wegwijzer met borden met teksten: help, guidance, support, advice

Voorzieningen

7.

Ondersteuning voor meer studiesucces

De voorzieningen voor studenten met een functiebeperking zijn een belangrijk onderdeel van het creëren van een inclusieve leeromgeving. Ze variëren van extra tijd bij toetsen en digitale hulpmiddelen tot flexibele studietrajecten en technische innovaties.

Onderwijsinstellingen bieden een breed scala aan voorzieningen om studenten met ondersteuningsbehoeften te ondersteunen. Deze voorzieningen zijn erop gericht om studenten te helpen bij het overwinnen van obstakels die voortkomen uit hun functiebeperkingen en hen te voorzien van de middelen die nodig zijn om succesvol te studeren. De aangeboden voorzieningen variëren afhankelijk van de behoeften van de student en de mogelijkheden van de instelling. In eerdere hoofdstukken kwamen al meerdere voorzieningen aan bod; hieronder beschrijven we er nog een aantal en zetten we veel voorkomende voorzieningen op een rijtje:

  • Toets- en tentamenvoorzieningen: Veel instellingen bieden voorzieningen zoals extra tijd bij toetsen, voorleessoftware en andere aanpassingen voor studenten met bijvoorbeeld dyslexie of ADHD. Deze voorzieningen worden doorgaans efficiënt geregeld, vaak via digitale systemen die het proces versnellen en vereenvoudigen. In sommige gevallen kunnen studenten ook gebruik maken van specifieke toetsvoorzieningen die hen helpen om de inhoud van examens beter te begrijpen.

  • Flexibiliteit binnen opleidingen: De beschikbaarheid van voorzieningen kan verschillen per opleiding, waarbij sommige opleidingen flexibeler zijn in het aanbieden van ondersteuning dan andere. Instellingen zorgen ervoor dat deze flexibiliteit wordt afgestemd op wat haalbaar is binnen de specifieke studie, zodat studenten de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun studie succesvol af te ronden. Veel instellingen bieden flexibele studieprogramma’s aan, met mogelijkheden zoals soepelere deadlines, aangepaste werkgroepindelingen en uitzonderingen op aanwezigheidsplichten. Deze aanpak is ideaal voor studenten met mantelzorgtaken, ouderschap, topsportverplichtingen of functiebeperkingen, en helpt hen om hun studie en persoonlijke omstandigheden in balans te houden.

  • Digitalisering van het aanvraagproces: Veel instellingen hebben het aanvraagproces voor voorzieningen gedigitaliseerd om het sneller en gebruiksvriendelijker te maken. Dit maakt het voor studenten gemakkelijker om snel de benodigde ondersteuning aan te vragen en te ontvangen, zonder onnodige vertragingen.

  • Fysieke toegankelijkheid: Daarnaast wordt er steeds meer aandacht besteed aan de fysieke toegankelijkheid van onderwijsinstellingen. Dit wordt vaak gecoördineerd door gespecialiseerde teams die werken aan het verbeteren van de infrastructuur om te zorgen dat studenten met mobiliteitsbeperkingen of andere fysieke uitdagingen toegang hebben tot alle faciliteiten en diensten.

Praktijkvoorbeeld:

logo Radboud  Universiteit

De Radboud Universiteit heeft van flexibel studeren een speerpunt gemaakt bij het ondersteunen van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Wat ooit begon als een pilot wordt nu voor langere tijd aangeboden: studenten die door omstandigheden worden beperkt in het volgen van onderwijs – zoals studenten met een ondersteuningsbehoefte – kunnen in aanmerking komen voor flexibel studeren. Studenten kunnen zich hiervoor aanmelden en na gesprekken met de studentendecaan en studieadviseur wordt bepaald hoe het flexibel studeren vorm krijgt. Dit verschilt per student, afhankelijk van de behoefte.

wegwijzer met borden met teksten: help, guidance, support, advice

Voorzieningen

7.

Ondersteuning voor meer studiesucces

De voorzieningen voor studenten met een functiebeperking zijn een belangrijk onderdeel van het creëren van een inclusieve leeromgeving. Ze variëren van extra tijd bij toetsen en digitale hulpmiddelen tot flexibele studietrajecten en technische innovaties.

Onderwijsinstellingen bieden een breed scala aan voorzieningen om studenten met ondersteuningsbehoeften te ondersteunen. Deze voorzieningen zijn erop gericht om studenten te helpen bij het overwinnen van obstakels die voortkomen uit hun functiebeperkingen en hen te voorzien van de middelen die nodig zijn om succesvol te studeren. De aangeboden voorzieningen variëren afhankelijk van de behoeften van de student en de mogelijkheden van de instelling. In eerdere hoofdstukken kwamen al meerdere voorzieningen aan bod; hieronder beschrijven we er nog een aantal en zetten we veel voorkomende voorzieningen op een rijtje:

  • Toets- en tentamenvoorzieningen: Veel instellingen bieden voorzieningen zoals extra tijd bij toetsen, voorleessoftware en andere aanpassingen voor studenten met bijvoorbeeld dyslexie of ADHD. Deze voorzieningen worden doorgaans efficiënt geregeld, vaak via digitale systemen die het proces versnellen en vereenvoudigen. In sommige gevallen kunnen studenten ook gebruik maken van specifieke toetsvoorzieningen die hen helpen om de inhoud van examens beter te begrijpen.

  • Flexibiliteit binnen opleidingen: De beschikbaarheid van voorzieningen kan verschillen per opleiding, waarbij sommige opleidingen flexibeler zijn in het aanbieden van ondersteuning dan andere. Instellingen zorgen ervoor dat deze flexibiliteit wordt afgestemd op wat haalbaar is binnen de specifieke studie, zodat studenten de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun studie succesvol af te ronden. Veel instellingen bieden flexibele studieprogramma’s aan, met mogelijkheden zoals soepelere deadlines, aangepaste werkgroepindelingen en uitzonderingen op aanwezigheidsplichten. Deze aanpak is ideaal voor studenten met mantelzorgtaken, ouderschap, topsportverplichtingen of functiebeperkingen, en helpt hen om hun studie en persoonlijke omstandigheden in balans te houden.

  • Digitalisering van het aanvraagproces: Veel instellingen hebben het aanvraagproces voor voorzieningen gedigitaliseerd om het sneller en gebruiksvriendelijker te maken. Dit maakt het voor studenten gemakkelijker om snel de benodigde ondersteuning aan te vragen en te ontvangen, zonder onnodige vertragingen.

  • Fysieke toegankelijkheid: Daarnaast wordt er steeds meer aandacht besteed aan de fysieke toegankelijkheid van onderwijsinstellingen. Dit wordt vaak gecoördineerd door gespecialiseerde teams die werken aan het verbeteren van de infrastructuur om te zorgen dat studenten met mobiliteitsbeperkingen of andere fysieke uitdagingen toegang hebben tot alle faciliteiten en diensten.

Praktijkvoorbeeld:

logo Radboud  Universiteit

De Radboud Universiteit heeft van flexibel studeren een speerpunt gemaakt bij het ondersteunen van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Wat ooit begon als een pilot wordt nu voor langere tijd aangeboden: studenten die door omstandigheden worden beperkt in het volgen van onderwijs – zoals studenten met een ondersteuningsbehoefte – kunnen in aanmerking komen voor flexibel studeren. Studenten kunnen zich hiervoor aanmelden en na gesprekken met de studentendecaan en studieadviseur wordt bepaald hoe het flexibel studeren vorm krijgt. Dit verschilt per student, afhankelijk van de behoefte.