een u-vorm met opening aan linkerzijde met daarin een pijl naar rechts, eronder het woord: aanmelden

Sleutelmoment

Aanmelden

Perspectief student

Je hebt je keuze gemaakt! Je meld je vóór 1 mei aan bij de hogeschool of universiteit via Studielink. Er volgt een studiekeuzecheck en soms loting of decentrale selectie. Ga je melden dat je een ondersteuningsbehoefte hebt? Waarom en wat doen ze met die informatie? Speelt het een rol bij de toelating?

Joris, afgestudeerd universitair student Biologie, heeft dyscalculie en dyslexie.

‘Ik heb in Studielink niet aangegeven dat ik een ondersteuningsbehoefte heb. Ik wist niet precies wat mijn voordeel dan zou zijn en dacht, ik zie wel waar het schip strandt, eerst maar eens zien hoe het gaat.’

Begeleiders

Studentendecaan

Dat veel studenten hun ondersteuningsbehoefte niet of te laat melden, heb je vaker ondervonden. Ze willen gewoon gaan studeren en zijn bang voor een stigma of voor discriminatie. Én ze weten vaak niet wat er met hun melding gebeurt. Maak voor de aanstaande student duidelijk wat de melding oplevert, wat het vervolg is en wat er gebeurt met de informatie. Dit is zowel belangrijk bij het aanmelden via Studielink als tijdens de studiekeuzecheck. Vraag je collega’s van de afdeling Communicatie om hulp bij het communiceren met de studenten.

Studieadviseur, Studieloopbaanbegeleider

Als studieadviseur of studieloopbaanbegeleider weet jij van de hoed en de rand als het over de inhoud van de studie en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt gaat. Met die kennis kun je in de studiekeuzecheck een helder beeld schetsen van de studie en kan de student nagaan of dit overeenkomt met de verwachting die hij, zij of hen heeft. 

Voor de student is het daarnaast belangrijk om te weten of de studie-eisen en competenties haalbaar zijn in combinatie met de ondersteuningsbehoefte. Zijn er belemmeringen te verwachten en in hoeverre kun je die oplossen met voorzieningen? Samen kijk je naar de mogelijkheden. Goed als je daarbij ook kunt aangeven welke voorzieningen de opleiding biedt. Vraag de studentendecaan om een lijst met voorzieningen. Als je zelf de studiekeuzecheck niet afneemt, is het belangrijk om na te gaan of degene die dat wel doet, voldoende kennis heeft over bovenstaande.

Ondersteuners

Vragen staat vrij. Maar op welke goede manier vraag je naar een ondersteuningsbehoefte in Studielink of de Studiekeuzecheck? Voor de aanstaande student is het belangrijk om te weten waarom de vraag wordt gesteld en wat er met de informatie gebeurt. Geef bij de vragen dus uitleg over wat we verstaan onder een ondersteuningsbehoefte, wat het oplevert om het te melden (recht op voorzieningen) en wie beschikking krijgt over de gegevens.

Je kunt de studentendecaan en je collega’s van de afdeling Communicatie bij de formulering betrekken. Vergeet ook de digitale toegankelijkheid niet. Ook studenten die gebruikmaken van bijvoorbeeld voorleessoftware moeten de Studiekeuzecheck kunnen invullen. Schakel de ICT-afdeling in of vraag advies over digitale toegankelijkheid aan ECIO.

Beslissers

Medewerker Studiekeuzecheck

Directeur Faculteit, Domein, Instituut

Als studenten met een ondersteuningsbehoefte zich vooraf melden, plukt de faculteit daar vruchten van. Een tijdige melding kun je als directeur stimuleren. Als de aanstaande student zich vooraf meldt, kun je tijdig voorzieningen regelen en loopt de student minder tot geen vertraging op. Een tijdige melding kun je stimuleren door de vraag ruim vóór aanvang van de studie te stellen. Via Studielink en/of de verplichte studiekeuzecheck. Voor een goede respons moet je de vraag wel op de juiste manier stellen. Het studentendecanaat kent de aarzelingen van de student, de communicatieafdeling weet hoe zij die via voorlichting kan wegnemen. Je kunt tijdige aanmelding agenderen en overleg tussen de verschillende disciplines faciliteren om gelegenheid en voorwaarden voor een tijdige melding van studenten met een ondersteuningsbehoefte te waarborgen.

Medewerker Studentenadministratie, medewerker ICT

Het stroomlijnen van informatieprocessen en het koppelen van gegevens door ICT is voor jou dagelijkse kost. Je kunt die kennis ook inzetten voor de informatievoorziening rond studeren met een ondersteuningsbehoefte. Door bijvoorbeeld alle studenten die via Studielink melden dat ze een ondersteuningsbehoefte hebben automatisch een informatiebrochure te laten toezenden. Of zorgen dat ze automatisch een mail krijgen met een link naar informatie over dit onderwerp op de website.

Ook is het handig om aanvragen voor standaardvoorzieningen en maatwerk te filteren en direct door te sturen naar de juiste persoon, in dit geval naar de studentendecaan of je collega’s die de studiekeuzegesprekken voeren. Bovendien kun jij voor digitale toegankelijkheid zorgen, zodat ook studenten voor wie dit noodzakelijk is de informatie kunnen gebruiken en zaken kunnen invullen. Je kunt de studentendecaan en je collega’s van de afdeling Communicatie bij de formulering betrekken. Vergeet ook de digitale toegankelijkheid niet. Ook studenten die gebruikmaken van bijvoorbeeld voorleessoftware moeten de Studiekeuzecheck kunnen invullen. Schakel de ICT-afdeling in of vraag advies over digitale toegankelijkheid aan ECIO.

een u-vorm met opening aan linkerzijde met daarin een pijl naar rechts, eronder het woord: aanmelden

Sleutelmoment

Aanmelden

Perspectief student

Je hebt je keuze gemaakt! Je meld je vóór 1 mei aan bij de hogeschool of universiteit via Studielink. Er volgt een studiekeuzecheck en soms loting of decentrale selectie. Ga je melden dat je een ondersteuningsbehoefte hebt? Waarom en wat doen ze met die informatie? Speelt het een rol bij de toelating?

