jongeren die over een bospad lopen met rugzak op de rug

Oriëntatie

Ondersteun bij de oriëntatie

Bij de overgang van vo naar hbo/wo is het belangrijk dat de leerling op tijd begint met oriënteren. Je kunt de leerling helpen door samen een stappenplan op te stellen: wat komt er aan, welke acties moet de leerling ondernemen en wat zijn de deadlines? Deze oriëntatie sluit aan bij de activiteiten binnen Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Bekijk ook de handreiking LOB hbo: Kiezen voor een opleiding en dan…’ voor inspiratie om bestaande begeleidingsprogramma's te versterken.

 

 

Tips:

  • Wijs de leerling op de informatiekaarten: ‘Hulp nodig bij je studiekeuze of aanmelding?’, ‘Soepel (af)studeren’, ‘Grip op je studieproces’ en ‘Studieproces in kaart’ als wegwijzer langs de sleutelmomenten in het studieproces voor studenten en professionals. Speel met de leerlingen het spel Next Level -> studeren op het hbo/wo als voorbereiding op de overstap naar het hbo/wo en de stappen die ze daarin moeten nemen.

  • Laat de leerling reflecteren op zijn kwaliteiten, mogelijkheden en drijfveren. Verbind dit met inzichten uit LOB-activiteiten. Wat zijn de (on)mogelijkheden in relatie tot studie/beroep/stage/werkgever? Moedig aan om hierover in gesprek te gaan met ouders en anderen.

  • Stimuleer de leerling om deel te nemen aan activiteiten in het hbo/wo, zoals proefstuderen, open dagen en meeloopdagen, om een goed beeld te krijgen van een opleiding. Adviseer ook om naast de voorkeursopleidingen naar andere relevante opleidingen te kijken.

  • Wijs de leerling op studentenplatforms van hogescholen en universiteiten, inclusief platforms voor studenten met een ondersteuningsbehoefte, waar de leerling terecht kan voor informatie.

  • Adviseer de leerling Studiekeuze123 te raadplegen voor algemene informatie en specifieke beoordelingen van instellingen door studenten met een ondersteuningsbehoefte.

  • Wijs de leerling op www.onbelemmerdstuderen.nl voor tips en mogelijke regelingen en voorzieningen die studeren in het hbo/wo kunnen ondersteunen.

  • Wijs de leerling erop om op de websites van hogescholen/universiteiten te zoeken naar faciliteiten en contactpersonen voor ondersteuning, bijvoorbeeld door te zoeken op ‘functiebeperking’.

  • Organiseer een bijeenkomst met oud-leerlingen of werknemers met een ondersteuningsbehoefte, zodat zij hun studie- en werkervaringen kunnen delen.

jongeren die over een bospad lopen met rugzak op de rug

Oriëntatie

Ondersteun bij de oriëntatie

Bij de overgang van vo naar hbo/wo is het belangrijk dat de leerling op tijd begint met oriënteren. Je kunt de leerling helpen door samen een stappenplan op te stellen: wat komt er aan, welke acties moet de leerling ondernemen en wat zijn de deadlines? Deze oriëntatie sluit aan bij de activiteiten binnen Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Bekijk ook de handreiking LOB hbo: Kiezen voor een opleiding en dan…’ voor inspiratie om bestaande begeleidingsprogramma's te versterken.

 

 

Tips:

  • Wijs de leerling op de informatiekaarten: ‘Hulp nodig bij je studiekeuze of aanmelding?’, ‘Soepel (af)studeren’, ‘Grip op je studieproces’ en ‘Studieproces in kaart’ als wegwijzer langs de sleutelmomenten in het studieproces voor studenten en professionals. Speel met de leerlingen het spel Next Level -> studeren op het hbo/wo als voorbereiding op de overstap naar het hbo/wo en de stappen die ze daarin moeten nemen.

  • Laat de leerling reflecteren op zijn kwaliteiten, mogelijkheden en drijfveren. Verbind dit met inzichten uit LOB-activiteiten. Wat zijn de (on)mogelijkheden in relatie tot studie/beroep/stage/werkgever? Moedig aan om hierover in gesprek te gaan met ouders en anderen.

  • Stimuleer de leerling om deel te nemen aan activiteiten in het hbo/wo, zoals proefstuderen, open dagen en meeloopdagen, om een goed beeld te krijgen van een opleiding. Adviseer ook om naast de voorkeursopleidingen naar andere relevante opleidingen te kijken.

  • Wijs de leerling op studentenplatforms van hogescholen en universiteiten, inclusief platforms voor studenten met een ondersteuningsbehoefte, waar de leerling terecht kan voor informatie.

  • Adviseer de leerling Studiekeuze123 te raadplegen voor algemene informatie en specifieke beoordelingen van instellingen door studenten met een ondersteuningsbehoefte.

  • Wijs de leerling op www.onbelemmerdstuderen.nl voor tips en mogelijke regelingen en voorzieningen die studeren in het hbo/wo kunnen ondersteunen.

  • Wijs de leerling erop om op de websites van hogescholen/universiteiten te zoeken naar faciliteiten en contactpersonen voor ondersteuning, bijvoorbeeld door te zoeken op ‘functiebeperking’.

  • Organiseer een bijeenkomst met oud-leerlingen of werknemers met een ondersteuningsbehoefte, zodat zij hun studie- en werkervaringen kunnen delen.