student die zittend aan tafel de begeleider een hand geeft  overhandigd

Melding ondersteuningsbehoefte

Stimuleer tijdige melding van de ondersteuningsbehoefte

Uit onderzoek blijkt dat studiesucces groter is wanneer een student op tijd de juiste persoon vindt en de juiste voorzieningen aanvraagt. Dit vereist dat de student diens belemmeringen tijdig aangeeft. In het hbo/wo ligt de nadruk meer op eigen initiatief. Tegelijkertijd heeft de leerling het recht om medische informatie privé te houden en moet zich hiervan bewust zijn.

 

 

Tips:

  • Bespreek met de leerling of deze de ondersteuningsbehoefte wel of niet wil delen, en leg de voor- en nadelen uit.

  • Overleg met de leerling wanneer en hoe deze de extra ondersteuningsbehoefte het beste kan aangeven.

  • Adviseer de leerling om in Studielink aan te geven dat deze extra ondersteuning nodig heeft. Aankomende studenten ontvangen dan meestal relevante informatie en contactgegevens.

  • Bespreek de rechten van de leerling. Hbo/wo-instellingen mogen studenten niet weigeren op grond van ondersteuningsbehoeften en zijn verplicht aanpassingen te doen. Als een leerling toch om deze reden wordt geweigerd, kan deze contact opnemen met het Landelijk Studenten Rechtsbureau en het College voor de Rechten van de Mens.

Wel of niet melden?

Argumenten voor het tijdig melden van de ondersteuningsbehoefte:

  • Het aanvragen en toekennen van voorzieningen kan enkele weken duren. Tijdige melding zorgt ervoor dat de leerling vanaf de start van de studie over de benodigde ondersteuning beschikt.

  • De leerling komt mogelijk in aanmerking voor een uitgesteld bindend studieadvies (BSA).

  • Er is extra financiële ondersteuning mogelijk en/of kwijtschelding van studiekosten (zie 2.1).

  • Het is vroeg duidelijk wat de opleiding niet kan bieden, zodat de leerling dit zelf kan regelen voordat de studie begint.

  • Als de leerling pas later voorzieningen nodig heeft, is het belangrijk dat deze bij aanvang van de studie (of direct daarna) de belemmeringen heeft gemeld.

 Argumenten om de ondersteuningsbehoeften niet te melden:

  • Leerlingen willen geen label en willen het liefst met een schone lei beginnen.

  • Leerlingen zijn bang voor een andere behandeling.

  • Leerlingen zijn bang dat ze niet worden toegelaten tot de opleiding van hun keuze.

 Het is belangrijk dat je als professional bewust bent van deze overwegingen en hier samen met de leerling aandacht aan besteedt. De ervaring leert dat het niet melden van de ondersteuningsbehoefte kan leiden tot vastlopen en/of studievertraging.

student die zittend aan tafel de begeleider een hand geeft  overhandigd

Melding onder-steuningsbehoefte

Stimuleer tijdige melding van de ondersteunings-behoefte

Uit onderzoek blijkt dat studiesucces groter is wanneer een student op tijd de juiste persoon vindt en de juiste voorzieningen aanvraagt. Dit vereist dat de student diens belemmeringen tijdig aangeeft. In het hbo/wo ligt de nadruk meer op eigen initiatief. Tegelijkertijd heeft de leerling het recht om medische informatie privé te houden en moet zich hiervan bewust zijn.

 

 

Tips:

  • Bespreek met de leerling of deze de ondersteuningsbehoefte wel of niet wil delen, en leg de voor- en nadelen uit.

  • Overleg met de leerling wanneer en hoe deze de extra ondersteuningsbehoefte het beste kan aangeven.

  • Adviseer de leerling om in Studielink aan te geven dat deze extra ondersteuning nodig heeft. Aankomende studenten ontvangen dan meestal relevante informatie en contactgegevens.

  • Bespreek de rechten van de leerling. Hbo/wo-instellingen mogen studenten niet weigeren op grond van ondersteuningsbehoeften en zijn verplicht aanpassingen te doen. Als een leerling toch om deze reden wordt geweigerd, kan deze contact opnemen met het Landelijk Studenten Rechtsbureau en het College voor de Rechten van de Mens.

Wel of niet melden?

Argumenten voor het tijdig melden van de ondersteuningsbehoefte:

  • Het aanvragen en toekennen van voorzieningen kan enkele weken duren. Tijdige melding zorgt ervoor dat de leerling vanaf de start van de studie over de benodigde ondersteuning beschikt.

  • De leerling komt mogelijk in aanmerking voor een uitgesteld bindend studieadvies (BSA).

  • Er is extra financiële ondersteuning mogelijk en/of kwijtschelding van studiekosten (zie 2.1).

  • Het is vroeg duidelijk wat de opleiding niet kan bieden, zodat de leerling dit zelf kan regelen voordat de studie begint.

  • Als de leerling pas later voorzieningen nodig heeft, is het belangrijk dat deze bij aanvang van de studie (of direct daarna) de belemmeringen heeft gemeld.

 Argumenten om de ondersteuningsbehoeften niet te melden:

  • Leerlingen willen geen label en willen het liefst met een schone lei beginnen.

  • Leerlingen zijn bang voor een andere behandeling.

  • Leerlingen zijn bang dat ze niet worden toegelaten tot de opleiding van hun keuze.

 Het is belangrijk dat je als professional bewust bent van deze overwegingen en hier samen met de leerling aandacht aan besteedt. De ervaring leert dat het niet melden van de ondersteuningsbehoefte kan leiden tot vastlopen en/of studievertraging.