
Betrokkenheid
WAAROM leert de student?
Affectief netwerk
Bouwstenen
Het WAAROM van leren
1. Interesse
2. Doorzettingsvermogen
3. Zelfregulatie
Interesse en motivatie om te leren stimuleer je op verschillende manieren. Dit is gerelateerd aan het affectieve netwerk in de hersenen.
1. Interesse
Open spreekuur
Studenten kunnen gebruik maken van open inloop uren in een speciaal hiervoor ingericht lokaal. In het lokaal zijn experts op vaste momenten aanwezig om vragen te beantwoorden (niet alleen fysiek maar ook digitaal).
Geen deadlines
Een cursus kent geen deadlines voor oplevering en afronding. Een student rondt de cursus af wanneer die daar aan toe is.
Tussenbeoordeling
Een ontspannen toetsmoment helpt studenten om examenomstandigheden te ervaren, waardoor spanning vermindert.
Keuze in thema-opdrachten
Studenten kiezen uit verschillende opdrachten met dezelfde leeruitkomst, afgestemd op hun interesse.
Gevarieerde leeromgeving
Het klaslokaal biedt verschillende werkplekken, zoals een stilteplek, een loungehoek en een communityruimte.
Persona’s in instructiemateriaal
Studenten kunnen kiezen uit diverse persona’s (bijv. gender, etniciteit, subcultuur) voor het doorlopen van leertrajecten. De persona's kunnen worden gebruikt in voorbeelden, of werken als mascotte.
Vraaggestuurde workshops
Studenten kunnen (online) workshops aanvragen op basis van hun leerbehoeften.
Breed technologie-aanbod
Diverse tools, apparatuur en werkmaterialen ondersteunen studenten bij het leren op hun eigen manier.
Keuze in bronnen
Studenten bepalen zelf welke bronnen ze gebruiken voor een werkopdracht, zoals poëzie uit de 19e eeuw, rap, fantasy of moderne literatuur.
Keuze thema opdrachten
Studenten kunnen kiezen uit een aantal verschillende keuze-opdrachten met dezelfde leeruitkomst maar verschillende thema's. Zo wordt er ingespeeld op verschillende interesses.
Keuze in volgorde van opdrachten
Studenten bepalen zelf de volgorde waarin ze opdrachten uitvoeren. Zo wordt er ingespeeld op verschillende interesses.
Keuze in toetsvorm
Studenten kiezen de vorm hoe ze getoetst worden.
Personalisatie van de digitale leeromgeving
Studenten kunnen de lay-out van hun online leeromgeving aanpassen. Denk aan kleuren en achtergronden voor het juiste contrast.
Authentieke opdrachten
Opdrachten zijn gebaseerd op echte praktijkvraagstukken van diverse opdrachtgevers.
Beslisboom voor gepersonaliseerd leren
Een beslisboom helpt studenten bij het maken van keuzes en leidt hen naar passende lesvormen en niveaus.
2. Doorzettingsvermogen
Online Community of Practice
Een online leercommunity biedt studenten de mogelijkheid om (leer)ervaringen te delen en feedback te krijgen van experts. De toegankelijkheid van de community-omgeving moet wel in orde zijn.
Stressreductie bij toetsing
Studenten worden pas toegelaten tot het eindassessment als hun portfolio voldoende is, waardoor toetsstress wordt verminderd.
E-coaching
Studenten ontvangen online coaching op maat.
Keuzevrijheid in collegevorm
Studenten kiezen hoe ze colleges/lessen volgen: live, via weblecture of op afstand via livestream.
SCRUM-methode
Studenten kunnen werken met een scrumbord om grip op planning en groepsproces te krijgen.
Interactieve presentatie
Leerinhoud wordt aangeboden via interactieve presentaties met quizjes, video’s en open vragen. De studenten worden actief betrokken bij de uitleg.
3. Zelfregulatie
Sterkte-zwakteanalyse
Studenten maken aan het begin van een taak een SWOT-analyse zodat ze weten waar hun kracht en ontwikkelpunten te liggen.
