Van zorg
naar kracht
80 jaar groei en inclusie in onderwijs
1945 – 2025
Inleiding
1945-1959 | De oprichting
De focus ligt op de oprichting van het Nederlands Studenten Sanatorium en de eerste stappen richting inclusie.
1960-1969 | Transitie naar studiehulp
De verschuiving van medische zorg naar studiehulp voor studenten met een beperking
1970-1979 | Doorbraak en vernieuwing
Deze periode markeert de groei en vernieuwing van initiatieven die inclusie in het onderwijs steeds meer op de agenda zetten en vernieuwende ideeën naar voren brengen.
1980-1989 | Verankering en visie
De jaren '80 vormen de basis voor meer gestructureerde kenniscentra en de erkenning van de noodzaak van gespecialiseerde ondersteuning in het onderwijs.
1990-1999 | De versnelling
Versnelde professionalisering vindt plaats, waarbij inclusie steeds meer een centraal thema wordt in zowel het onderwijsbeleid als de onderwijspraktijk.
2000-2009 | Evolutie en empowerment
De nadruk ligt op versterking van inclusief onderwijs en de empowerment van studenten met een handicap, met steeds meer integratie van inclusie in de onderwijspraktijk.
2010-2019 | Digitale revolutie en diversiteit
Technologie en digitale hulpmiddelen worden steeds meer geïntegreerd in het onderwijs, terwijl diversiteit en inclusie zowel in beleid als praktijk verder toenemen.
2020-2025 | Verbinding en vooruitgang
Verdere evolutie van inclusief onderwijs, met focus op het creëren van een samenleving die verbonden en inclusief is, mede als gevolg van de COVID-19-pandemie en de veranderende sociale normen.
ECIO in beweging
Toegankelijk onderwijs en werk
Colofon
Van zorg naar kracht
80 jaar groei en inclusie in onderwijs
1945 – 2025
Inleiding
1945-1959 | De oprichting
De focus ligt op de oprichting van het Nederlands Studenten Sanatorium en de eerste stappen richting inclusie.
1960-1969 | Transitie naar studiehulp
De verschuiving van medische zorg naar studiehulp voor studenten met een beperking
1970-1979 | Doorbraak en vernieuwing
Deze periode markeert de groei en vernieuwing van initiatieven die inclusie in het onderwijs steeds meer op de agenda zetten en vernieuwende ideeën naar voren brengen.
1980-1989 | Verankering en visie
De jaren '80 vormen de basis voor meer gestructureerde kenniscentra en de erkenning van de noodzaak van gespecialiseerde ondersteuning in het onderwijs.
1990-1999 | De versnelling
Versnelde professionalisering vindt plaats, waarbij inclusie steeds meer een centraal thema wordt in zowel het onderwijsbeleid als de onderwijspraktijk.
2000-2009 | Evolutie en empowerment
De nadruk ligt op versterking van inclusief onderwijs en de empowerment van studenten met een handicap, met steeds meer integratie van inclusie in de onderwijspraktijk.
2010-2019 | Digitale revolutie en diversiteit
Technologie en digitale hulpmiddelen worden steeds meer geïntegreerd in het onderwijs, terwijl diversiteit en inclusie zowel in beleid als praktijk verder toenemen.
2020-2025 | Verbinding en vooruitgang
Verdere evolutie van inclusief onderwijs, met focus op het creëren van een samenleving die verbonden en inclusief is, mede als gevolg van de COVID-19-pandemie en de veranderende sociale normen.
ECIO in beweging
Toegankelijk onderwijs en werk
Colofon