
Sleutelmoment
Kennismaken
Perspectief student
Je maakt kennis met je medestudenten en met de mensen van je opleiding. Je verkent de mogelijkheden en faciliteiten van de opleiding. Moet je vertellen dat je een ondersteuningsbehoefte hebt en wanneer? Welke hulpmiddelen of voorzieningen kun je gebruiken en hoe moet je dat regelen?
Joris, afgestudeerd universitair student Biologie, heeft dyscalculie en dyslexie.
‘Toen ik ging studeren, heb ik een gesprek gehad met de decaan die een aantal voorzieningen kon regelen. Ook vertelde ik klasgenoten altijd meteen wat mijn belemmeringen zijn en waar ze me mee zouden kunnen helpen. Zo waren ze zich ervan bewust dat het voor mij onhandig is als er tassen op de grond liggen, omdat ik niet goed zie en daarover struikel. Ook konden ze me vaak helpen met structuur bieden. Zolang je zelf dat initiatief neemt en je niet zielig opstelt, kom je een heel eind.’
Begeleiders
Studentendecaan
De student met een ondersteuningsbehoefte is blij met jouw kennis over hulpmiddelen en voorzieningen die de opleiding kan bieden. Een goed intakegesprek is daarom het halve werk. Leg de nadruk op het feit dat er voorzieningen zijn. Dat maakt het voor de student makkelijker om over zijn, haar of diens belemmeringen te praten. Samen kijk je in een zo vroeg mogelijk stadium wat er nodig is. Soms zijn het standaardvoorzieningen zoals extra tijd.
Het kan ook zijn dat het gaat om maatwerk en er toestemming nodig is van de examencommissie. Je helpt de student bij de motivatie en het indienen van het verzoek om de voorziening. Je maakt afspraken met de student over de voorzieningen en legt die schriftelijk vast, samen met wederzijdse taken en verantwoordelijkheden. Dat geeft houvast en zekerheid aan beide kanten. Om te voorkomen dat de student van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is het belangrijk dat er een vaste begeleider komt die coördineert.
Docent
Als docent wil je niets liever dan dat je toekomstige studenten enthousiast worden over je vak en dat ze daarmee met duidelijke verwachtingen aan de slag gaan. Welke extra vragen hebben studenten met een ondersteuningsbehoefte soms?
Over de toegankelijkheid van de opleiding bijvoorbeeld en of er oplossingen zijn voor belemmeringen die zij voorzien, vanwege hun ondersteuningsbehoefte. Antwoorden op deze eerste vragen kan de studentendecaan of studieadviseur goed geven. Tijdens de eerste kennismaking kun je alle studenten hierover informeren en hen uitnodigen hierover op tijd in gesprek te gaan met jou of met de studentendecaan. Ook is het goed als jij als docent al snel weet van eventuele belemmeringen, zodat je daar in je lessen rekening mee kunt houden.
Ondersteuners
Medewerker Marketing en Communicatie
Je wilt dat zoveel mogelijk studenten met de juiste verwachtingen kiezen voor jouw hogeschool of universiteit. Dat geldt vast en zeker ook voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Zij hebben vaak concrete vragen of minder concrete verwachtingen over wat de opleiding kan bieden als zij komen studeren. Deze vragen en verwachtingen kun je gemakkelijk ondervangen als je op de homepage van je website al informatie geeft over studeren met een ondersteuningsbehoefte: waar kunnen ze hier meer over vinden? Belangrijk is ook dat ze weten bij wie ze terecht kunnen met vragen. Stem de informatie af met de studentendecaan.
Medewerker Studentenadministratie
Aanmeldingen en gegevens uit de studiekeuzecheck; het komt allemaal bij jou terecht. Goed als je daarbij ook oog houdt voor de student met een ondersteuningsbehoefte. Wat gebeurt er met de informatie als de student zijn, haar of diens ondersteuningsbehoefte heeft gemeld? Volgt er een gesprek of volgen er andere activiteiten? Het is belangrijk dat collega’s die daarbij betrokken zijn, weten van de ondersteuningsbehoefte en daarmee rekening kunnen houden. Aan collega’s van ICT kun je vragen hoe je op een eenvoudige manier dat signaal kunt registreren en doorgeven aan relevante collega’s.
close overlay

Sleutelmoment
Kennismaken
Perspectief student
Je maakt kennis met je medestudenten en met de mensen van je opleiding. Je verkent de mogelijkheden en faciliteiten van de opleiding. Moet je vertellen dat je een ondersteuningsbehoefte hebt en wanneer? Welke hulpmiddelen of voorzieningen kun je gebruiken en hoe moet je dat regelen?