Gerichte feedback op patronen
Studenten krijgen gericht en analytische feedback op terugkerende fouten en suboptimale resultaten.
Sjabloon voor projectplan
Studenten krijgen een overzichtelijk sjabloon voor het opstellen van een projectplan.
Duidelijke leeruitkomsten en rubric
Elke module heeft een heldere leeruitkomst met bijbehorende rubric. Zo weten studenten waar ze naar toe werken en kunnen ze hun positie bepalen.
Adaptieve toetsing
Studenten hebben de mogelijkheid online formatieve toetsen te doen die zich aanpassen aan hun niveau.
Formatieve toetsing
Studenten kunnen tussentijds een formatieve toets doen om hun voortgang te meten ten opzichte van de leeruitkomst.
Personal coach
Bij grotere opdrachten krijgen studenten een persoonlijke coach die hen begeleidt gedurende het gehele proces van het behalen van de leeruitkomst. Bijvoorbeeld: een personal coach begeleidt een student tijdens het opstellen en schrijven van zijn of haar eindportfolio.
Overzicht van voortgang
Studenten beschikken over een app of dashboard waarin ze hun resultaten kunnen invoeren. De tool levert een visualisatie van de voortgang.
Stoplichtsysteem voor focus in de klas
Groen: Studenten mogen vragen aan elkaar stellen of aan de docent, studenten kunnen overleggen.
Oranje: Studenten mogen fluisterend overleggen.
Rood: Studenten werken in stilte en blijven op hun plek.
Voorzieningen en ondersteuning
Studenten worden geïnformeerd over ondersteuningsmogelijkheden zoals:
Aanpassingen in lesmateriaal, toetsen en roosters.
Extra begeleiding in de klas, tijdens stages of bij online onderwijs.
Hulp bij het aanvragen van externe voorzieningen.
Extra trainingen in taal, rekenen en persoonlijke ontwikkeling.

Betrokkenheid
WAAROM leert de student?
Affectief netwerk
Bouwstenen
Het WAAROM van leren
1. Interesse
2. Doorzettingsvermogen
3. Zelfregulatie
Interesse en motivatie om te leren stimuleer je op verschillende manieren. Dit is gerelateerd aan het affectieve netwerk in de hersenen.
1. Interesse
Open spreekuur
Studenten kunnen gebruik maken van open inloop uren in een speciaal hiervoor ingericht lokaal. In het lokaal zijn experts op vaste momenten aanwezig om vragen te beantwoorden (niet alleen fysiek maar ook digitaal).
Geen deadlines
Een cursus kent geen deadlines voor oplevering en afronding. Een student rondt de cursus af wanneer die daar aan toe is.
Tussenbeoordeling
Een ontspannen toetsmoment helpt studenten om examenomstandigheden te ervaren, waardoor spanning vermindert.
Keuze in thema-opdrachten
Studenten kiezen uit verschillende opdrachten met dezelfde leeruitkomst, afgestemd op hun interesse.
Gevarieerde leeromgeving
Het klaslokaal biedt verschillende werkplekken, zoals een stilteplek, een loungehoek en een communityruimte.
Persona’s in instructiemateriaal
Studenten kunnen kiezen uit diverse persona’s (bijv. gender, etniciteit, subcultuur) voor het doorlopen van leertrajecten. De persona's kunnen worden gebruikt in voorbeelden, of werken als mascotte.
Vraaggestuurde workshops
Studenten kunnen (online) workshops aanvragen op basis van hun leerbehoeften.
Breed technologie-aanbod
Diverse tools, apparatuur en werkmaterialen ondersteunen studenten bij het leren op hun eigen manier.
Keuze in bronnen
Studenten bepalen zelf welke bronnen ze gebruiken voor een werkopdracht, zoals poëzie uit de 19e eeuw, rap, fantasy of moderne literatuur.
