
Kennismaken
2.
Verkenning van een nieuwe leeromgeving
De kennismaking is een cruciaal moment aan het begin van de reis op het hbo of wo. Het is niet alleen een gelegenheid voor studenten om hun nieuwe omgeving te verkennen, maar ook om de basis te leggen voor een positieve leerervaring. Voor studenten met een ondersteuningsbehoefte is deze fase van nog groter belang. Het biedt hen de kans om te ontdekken welke voorzieningen en begeleiding beschikbaar zijn en om te ervaren dat ze welkom en gewaardeerd zijn. Door direct bij aanvang te focussen op inclusiviteit en toegankelijkheid, wordt een stevige basis gelegd voor hun succes en welzijn gedurende hun studietijd.
Onderwijsinstellingen zetten zich in om studenten met specifieke ondersteuningsbehoeften te begeleiden, vanaf de eerste kennismaking tot aan de daadwerkelijke start van hun studie. Dit proberen ze op een aantal manieren te realiseren:
Eenvoudige toegang tot informatie: Veel instellingen bieden via hun websites informatie over voorzieningen voor studenten met een ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld op een speciale pagina op de website met daarop gerichte informatie voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Studieadviseurs spelen hierbij een centrale rol door studenten persoonlijk te begeleiden en te ondersteunen bij het aanvragen van voorzieningen. Het aanbod kan variëren tussen faculteiten, waardoor het voor studenten belangrijk is om te informeren naar specifieke mogelijkheden.
Open dagen: Tijdens open dagen zijn studieadviseurs en/of studentendecanen aanwezig, die studenten en hun ouders informeren over ondersteuningsmogelijkheden. Ook overhandigen zij hier vaak flyers en posters, voor studenten die hier op een later moment meer informatie over willen hebben. Een proactieve benadering kan hierbij goed werken, zeker voor studenten die het moeilijk vinden om zelf aan te geven dat ze mogelijk ondersteuning nodig hebben.
Persoonlijke benadering: Voor twijfelende studenten worden extra gesprekken en advies aangeboden. In sommige gevallen wordt lesmateriaal getest om toegankelijkheid en haalbaarheid te beoordelen. Een van de onderwijsinstellingen biedt al voor de start van de opleiding gesprekken aan, om met studenten te spreken over hun behoeften en mogelijkheden. Daarnaast kunnen studenten vaak in Studielink al aangeven dat ze een ondersteuningsbehoefte hebben. Studenten die dit doen, kunnen proactief worden benaderd met gerichte informatie en begeleiding. Studieloopbaanbegeleiders kunnen ook een belangrijke rol hebben in kennismaking met studenten met een ondersteuningsbehoefte; zij kunnen signaleren en doorverwijzen naar decanen, ook bij studenten die pas later in hun studie hiermee te maken krijgen.
Voorlichting: De onderwijsinstellingen zetten ook in op voorlichting, al voor de start van de studie. Bijvoorbeeld in de vorm van voorlichtingsbijeenkomsten voor leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) of door het organiseren van speciale sessies gericht op thema’s zoals ADHD, dyslexie, autisme, of andere ondersteuningsvragen, zowel online als op locatie.
Deze aanpakken benadrukken hoe onderwijsinstellingen barrières wegnemen en inclusieve leermogelijkheden creëren. Met persoonlijke aandacht, flexibiliteit en samenwerking zorgen zij ervoor dat iedere student de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten.
Praktijkvoorbeelden:

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) biedt aankomende studenten met een ondersteuningsbehoefte op maat de mogelijkheid om voor de start van hun studie met de studentendecaan te bespreken welke voorzieningen zij kunnen krijgen. Dit gesprek heet een soft landingsgesprek. De studentendecaan is hierbij de schakel tussen de opleiding en de student. Samen kijken ze welke voorzieningen bij de student passen.
Alle aankomende studenten kunnen online voorlichtingen volgen over standaardvoorzieningen bij de HvA, zoals ondersteuning peercoach, toetstijdverlenging, gebruik laptop en gebruik voorleessoftware tijdens tentamens, eten en drinken en/of toiletbezoek tijdens tentamens.

De TU Delft organiseert jaarlijks de AccessAbility Week, een week die volledig in het teken staat van studeren met een ondersteuningsbehoefte. Tijdens deze week worden ervaringen gedeeld, workshops georganiseerd, vinden paneldiscussies en lezingen plaats en kunnen studenten met elkaar in contact komen.

Studieproces in kaart
Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom het sleutelmoment Kennismaken.