Joris, afgestudeerd universitair student Biologie, heeft dyscalculie en dyslexie.
‘Toen ik ging studeren, heb ik een gesprek gehad met de decaan die een aantal voorzieningen kon regelen. Ook vertelde ik klasgenoten altijd meteen wat mijn belemmeringen zijn en waar ze me mee zouden kunnen helpen. Zo waren ze zich ervan bewust dat het voor mij onhandig is als er tassen op de grond liggen, omdat ik niet goed zie en daarover struikel. Ook konden ze me vaak helpen met structuur bieden. Zolang je zelf dat initiatief neemt en je niet zielig opstelt, kom je een heel eind.’
Begeleiders
Studentendecaan
De student met een ondersteuningsbehoefte is blij met jouw kennis over hulpmiddelen en voorzieningen die de opleiding kan bieden. Een goed intakegesprek is daarom het halve werk. Leg de nadruk op het feit dat er voorzieningen zijn. Dat maakt het voor de student makkelijker om over zijn, haar of diens belemmeringen te praten. Samen kijk je in een zo vroeg mogelijk stadium wat er nodig is. Soms zijn het standaardvoorzieningen zoals extra tijd.
Het kan ook zijn dat het gaat om maatwerk en er toestemming nodig is van de examencommissie. Je helpt de student bij de motivatie en het indienen van het verzoek om de voorziening. Je maakt afspraken met de student over de voorzieningen en legt die schriftelijk vast, samen met wederzijdse taken en verantwoordelijkheden. Dat geeft houvast en zekerheid aan beide kanten. Om te voorkomen dat de student van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is het belangrijk dat er een vaste begeleider komt die coördineert.
Docent
Als docent wil je niets liever dan dat je toekomstige studenten enthousiast worden over je vak en dat ze daarmee met duidelijke verwachtingen aan de slag gaan. Welke extra vragen hebben studenten met een ondersteuningsbehoefte soms?
Over de toegankelijkheid van de opleiding bijvoorbeeld en of er oplossingen zijn voor belemmeringen die zij voorzien, vanwege hun ondersteuningsbehoefte. Antwoorden op deze eerste vragen kan de studentendecaan of studieadviseur goed geven. Tijdens de eerste kennismaking kun je alle studenten hierover informeren en hen uitnodigen hierover op tijd in gesprek te gaan met jou of met de studentendecaan. Ook is het goed als jij als docent al snel weet van eventuele belemmeringen, zodat je daar in je lessen rekening mee kunt houden.
Ondersteuners
Medewerker Marketing en Communicatie
Je wilt dat zoveel mogelijk studenten met de juiste verwachtingen kiezen voor jouw hogeschool of universiteit. Dat geldt vast en zeker ook voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Zij hebben vaak concrete vragen of minder concrete verwachtingen over wat de opleiding kan bieden als zij komen studeren. Deze vragen en verwachtingen kun je gemakkelijk ondervangen als je op de homepage van je website al informatie geeft over studeren met een ondersteuningsbehoefte: waar kunnen ze hier meer over vinden? Belangrijk is ook dat ze weten bij wie ze terecht kunnen met vragen. Stem de informatie af met de studentendecaan.
Medewerker Studentenadministratie
Aanmeldingen en gegevens uit de studiekeuzecheck; het komt allemaal bij jou terecht. Goed als je daarbij ook oog houdt voor de student met een ondersteuningsbehoefte. Wat gebeurt er met de informatie als de student zijn, haar of diens ondersteuningsbehoefte heeft gemeld? Volgt er een gesprek of volgen er andere activiteiten? Het is belangrijk dat collega’s die daarbij betrokken zijn, weten van de ondersteuningsbehoefte en daarmee rekening kunnen houden. Aan collega’s van ICT kun je vragen hoe je op een eenvoudige manier dat signaal kunt registreren en doorgeven aan relevante collega’s.