persoon met geruite blouse aan wijst naar studiemogelijkheden op een glaswand: study, agriculture, medicine, economics enzovoort

Haalbaarheid studiekeuze-beroepspraktijk

Bespreek de haalbaarheid van voorkeur-studies en beroepspraktijk

Nu ik solliciteer, merk ik dat een baan in dit veld met mijn belemmeringen toch lastig is. Bij de start van mijn studie hadden we hierover moeten nadenken, misschien had ik dan iets anders moeten kiezen.

Het is belangrijk om met de leerling te bespreken of de gekozen studie en het toekomstige beroep haalbaar lijken, rekening houdend met de kwaliteiten en belemmeringen van de leerling. Denk ook na over de vereisten in de beroepspraktijk en of deze passend zijn. Als een studie later afvalt, kunnen de onderstaande tips opnieuw van toepassing zijn bij het zoeken naar alternatieve opleidingen. Let daarbij als onderwijsprofessional op je eigen vooroordelen, zodat je de leerling niet onterecht beperkt in zijn keuzes.

 

 

Tips:

  • Adviseer de leerling om vroegtijdig, bij voorkeur voor 1 mei, in gesprek te gaan met een studentendecaan of studieadviseur over de studie en de beroepspraktijk in relatie tot ondersteuningsbehoeften. Op hogeronderwijstoegankelijk.nl staat een overzicht van de contactpersonen per onderwijsinstelling. Raadpleeg ook de verschillende onderzoeken rondom studeren met een ondersteuningsbehoefte.

  • Bespreek mogelijke uitdagingen in het hbo/wo en hoe deze belemmeringen kunnen worden verminderd. Kan de opleiding de juiste ondersteuning bieden? Laat de leerling nadenken over het verschil tussen beroepsgerichte en wetenschappelijke opleidingen.

  • Laat de leerling onderzoeken hoe het onderwijs wordt aangeboden (bijv. hoorcolleges, groepswerk, zelfstudie, toetsvormen) en of dit aansluit bij diens manier van leren. Kijk ook of de opleiding bij een andere instelling wordt aangeboden en of de bereikbaarheid (met het openbaar vervoer) in de overweging moet worden meegenomen.

  • Vraag de leerling de vakken en bijbehorende competenties in de studiegids van de opleiding te bekijken. Sluiten deze aan bij zijn kwaliteiten en mogelijkheden? Het overzicht van behoefteprofielen kan hen daarbij helpen.

     

persoon met geruite blouse aan wijst naar studiemogelijkheden op een glaswand: study, agriculture, medicine, economics enzovoort

Haalbaarheid studie-keuze-beroepspraktijk

Bespreek de haalbaarheid van voorkeurstudies en beroeps-praktijk

Nu ik solliciteer, merk ik dat een baan in dit veld met mijn belemmeringen toch lastig is. Bij de start van mijn studie hadden we hierover moeten nadenken, misschien had ik dan iets anders moeten kiezen.

Het is belangrijk om met de leerling te bespreken of de gekozen studie en het toekomstige beroep haalbaar lijken, rekening houdend met de kwaliteiten en belemmeringen van de leerling. Denk ook na over de vereisten in de beroepspraktijk en of deze passend zijn. Als een studie later afvalt, kunnen de onderstaande tips opnieuw van toepassing zijn bij het zoeken naar alternatieve opleidingen. Let daarbij als onderwijsprofessional op je eigen vooroordelen, zodat je de leerling niet onterecht beperkt in zijn keuzes.

 

 

Tips:

  • Adviseer de leerling om vroegtijdig, bij voorkeur voor 1 mei, in gesprek te gaan met een studentendecaan of studieadviseur over de studie en de beroepspraktijk in relatie tot ondersteuningsbehoeften. Op hogeronderwijstoegankelijk.nl staat een overzicht van de contactpersonen per onderwijsinstelling. Raadpleeg ook de verschillende onderzoeken rondom studeren met een ondersteuningsbehoefte.

  • Bespreek mogelijke uitdagingen in het hbo/wo en hoe deze belemmeringen kunnen worden verminderd. Kan de opleiding de juiste ondersteuning bieden? Laat de leerling nadenken over het verschil tussen beroepsgerichte en wetenschappelijke opleidingen.

  • Laat de leerling onderzoeken hoe het onderwijs wordt aangeboden (bijv. hoorcolleges, groepswerk, zelfstudie, toetsvormen) en of dit aansluit bij diens manier van leren. Kijk ook of de opleiding bij een andere instelling wordt aangeboden en of de bereikbaarheid (met het openbaar vervoer) in de overweging moet worden meegenomen.

  • Vraag de leerling de vakken en bijbehorende competenties in de studiegids van de opleiding te bekijken. Sluiten deze aan bij zijn kwaliteiten en mogelijkheden? Het overzicht van behoefteprofielen kan hen daarbij helpen.