Joris, afgestudeerd universitair student Biologie, heeft dyscalculie en dyslexie.

‘Ik heb in Studielink niet aangegeven dat ik een ondersteuningsbehoefte heb. Ik wist niet precies wat mijn voordeel dan zou zijn en dacht, ik zie wel waar het schip strandt, eerst maar eens zien hoe het gaat.’

Begeleiders

Studentendecaan

Dat veel studenten hun ondersteuningsbehoefte niet of te laat melden, heb je vaker ondervonden. Ze willen gewoon gaan studeren en zijn bang voor een stigma of voor discriminatie. Én ze weten vaak niet wat er met hun melding gebeurt. Maak voor de aanstaande student duidelijk wat de melding oplevert, wat het vervolg is en wat er gebeurt met de informatie. Dit is zowel belangrijk bij het aanmelden via Studielink als tijdens de studiekeuzecheck. Vraag je collega’s van de afdeling Communicatie om hulp bij het communiceren met de studenten.

Studieadviseur, Studieloopbaanbegeleider

Als studieadviseur of studieloopbaanbegeleider weet jij van de hoed en de rand als het over de inhoud van de studie en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt gaat. Met die kennis kun je in de studiekeuzecheck een helder beeld schetsen van de studie en kan de student nagaan of dit overeenkomt met de verwachting die hij, zij of hen heeft. 

Voor de student is het daarnaast belangrijk om te weten of de studie-eisen en competenties haalbaar zijn in combinatie met de ondersteuningsbehoefte. Zijn er belemmeringen te verwachten en in hoeverre kun je die oplossen met voorzieningen? Samen kijk je naar de mogelijkheden. Goed als je daarbij ook kunt aangeven welke voorzieningen de opleiding biedt. Vraag de studentendecaan om een lijst met voorzieningen. Als je zelf de studiekeuzecheck niet afneemt, is het belangrijk om na te gaan of degene die dat wel doet, voldoende kennis heeft over bovenstaande.

Ondersteuners

Vragen staat vrij. Maar op welke goede manier vraag je naar een ondersteuningsbehoefte in Studielink of de Studiekeuzecheck? Voor de aanstaande student is het belangrijk om te weten waarom de vraag wordt gesteld en wat er met de informatie gebeurt. Geef bij de vragen dus uitleg over wat we verstaan onder een ondersteuningsbehoefte, wat het oplevert om het te melden (recht op voorzieningen) en wie beschikking krijgt over de gegevens.

Je kunt de studentendecaan en je collega’s van de afdeling Communicatie bij de formulering betrekken. Vergeet ook de digitale toegankelijkheid niet. Ook studenten die gebruikmaken van bijvoorbeeld voorleessoftware moeten de Studiekeuzecheck kunnen invullen. Schakel de ICT-afdeling in of vraag advies over digitale toegankelijkheid aan ECIO.

Beslissers

Medewerker Studiekeuzecheck

Directeur Faculteit, Domein, Instituut

Als studenten met een ondersteuningsbehoefte zich vooraf melden, plukt de faculteit daar vruchten van. Een tijdige melding kun je als directeur stimuleren. Als de aanstaande student zich vooraf meldt, kun je tijdig voorzieningen regelen en loopt de student minder tot geen vertraging op. Een tijdige melding kun je stimuleren door de vraag ruim vóór aanvang van de studie te stellen. Via Studielink en/of de verplichte studiekeuzecheck. Voor een goede respons moet je de vraag wel op de juiste manier stellen. Het studentendecanaat kent de aarzelingen van de student, de communicatieafdeling weet hoe zij die via voorlichting kan wegnemen. Je kunt tijdige aanmelding agenderen en overleg tussen de verschillende disciplines faciliteren om gelegenheid en voorwaarden voor een tijdige melding van studenten met een ondersteuningsbehoefte te waarborgen.

Medewerker Studentenadministratie, medewerker ICT

Het stroomlijnen van informatieprocessen en het koppelen van gegevens door ICT is voor jou dagelijkse kost. Je kunt die kennis ook inzetten voor de informatievoorziening rond studeren met een ondersteuningsbehoefte. Door bijvoorbeeld alle studenten die via Studielink melden dat ze een ondersteuningsbehoefte hebben automatisch een informatiebrochure te laten toezenden. Of zorgen dat ze automatisch een mail krijgen met een link naar informatie over dit onderwerp op de website.

Ook is het handig om aanvragen voor standaardvoorzieningen en maatwerk te filteren en direct door te sturen naar de juiste persoon, in dit geval naar de studentendecaan of je collega’s die de studiekeuzegesprekken voeren. Bovendien kun jij voor digitale toegankelijkheid zorgen, zodat ook studenten voor wie dit noodzakelijk is de informatie kunnen gebruiken en zaken kunnen invullen. Je kunt de studentendecaan en je collega’s van de afdeling Communicatie bij de formulering betrekken. Vergeet ook de digitale toegankelijkheid niet. Ook studenten die gebruikmaken van bijvoorbeeld voorleessoftware moeten de Studiekeuzecheck kunnen invullen. Schakel de ICT-afdeling in of vraag advies over digitale toegankelijkheid aan ECIO.