Keuze thema opdrachten
Studenten kunnen kiezen uit een aantal verschillende keuze-opdrachten met dezelfde leeruitkomst maar verschillende thema's. Zo wordt er ingespeeld op verschillende interesses.
Keuze in volgorde van opdrachten
Studenten bepalen zelf de volgorde waarin ze opdrachten uitvoeren. Zo wordt er ingespeeld op verschillende interesses.
Keuze in toetsvorm
Studenten kiezen de vorm hoe ze getoetst worden.
Personalisatie van de digitale leeromgeving
Studenten kunnen de lay-out van hun online leeromgeving aanpassen. Denk aan kleuren en achtergronden voor het juiste contrast.
Authentieke opdrachten
Opdrachten zijn gebaseerd op echte praktijkvraagstukken van diverse opdrachtgevers.
Beslisboom voor gepersonaliseerd leren
Een beslisboom helpt studenten bij het maken van keuzes en leidt hen naar passende lesvormen en niveaus.
2. Doorzettings-vermogen
Online Community of Practice
Een online leercommunity biedt studenten de mogelijkheid om (leer)ervaringen te delen en feedback te krijgen van experts. De toegankelijkheid van de community-omgeving moet wel in orde zijn.
Stressreductie bij toetsing
Studenten worden pas toegelaten tot het eindassessment als hun portfolio voldoende is, waardoor toetsstress wordt verminderd.
E-coaching
Studenten ontvangen online coaching op maat.
Keuzevrijheid in collegevorm
Studenten kiezen hoe ze colleges/lessen volgen: live, via weblecture of op afstand via livestream.
SCRUM-methode
Studenten kunnen werken met een scrumbord om grip op planning en groepsproces te krijgen.
Interactieve presentatie
Leerinhoud wordt aangeboden via interactieve presentaties met quizjes, video’s en open vragen. De studenten worden actief betrokken bij de uitleg.
3. Zelfregulatie
Sterkte-zwakteanalyse
Studenten maken aan het begin van een taak een SWOT-analyse zodat ze weten waar hun kracht en ontwikkelpunten te liggen.
Gerichte feedback op patronen
Studenten krijgen gericht en analytische feedback op terugkerende fouten en suboptimale resultaten.
Sjabloon voor projectplan
Studenten krijgen een overzichtelijk sjabloon voor het opstellen van een projectplan.
Duidelijke leeruitkomsten en rubric
Elke module heeft een heldere leeruitkomst met bijbehorende rubric. Zo weten studenten waar ze naar toe werken en kunnen ze hun positie bepalen.
Adaptieve toetsing
Studenten hebben de mogelijkheid online formatieve toetsen te doen die zich aanpassen aan hun niveau.
Formatieve toetsing
Studenten kunnen tussentijds een formatieve toets doen om hun voortgang te meten ten opzichte van de leeruitkomst.
Personal coach
Bij grotere opdrachten krijgen studenten een persoonlijke coach die hen begeleidt gedurende het gehele proces van het behalen van de leeruitkomst. Bijvoorbeeld: een personal coach begeleidt een student tijdens het opstellen en schrijven van zijn of haar eindportfolio.
Overzicht van voortgang
Studenten beschikken over een app of dashboard waarin ze hun resultaten kunnen invoeren. De tool levert een visualisatie van de voortgang.
Stoplichtsysteem voor focus in de klas
Groen: Studenten mogen vragen aan elkaar stellen of aan de docent, studenten kunnen overleggen.
Oranje: Studenten mogen fluisterend overleggen.
Rood: Studenten werken in stilte en blijven op hun plek.
Voorzieningen en ondersteuning
Studenten worden geïnformeerd over ondersteuningsmogelijkheden zoals:
Aanpassingen in lesmateriaal, toetsen en roosters.
Extra begeleiding in de klas, tijdens stages of bij online onderwijs.
Hulp bij het aanvragen van externe voorzieningen.
Extra trainingen in taal, rekenen en persoonlijke ontwikkeling.