
Kiezen
3.
Met inclusieve aanpak meer studiesucces
Het kiezen van een opleiding is een bepalend moment voor elke student, maar voor studenten met een ondersteuningsbehoefte spelen extra overwegingen mee. Naast de interesse voor de studie zijn ondersteuning, voorzieningen, en toegankelijkheid belangrijke factoren. De aanpak varieert per instelling, maar ze delen een gemeenschappelijke visie: een inclusieve en ondersteunende omgeving creëren waarin studenten goede keuzes kunnen maken. Transparante communicatie en een proactieve benadering zijn belangrijk in deze fase.
Onderwijsinstellingen werken op diverse manieren aan het ondersteunen van studenten met een ondersteuningsbehoefte bij hun studiekeuze. Hierbij ligt de nadruk op toegankelijke informatie, persoonlijke begeleiding en een inclusieve aanpak.
Toegang tot informatie: Ook bij het kiezen van een opleiding is toegankelijke toegang tot de juiste informatie van belang. Veel instellingen bieden via hun websites een overzicht van beschikbare voorzieningen. Hoewel de ondersteuning per faculteit kan variëren, zijn studieadviseurs een belangrijk aanspreekpunt. Zij helpen studenten bij het aanvragen van voorzieningen en bieden advies dat aansluit bij hun specifieke situatie.
Gerichte begeleiding en praktische hulp: Voor studenten die twijfelen over de haalbaarheid van een studie, vooral bij specifieke functiebeperkingen, bieden sommige instellingen de mogelijkheid om lesmateriaal en fysieke toegankelijkheid te testen. Deze praktische aanpak helpt studenten om beter te beoordelen of een studie geschikt voor hen is. Uiteindelijk ligt de keuze altijd bij de student zelf.
Gepersonaliseerde communicatie: Instellingen gebruiken ook gepersonaliseerde benaderingen, bijvoorbeeld via Studielink, waarbij studenten met een ondersteuningsbehoefte gericht worden geïnformeerd over relevante ondersteuningsmogelijkheden en voorlichtingsbijeenkomsten.
Met deze aanpakken creëren onderwijsinstellingen een omgeving waarin studenten met ondersteuningsbehoeften zich welkom voelen en de juiste begeleiding krijgen om een opleiding te kiezen die bij hen past.
Praktijkvoorbeeld:

Wanneer er binnen Saxion Hogeschool twijfel bestaat over de haalbaarheid van een opleiding als gevolg van een ondersteuningsbehoefte, bestaat er de mogelijkheid om in een gesprek lesmateriaal te testen. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij slechtziende studenten; het laten ervaren met welk lesmateriaal gewerkt wordt maakt het voor studenten gemakkelijker om een juiste keuze te maken.
Hoewel de keuze om een opleiding te volgen altijd aan de student is – en de hogeschool er alles aan doet om studenten de benodigde voorzieningen aan te reiken – is dit een manier om studenten bewust te maken van eventuele struikelblokken gedurende de opleiding.

Studieproces in kaart
Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom het sleutelmoment Kiezen.

Kiezen
3.
Met inclusieve aanpak meer studiesucces
Het kiezen van een opleiding is een bepalend moment voor elke student, maar voor studenten met een ondersteuningsbehoefte spelen extra overwegingen mee. Naast de interesse voor de studie zijn ondersteuning, voorzieningen, en toegankelijkheid belangrijke factoren. De aanpak varieert per instelling, maar ze delen een gemeenschappelijke visie: een inclusieve en ondersteunende omgeving creëren waarin studenten goede keuzes kunnen maken. Transparante communicatie en een proactieve benadering zijn belangrijk in deze fase.
Onderwijsinstellingen werken op diverse manieren aan het ondersteunen van studenten met een ondersteuningsbehoefte bij hun studiekeuze. Hierbij ligt de nadruk op toegankelijke informatie, persoonlijke begeleiding en een inclusieve aanpak.
Toegang tot informatie: Ook bij het kiezen van een opleiding is toegankelijke toegang tot de juiste informatie van belang. Veel instellingen bieden via hun websites een overzicht van beschikbare voorzieningen. Hoewel de ondersteuning per faculteit kan variëren, zijn studieadviseurs een belangrijk aanspreekpunt. Zij helpen studenten bij het aanvragen van voorzieningen en bieden advies dat aansluit bij hun specifieke situatie.
Gerichte begeleiding en praktische hulp: Voor studenten die twijfelen over de haalbaarheid van een studie, vooral bij specifieke functiebeperkingen, bieden sommige instellingen de mogelijkheid om lesmateriaal en fysieke toegankelijkheid te testen. Deze praktische aanpak helpt studenten om beter te beoordelen of een studie geschikt voor hen is. Uiteindelijk ligt de keuze altijd bij de student zelf.
Gepersonaliseerde communicatie: Instellingen gebruiken ook gepersonaliseerde benaderingen, bijvoorbeeld via Studielink, waarbij studenten met een ondersteuningsbehoefte gericht worden geïnformeerd over relevante ondersteuningsmogelijkheden en voorlichtingsbijeenkomsten.
Met deze aanpakken creëren onderwijsinstellingen een omgeving waarin studenten met ondersteuningsbehoeften zich welkom voelen en de juiste begeleiding krijgen om een opleiding te kiezen die bij hen past.
Praktijkvoorbeeld:

Wanneer er binnen Saxion Hogeschool twijfel bestaat over de haalbaarheid van een opleiding als gevolg van een ondersteuningsbehoefte, bestaat er de mogelijkheid om in een gesprek lesmateriaal te testen. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij slechtziende studenten; het laten ervaren met welk lesmateriaal gewerkt wordt maakt het voor studenten gemakkelijker om een juiste keuze te maken.
Hoewel de keuze om een opleiding te volgen altijd aan de student is – en de hogeschool er alles aan doet om studenten de benodigde voorzieningen aan te reiken – is dit een manier om studenten bewust te maken van eventuele struikelblokken gedurende de opleiding.

Studieproces in kaart
Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom het sleutelmoment Kiezen.