informatie is essentieel voor studenten om hun weg te vinden binnen het aanbod van voorzieningen en ondersteuningsmogelijkheden. Met een focus op overzichtelijkheid, inclusie en innovatie proberen zij studenten optimaal te informeren over hun mogelijkheden.

Onderwijsinstellingen zetten verschillende middelen in om studenten met ondersteuningsbehoeften te informeren over de beschikbare voorzieningen en begeleiding. Dit omvat zowel digitale als persoonlijke kanalen:

  • Online informatie: Websites van instellingen bieden uitgebreide en gestructureerde informatie over voorzieningen voor studenten met bijvoorbeeld ADHD, autisme, chronische ziekten, ouderschap, zwangerschap, of mentale uitdagingen. Sommige instellingen werken aan het verbeteren van de vindbaarheid van deze informatie via zoekmachines en overwegen visuele hulpmiddelen, zoals infographics, om de toegankelijkheid verder te verhogen. Naast informatie zijn hier soms ook ervaringsverhalen te vinden, om studenten beter inzicht te geven in het studeren met een ondersteuningsbehoefte aan die onderwijsinstelling.

  • Rol decanen en SLB’ers: Decanen en studieadviseurs spelen een belangrijke rol in de informatievoorziening. Ze bezoeken soms collegezalen om diensten toe te lichten en worden vaak aangedragen als aanspreekpunt via mentoren of studieloopbaanbegeleiders (SLB’ers). Studenten die tijdens hun studie tegen problemen aanlopen, worden op deze manier eenvoudig doorverwezen.

  • Digitale, toegankelijke hulpmiddelen: Voor een laagdrempelige toegang tot hulp gebruiken instellingen tools zoals een online gids waarmee studenten direct naar de juiste contactpersoon worden geleid, toegankelijke infographics met informatie of online tools om snel met de juiste contactpersonen in contact te worden gebracht. Ook voor werknemers zijn onderwijsinstellingen hier – in het kader van bewustwording en de juiste ondersteuning bieden – mee bezig. Zo worden bijvoorbeeld centrale kennisbanken ontwikkeld om informatievoorziening voor studieadviseurs en andere stafleden te verbeteren.

Door gebruik te maken van een combinatie van digitale en persoonlijke kanalen zorgen instellingen ervoor dat studenten met ondersteuningsbehoeften eenvoudig toegang hebben tot relevante informatie en begeleiding. 

Praktijkvoorbeelden:

Logo Hogeschool van Amsterdam

Om ervoor te zorgen dat studenten zich tijdig bewust zijn van het belang van en mogelijkheden tot ondersteuning op de hogeschool, verstuurt de Hogeschool van Amsterdam nieuwsbrieven met relevante informatie naar decanen van scholen waar veel studenten vandaan komen. Deze nieuwsbrieven zijn specifiek gericht op ondersteuningsmogelijkheden voor studenten die hier behoefte aan hebben, om ervoor te zorgen dat zij vanaf de start van hun opleiding de juiste begeleiding krijgen.

Logo TU Delft

De TU Delft heeft een centraal informatiepunt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte: Horizon. Dit informatiepunt wordt beheerd door studentendecanen en student-assistenten met ervaringsdeskundigheid. Studenten kunnen bij hier terecht met vragen over hun ondersteuningsbehoefte, beschikbare voorzieningen en voor advies.

logo Radboud Universiteit

Alle nieuw geregistreerde en heringeschreven studenten ontvangen van de Erasmus Universiteit een bericht met de vraag of ze meer informatie willen over studeren met een ondersteuningsbehoefte. Bevestigen ze dit, dan ontvangen ze automatisch een informatiemail.