figuur met study cap en werktas, er onder de tekst: stage lopen

Sleutelmoment

Stage lopen

Perspectief student

Stage lopen is vaak een essentieel onderdeel van de studie. Een geschikte stageplek vinden is voor elke student van belang. Met een stage doe je bruikbare werkervaring op en kun je je alvast oriënteren op je toekomstige loopbaan. Als student met een ondersteuningsbehoefte kan het vinden van een goede stageplek en het stagelopen extra spannend zijn. Lukt het om een hele dag te werken? Zijn aanpassingen op de werkplek te regelen? En ga je collega’s over je belemmering vertellen?

Job, afgestudeerd hbo-student Economie, heeft kokervisus en geheugenproblemen. 

‘Ik kreeg van het stagebureau een overzicht van bedrijven waar ik stage kon lopen. Die heb ik allemaal aangeschreven. Tijdens de kennismakingsgesprekken vertelde ik altijd over mijn belemmeringen en wat ik wel en niet kan. Zo heb ik veel behoefte aan structuur en regelmatige feedback. Soms kwamen er ook zaken bij kijken als kosten. Zo kon ik niet lopend naar een industrieterrein, omdat het veel te gevaarlijk was om met een blindenstok daar te lopen met al die vrachtwagens. Dat bedrijf was wel bereid de taxikosten te betalen. Als je duidelijk en eerlijk bent, zijn veel mensen wel bereid om je te helpen.’

Begeleiders

Docent

Als docent weet je hoe belangrijk stage lopen is voor studenten. Een goede stageplek vinden is niet gemakkelijk, zeker niet voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Daarom is het belangrijk om stages zo vroeg mogelijk aan te kondigen, zodat er voldoende tijd is om een geschikte stageplek te vinden. Dit is extra belangrijk voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Zij hebben vaak meer tijd nodig, omdat ze voorzieningen moeten aanvragen voor zowel de reis naar als de situatie op de werkplek. Daarnaast kan het voor hen lastiger zijn om een stageplek te vinden, omdat niet elk bedrijf openstaat voor stagiaires met een ondersteuningsbehoefte. Als het nodig is, kun je hen op weg helpen door je eigen netwerk in te zetten of hen te wijzen op bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een stageopdracht waarin duidelijk staat aan welke eisen de student moet voldoen, maakt dat de student vooraf kan bepalen of de stage haalbaar is en/of er aanpassingen in de opdracht nodig zijn. De studentendecaan kan helpen bij het aanvragen van voorzieningen en aanpassingen in de opdracht.

Stagebegeleider, Studieloopbaanbegeleider

Je wilt alles goed geregeld hebben voor je studenten als ze stage gaan lopen. Voor een student met een ondersteuningsbehoefte is het daarom prettig als je als stagebegeleider ruim voor de start van de stage een gesprek voert. Bijvoorbeeld over het wel of niet melden van de ondersteuningsbehoefte. Soms maakt een belemmering het voor studenten onmogelijk om het voorgeschreven aantal uren te werken, waardoor zij binnen de stageperiode niet aan het vereiste aantal uren kunnen voldoen. Soms lukt het door de belemmering niet om een bepaalde opdracht te maken of een einddoel te behalen om een voldoende te krijgen. Met enige creativiteit en flexibiliteit is prima een oplossing te vinden. Het is vaak mogelijk om langere tijd stage te lopen of bepaalde competenties op een andere manier te toetsen. Een helder geformuleerde stageopdracht helpt daarbij.

De studentendecaan kan helpen met ideeën en bij het aanvragen van een aanpassing bij de examencommissie. De student kan daar ook terecht voor hulp bij het aanvragen van praktische aanpassingen of voorzieningen. Maak vooraf afspraken over extra begeleiding op de werkplek als het nodig is; wanneer en hoe vaak er contact is en leg ook zelf contact met de stagebegeleider op het stagebedrijf om zo de lijntjes kort te houden en de verwachtingen op elkaar af te stemmen. 

Studentendecaan

Vaak heb je als studentendecaan aan het begin van de studie intensief contact met een student. Verlies je de student tijdens de stage uit het oog? Je hebt je kennis en creativiteit ingezet om voorzieningen en aanpassingen te regelen. Maar nu dient de stage zich aan. Die voltrekt zich veelal buiten jouw gezichtsveld, terwijl er misschien nieuwe aanpassingen en oplossingen nodig zijn. Jouw kennis van de belemmering en de situatie kunnen daarbij van grote meerwaarde zijn voor de stagebegeleider én de student. Je kunt meedenken over oplossingen in de nieuwe werksituatie. Zodra deze zijn gevonden, kun je de student helpen bij het aanvragen ervan bij instanties of de examencommissie.

Beslissers

Lid van Examencommissie

Aan stageopdrachten valt niet te tornen, of toch wel? Als lid van de examencommissie krijg je soms te maken met aanvragen van studenten met een ondersteuningsbehoefte voor aanpassing in omvang of stageopdracht. Omdat ze bijvoorbeeld door hun belemmering niet in staat zijn het voorgeschreven aantal uren te werken. Soms is het niet mogelijk door de belemmering om een bepaalde opdracht te maken en een einddoel te behalen om een voldoende te krijgen. Competenties kun je vaak ook op andere manieren, dan voorgeschreven in het curriculum, aantonen. De docent en de studentendecaan hebben met wat creativiteit en flexibiliteit samen met de student een andere manier gevonden. Als examencommissie beoordeel je de aanpassing op noodzakelijkheid en geschiktheid. Een aanpassing in de stage kan ervoor zorgen dat de student toch het diploma kan halen zonder dat de eindeisen in het geding komen.

figuur met study cap en werktas, er onder de tekst: stage lopen

Sleutelmoment

Stage lopen

Perspectief student

Stage lopen is vaak een essentieel onderdeel van de studie. Een geschikte stageplek vinden is voor elke student van belang. Met een stage doe je bruikbare werkervaring op en kun je je alvast oriënteren op je toekomstige loopbaan. Als student met een ondersteuningsbehoefte kan het vinden van een goede stageplek en het stagelopen extra spannend zijn. Lukt het om een hele dag te werken? Zijn aanpassingen op de werkplek te regelen? En ga je collega’s over je belemmering vertellen?