Kennismaken
2.
Verkenning van een nieuwe leeromgeving
De kennismaking is een cruciaal moment aan het begin van de reis op het hbo of wo. Het is niet alleen een gelegenheid voor studenten om hun nieuwe omgeving te verkennen, maar ook om de basis te leggen voor een positieve leerervaring. Voor studenten met een ondersteuningsbehoefte is deze fase van nog groter belang. Het biedt hen de kans om te ontdekken welke voorzieningen en begeleiding beschikbaar zijn en om te ervaren dat ze welkom en gewaardeerd zijn. Door direct bij aanvang te focussen op inclusiviteit en toegankelijkheid, wordt een stevige basis gelegd voor hun succes en welzijn gedurende hun studietijd.
Onderwijsinstellingen zetten zich in om studenten met specifieke ondersteuningsbehoeften te begeleiden, vanaf de eerste kennismaking tot aan de daadwerkelijke start van hun studie. Dit proberen ze op een aantal manieren te realiseren:
Eenvoudige toegang tot informatie: Veel instellingen bieden via hun websites informatie over voorzieningen voor studenten met een ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld op een speciale pagina op de website met daarop gerichte informatie voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Studieadviseurs spelen hierbij een centrale rol door studenten persoonlijk te begeleiden en te ondersteunen bij het aanvragen van voorzieningen. Het aanbod kan variëren tussen faculteiten, waardoor het voor studenten belangrijk is om te informeren naar specifieke mogelijkheden.
Open dagen:
Tijdens open dagen zijn studieadviseurs en/of studentendecanen aanwezig, die studenten en hun ouders informeren over ondersteuningsmogelijkheden. Ook overhandigen zij hier vaak flyers en posters, voor studenten die hier op een later moment meer informatie over willen hebben. Een proactieve benadering kan hierbij goed werken, zeker voor studenten die het moeilijk vinden om zelf aan te geven dat ze mogelijk ondersteuning nodig hebben.
Persoonlijke benadering:
Voor twijfelende studenten worden extra gesprekken en advies aangeboden. In sommige gevallen wordt lesmateriaal getest om toegankelijkheid en haalbaarheid te beoordelen. Een van de onderwijsinstellingen biedt al voor de start van de opleiding gesprekken aan, om met studenten te spreken over hun behoeften en mogelijkheden. Daarnaast kunnen studenten vaak in Studielink al aangeven dat ze een ondersteuningsbehoefte hebben. Studenten die dit doen, kunnen proactief worden benaderd met gerichte informatie en begeleiding. Studieloopbaanbegeleiders kunnen ook een belangrijke rol hebben in kennismaking met studenten met een ondersteuningsbehoefte; zij kunnen signaleren en doorverwijzen naar decanen, ook bij studenten die pas later in hun studie hiermee te maken krijgen.
Voorlichting:
De onderwijsinstellingen zetten ook in op voorlichting, al voor de start van de studie. Bijvoorbeeld in de vorm van voorlichtingsbijeenkomsten voor leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) of door het organiseren van speciale sessies gericht op thema’s zoals ADHD, dyslexie, autisme, of andere ondersteuningsvragen, zowel online als op locatie.
Deze aanpakken benadrukken hoe onderwijsinstellingen barrières wegnemen en inclusieve leermogelijkheden creëren. Met persoonlijke aandacht, flexibiliteit en samenwerking zorgen zij ervoor dat iedere student de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten.
Praktijkvoorbeelden:

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) biedt aankomende studenten met een ondersteuningsbehoefte op maat de mogelijkheid om voor de start van hun studie met de studentendecaan te bespreken welke voorzieningen zij kunnen krijgen. Dit gesprek heet een soft landingsgesprek. De studentendecaan is hierbij de schakel tussen de opleiding en de student. Samen kijken ze welke voorzieningen bij de student passen.
Alle aankomende studenten kunnen online voorlichtingen volgen over standaardvoorzieningen bij de HvA, zoals ondersteuning peercoach, toetstijdverlenging, gebruik laptop en gebruik voorleessoftware tijdens tentamens, eten en drinken en/of toiletbezoek tijdens tentamens.

De TU Delft organiseert jaarlijks de AccessAbility Week, een week die volledig in het teken staat van studeren met een ondersteuningsbehoefte. Tijdens deze week worden ervaringen gedeeld, workshops georganiseerd, vinden paneldiscussies en lezingen plaats en kunnen studenten met elkaar in contact komen.

Studieproces in kaart
Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom het sleutelmoment Kennismaken.