persoon zet een stempel op papieren die op tafel liggen.

Aanmelden

4.

Officiële start van de studiereis

De aanmeld- en intakefase markeert de officiële start van de studiereis. Voor studenten met een functiebeperking is dit een belangrijk moment om eventuele behoeften te signaleren en passende ondersteuning te organiseren. De instellingen tonen variatie in hun aanpak, van proactieve informatieverstrekking tot maatwerk en persoonlijke gesprekken. Een focus op toegankelijkheid, privacy en duidelijke communicatie is cruciaal voor succes in deze fase.

 

Onderwijsinstellingen maken het voor studenten met een ondersteuningsbehoefte mogelijk om tijdens het aanmeldproces hun wensen en behoeften kenbaar te maken. Dit wordt op verschillende manieren gefaciliteerd:

  • Studielink als eerste bron van informatie: Zoals eerder al benoemd bieden veel onderwijsinstellingen in Studielink al de mogelijkheid aan studenten om aan te geven dat zij een ondersteuningsbehoefte hebben. Op deze manier is de onderwijsinstelling hier al in een vroeg stadium van op de hoogte en kunnen (aankomende) studenten tijdig relevante informatie ontvangen. Zo worden studenten benaderd met aanvullende informatie over voorzieningen en vervolgstappen. Hoewel dit proces efficiënt is, wordt soms opgemerkt dat de opties voor het specificeren van behoeften beperkt zijn, mede door strikte regels rondom privacy en het vragen naar medische gegevens van studenten.

  • Persoonlijke begeleiding en intakegesprekken: Studenten krijgen de kans om, voor aanvang van de opleiding, een intakegesprek te voeren met studieadviseurs, studentendecanen of andere betrokkenen. Via Studielink zijn zij soms al op de hoogte van de ondersteuningsbehoefte van studenten, waardoor zij hen tijdig kunnen ondersteunen. In deze intakegesprekken worden de ondersteuningsbehoeften van de student besproken en wordt praktische hulp geboden, zoals bij het vinden van geschikte huisvesting of het organiseren van specifieke voorzieningen. Deze gesprekken kunnen zowel online als fysiek plaatsvinden, afhankelijk van de voorkeur van de student en de mogelijkheden van de instelling. Sommige instellingen bieden ook praktische hulp indien nodig, zoals bij het vinden van huisvesting voor studenten met een ondersteuningsbehoefte die dit moeilijk maakt.

 

Praktijkvoorbeeld:

logo Saxion hogeschool

De website 'Saxion Start Samen' biedt alle startinformatie voor studenten, inclusief informatie over studeren met een ondersteuningsbehoefte. Studenten kunnen hier ook een startgesprek aanvragen met een studentendecaan om te bespreken welke voorzieningen nodig zijn voor een fijne studiestart.

Studieproces in kaart

illustratie van pijl die naar binnen wijst met tekst: aanmelden met link naar meer informatie over dit sleutelmoment

Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom het sleutelmoment Aanmelden.

persoon zet een stempel op papieren die op tafel liggen.

Aanmelden

4.

Officiële start van de studiereis

De aanmeld- en intakefase markeert de officiële start van de studiereis. Voor studenten met een functiebeperking is dit een belangrijk moment om eventuele behoeften te signaleren en passende ondersteuning te organiseren. De instellingen tonen variatie in hun aanpak, van proactieve informatieverstrekking tot maatwerk en persoonlijke gesprekken. Een focus op toegankelijkheid, privacy en duidelijke communicatie is cruciaal voor succes in deze fase.

 

Onderwijsinstellingen maken het voor studenten met een ondersteuningsbehoefte mogelijk om tijdens het aanmeldproces hun wensen en behoeften kenbaar te maken. Dit wordt op verschillende manieren gefaciliteerd:

  • Studielink als eerste bron van informatie: Zoals eerder al benoemd bieden veel onderwijsinstellingen in Studielink al de mogelijkheid aan studenten om aan te geven dat zij een ondersteuningsbehoefte hebben. Op deze manier is de onderwijsinstelling hier al in een vroeg stadium van op de hoogte en kunnen (aankomende) studenten tijdig relevante informatie ontvangen. Zo worden studenten benaderd met aanvullende informatie over voorzieningen en vervolgstappen. Hoewel dit proces efficiënt is, wordt soms opgemerkt dat de opties voor het specificeren van behoeften beperkt zijn, mede door strikte regels rondom privacy en het vragen naar medische gegevens van studenten.

  • Persoonlijke begeleiding en intakegesprekken: Studenten krijgen de kans om, voor aanvang van de opleiding, een intakegesprek te voeren met studieadviseurs, studentendecanen of andere betrokkenen. Via Studielink zijn zij soms al op de hoogte van de ondersteuningsbehoefte van studenten, waardoor zij hen tijdig kunnen ondersteunen. In deze intakegesprekken worden de ondersteuningsbehoeften van de student besproken en wordt praktische hulp geboden, zoals bij het vinden van geschikte huisvesting of het organiseren van specifieke voorzieningen. Deze gesprekken kunnen zowel online als fysiek plaatsvinden, afhankelijk van de voorkeur van de student en de mogelijkheden van de instelling. Sommige instellingen bieden ook praktische hulp indien nodig, zoals bij het vinden van huisvesting voor studenten met een ondersteuningsbehoefte die dit moeilijk maakt.

 

Praktijkvoorbeeld:

logo Saxion hogeschool

De website 'Saxion Start Samen' biedt alle startinformatie voor studenten, inclusief informatie over studeren met een ondersteuningsbehoefte. Studenten kunnen hier ook een startgesprek aanvragen met een studentendecaan om te bespreken welke voorzieningen nodig zijn voor een fijne studiestart.

Studieproces in kaart

illustratie van pijl die naar binnen wijst met tekst: aanmelden met link naar meer informatie over dit sleutelmoment

Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom het sleutelmoment Aanmelden.