8 elementen van inclusief onderwijs

De afbeelding toont een bloemvormig diagram met een centrale cirkel waarin silhouetten van mensen staan, omringd door acht blaadjes. Elk blaadje bevat een pictogram dat een specifiek thema symboliseert:
Lila blaadje: drie silhouetten verbonden met eronder lijnen en erboven een lamp dat licht uitstraalt. Geel blaadje: Een grafiek en presentatie, dit is gerelateerd aan Data en monitoring. Roze blaadje: Een tandwiel, is gerelateerd aan onderwijssysteem. 
Blauwe blaadje: Een wereldbol omgeven door verbonden lijnen, gerelateerd aan leeromgeving en cultuur. Bruine blaadje: Een checklist of formulier, gerelateerd aan programma en toetsing.
Grijze blaadje: Figuren die hand in hand staan, wat gerelateerd is aan ondersteuningsaanbod. Paarse blaadje: Stapels boeken, gerelateerd aan toerusting professionals. Groene blaadje: Pijlen die omhoog wijzen, gerelateerd aan samenwerking.
De kleuren en symbolen staan voor 8 fundamentele elementen voor inclusief onderwijs.

Begeleiding van v(s)o-leerlingen met een ondersteuningsbehoefte bij de overgang naar hbo of wo is essentieel voor inclusief onderwijs. Deze overstap is voor veel leerlingen een grote stap: ze komen in een nieuwe onderwijscontext terecht, met andere verwachtingen en een anders georganiseerde ondersteuning. Als toegeruste professional, met kennis van de ondersteuningsstructuur in het hbo of wo, speel je een sleutelrol in de voorbereiding op deze overgang.

Door regelmatig je begeleidingsaanpak te evalueren – samen met collega’s en leerlingen – krijg je inzicht in wat werkt, wat beter kan en welke ondersteuningsvormen effect hebben. Zo bouw je aan een inclusieve leeromgeving waarin leerlingen zich gezien voelen en met vertrouwen de overstap kunnen maken.

pictogram van een tandwiel in een roze druppelvorm

Onderwijssysteem

blauwe druppelvorm met middenin een pictogram van een wereldbol omgeven door verbonden lijnen

Leeromgeving & cultuur

een bruine druppel met middenin een pictogram van een checklist of formulier

Programma & toetsing

grijze druppel met middenin een pictogram van figuren die hand in hand staan

Ondersteuningsaanbod

paarse druppelvorm met middenin een pictogram van een stapel boeken en erbovenop een study cap

Toerusting professionals

groene druppelvorm met middenin een pictogram van pijlen die omhoog wijzen

Overgang van en naar onderwijs

een lila druppel met middenin een pictogram van drie silhouetten verbonden met eronder lijnen en erboven een lamp dat licht uitstraalt.

Landelijke & regionale samenwerking

gele druppel met middenin een pictogram van een grafiek en presentatie

Monitoring & datagebruik

8 elementen van inclusief onderwijs

De afbeelding toont een bloemvormig diagram met een centrale cirkel waarin silhouetten van mensen staan, omringd door acht blaadjes. Elk blaadje bevat een pictogram dat een specifiek thema symboliseert:
Lila blaadje: drie silhouetten verbonden met eronder lijnen en erboven een lamp dat licht uitstraalt. Geel blaadje: Een grafiek en presentatie, dit is gerelateerd aan Data en monitoring. Roze blaadje: Een tandwiel, is gerelateerd aan onderwijssysteem. 
Blauwe blaadje: Een wereldbol omgeven door verbonden lijnen, gerelateerd aan leeromgeving en cultuur. Bruine blaadje: Een checklist of formulier, gerelateerd aan programma en toetsing.
Grijze blaadje: Figuren die hand in hand staan, wat gerelateerd is aan ondersteuningsaanbod. Paarse blaadje: Stapels boeken, gerelateerd aan toerusting professionals. Groene blaadje: Pijlen die omhoog wijzen, gerelateerd aan samenwerking.
De kleuren en symbolen staan voor 8 fundamentele elementen voor inclusief onderwijs.

Begeleiding van v(s)o-leerlingen met een ondersteuningsbehoefte bij de overgang naar hbo of wo is essentieel voor inclusief onderwijs. Deze overstap is voor veel leerlingen een grote stap: ze komen in een nieuwe onderwijscontext terecht, met andere verwachtingen en een anders georganiseerde ondersteuning. Als toegeruste professional, met kennis van de ondersteuningsstructuur in het hbo of wo, speel je een sleutelrol in de voorbereiding op deze overgang.

Door regelmatig je begeleidingsaanpak te evalueren – samen met collega’s en leerlingen – krijg je inzicht in wat werkt, wat beter kan en welke ondersteuningsvormen effect hebben. Zo bouw je aan een inclusieve leeromgeving waarin leerlingen zich gezien voelen en met vertrouwen de overstap kunnen maken.

pictogram van een tandwiel in een roze druppelvorm

Onderwijssysteem

blauwe druppelvorm met middenin een pictogram van een wereldbol omgeven door verbonden lijnen

Leeromgeving & cultuur

een bruine druppel met middenin een pictogram van een checklist of formulier

Programma & toetsing

grijze druppel met middenin een pictogram van figuren die hand in hand staan paarse druppelvorm met middenin een pictogram van een stapel boeken en erbovenop een study cap

Toerusting professionals

groene druppelvorm met middenin een pictogram van pijlen die omhoog wijzen

Overgang van en naar onderwijs

een lila druppel met middenin een pictogram van drie silhouetten verbonden met eronder lijnen en erboven een lamp dat licht uitstraalt.

Landelijke & regionale samenwerking

gele druppel met middenin een pictogram van een grafiek en presentatie

Monitoring & datagebruik