Job, afgestudeerd hbo-student Economie, heeft kokervisus en geheugenproblemen. 

‘Ik kreeg van het stagebureau een overzicht van bedrijven waar ik stage kon lopen. Die heb ik allemaal aangeschreven. Tijdens de kennismakingsgesprekken vertelde ik altijd over mijn belemmeringen en wat ik wel en niet kan. Zo heb ik veel behoefte aan structuur en regelmatige feedback. Soms kwamen er ook zaken bij kijken als kosten. Zo kon ik niet lopend naar een industrieterrein, omdat het veel te gevaarlijk was om met een blindenstok daar te lopen met al die vrachtwagens. Dat bedrijf was wel bereid de taxikosten te betalen. Als je duidelijk en eerlijk bent, zijn veel mensen wel bereid om je te helpen.’

Begeleiders

Docent

Als docent weet je hoe belangrijk stage lopen is voor studenten. Een goede stageplek vinden is niet gemakkelijk, zeker niet voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Daarom is het belangrijk om stages zo vroeg mogelijk aan te kondigen, zodat er voldoende tijd is om een geschikte stageplek te vinden. Dit is extra belangrijk voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Zij hebben vaak meer tijd nodig, omdat ze voorzieningen moeten aanvragen voor zowel de reis naar als de situatie op de werkplek. Daarnaast kan het voor hen lastiger zijn om een stageplek te vinden, omdat niet elk bedrijf openstaat voor stagiaires met een ondersteuningsbehoefte. Als het nodig is, kun je hen op weg helpen door je eigen netwerk in te zetten of hen te wijzen op bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een stageopdracht waarin duidelijk staat aan welke eisen de student moet voldoen, maakt dat de student vooraf kan bepalen of de stage haalbaar is en/of er aanpassingen in de opdracht nodig zijn. De studentendecaan kan helpen bij het aanvragen van voorzieningen en aanpassingen in de opdracht.

Stagebegeleider, Studieloopbaanbegeleider

Je wilt alles goed geregeld hebben voor je studenten als ze stage gaan lopen. Voor een student met een ondersteuningsbehoefte is het daarom prettig als je als stagebegeleider ruim voor de start van de stage een gesprek voert. Bijvoorbeeld over het wel of niet melden van de ondersteuningsbehoefte. Soms maakt een belemmering het voor studenten onmogelijk om het voorgeschreven aantal uren te werken, waardoor zij binnen de stageperiode niet aan het vereiste aantal uren kunnen voldoen. Soms lukt het door de belemmering niet om een bepaalde opdracht te maken of een einddoel te behalen om een voldoende te krijgen. Met enige creativiteit en flexibiliteit is prima een oplossing te vinden. Het is vaak mogelijk om langere tijd stage te lopen of bepaalde competenties op een andere manier te toetsen. Een helder geformuleerde stageopdracht helpt daarbij.

De studentendecaan kan helpen met ideeën en bij het aanvragen van een aanpassing bij de examencommissie. De student kan daar ook terecht voor hulp bij het aanvragen van praktische aanpassingen of voorzieningen. Maak vooraf afspraken over extra begeleiding op de werkplek als het nodig is; wanneer en hoe vaak er contact is en leg ook zelf contact met de stagebegeleider op het stagebedrijf om zo de lijntjes kort te houden en de verwachtingen op elkaar af te stemmen. 

Studentendecaan

Vaak heb je als studentendecaan aan het begin van de studie intensief contact met een student. Verlies je de student tijdens de stage uit het oog? Je hebt je kennis en creativiteit ingezet om voorzieningen en aanpassingen te regelen. Maar nu dient de stage zich aan. Die voltrekt zich veelal buiten jouw gezichtsveld, terwijl er misschien nieuwe aanpassingen en oplossingen nodig zijn. Jouw kennis van de belemmering en de situatie kunnen daarbij van grote meerwaarde zijn voor de stagebegeleider én de student. Je kunt meedenken over oplossingen in de nieuwe werksituatie. Zodra deze zijn gevonden, kun je de student helpen bij het aanvragen ervan bij instanties of de examencommissie.

Beslissers

Lid van Examencommissie

Aan stageopdrachten valt niet te tornen, of toch wel? Als lid van de examencommissie krijg je soms te maken met aanvragen van studenten met een ondersteuningsbehoefte voor aanpassing in omvang of stageopdracht. Omdat ze bijvoorbeeld door hun belemmering niet in staat zijn het voorgeschreven aantal uren te werken. Of soms is het niet mogelijk door de belemmering om een bepaalde opdracht te maken en een einddoel te behalen om een voldoende te krijgen. Competenties kun je vaak ook op andere manieren dan voorgeschreven in het curriculum aantonen. De docent en de studentendecaan hebben met wat creativiteit en flexibiliteit samen met de student een andere manier gevonden. Als examencommissie beoordeel je de aanpassing op noodzakelijkheid en geschiktheid. Een aanpassing in de stage kan ervoor zorgen dat de student toch het diploma kan halen zonder dat de eindeisen in het geding komen.