een wegwijzer met pijlen naar rechts en links, eronder het woord: Kiezen

Sleutelmoment

Kiezen

Perspectief student

Kiezen is leuk, maar soms moeilijk! Open dagen, proeflessen, meeloopdagen en informatie op de websites van hogescholen en universiteiten wijzen de weg.

Is de studie ook passend? Speelt de ondersteuningsbehoefte een rol en hoe kom je aan meer informatie daarover?

Joris, afgestudeerd universitair student Biologie, heeft dyscalculie en dyslexie.

‘Ik heb zeker rekening gehouden met mijn dyscalculie en dyslexie bij het maken van de studiekeuze. Ik vond talen niet leuk, had er ook veel moeite mee. Hoewel ik niet goed was in wiskunde door mijn dyscalculie, was ik wel goed in de manier van denken die bij bètavakken belangrijk is. Ik heb daarom voor Biologie gekozen. Ik vond dit een erg interessant vakgebied en bij Biologie komt veel minder wiskunde en natuurkunde voor dan bij andere bètaopleidingen.‘

Begeleiders

Studentendecaan

Je weet uit ervaring dat aankomende studenten met een ondersteuningsbehoefte wel informatie willen over voorzieningen, maar je liever niet direct het hemd van het lijf vragen. Ze willen zich net als ieder ander gewoon oriënteren op een studie en de informatie als vanzelf tegenkomen.

Vraag aan de afdeling Communicatie om de informatie helder, laagdrempelig en goed zichtbaar aan te bieden. Op de website, maar ook tijdens open dagen. Zorg ervoor dat studenten informatie vinden over welke hulp ze kunnen verwachten en waar ze deze kunnen vinden/krijgen.

Ondersteuners

Medewerker Marketing en Communicatie

Aanstaande studenten zo aanspreken dat ze zich welkom voelen op de onderwijsinstelling, is voor jou gesneden koek. Die kennis kun je ook inzetten voor informatievoorziening aan studenten met een ondersteuningsbehoefte.

Als medewerker Communicatie weet je als geen ander hoe je informatie op een goede manier moet aanbieden. Helder, gemakkelijk te vinden en op een toon die ervoor zorgt dat studenten zich welkom voelen op de onderwijsinstelling. Met een directe verwijzing op de startpagina naar meer informatie over studeren met een ondersteuningsbehoefte zorg je ervoor dat de student daar als vanzelf terechtkomt. Clips of korte video’s met ervaringen van andere studenten met een ondersteuningsbehoefte maken dat ze zich geen uitzondering voelen. Met contactgegevens van studentendecanen wijs je ze de weg naar voorzieningen. Kijk ook eens op websites van collega-onderwijsinstellingen hoe zij dit hebben aangepakt of vraag ECIO om advies.

een wegwijzer met pijlen naar rechts en links, eronder het woord: Kiezen

Sleutelmoment

Kiezen

Perspectief student

Kiezen is leuk, maar soms moeilijk! Open dagen, proeflessen, meeloopdagen en informatie op de websites van hogescholen en universiteiten wijzen de weg.

Is de studie ook passend? Speelt de ondersteuningsbehoefte een rol en hoe kom je aan meer informatie daarover?

Joris, afgestudeerd universitair student Biologie, heeft dyscalculie en dyslexie.

‘Ik heb zeker rekening gehouden met mijn dyscalculie en dyslexie bij het maken van de studiekeuze. Ik vond talen niet leuk, had er ook veel moeite mee. Hoewel ik niet goed was in wiskunde door mijn dyscalculie, was ik wel goed in de manier van denken die bij bètavakken belangrijk is. Ik heb daarom voor Biologie gekozen. Ik vond dit een erg interessant vakgebied en bij Biologie komt veel minder wiskunde en natuurkunde voor dan bij andere bètaopleidingen.‘

Begeleiders

Studentendecaan

Je weet uit ervaring dat aankomende studenten met een ondersteuningsbehoefte wel informatie willen over voorzieningen, maar je liever niet direct het hemd van het lijf vragen. Ze willen zich net als ieder ander gewoon oriënteren op een studie en de informatie als vanzelf tegenkomen.

Vraag aan de afdeling Communicatie om de informatie helder, laagdrempelig en goed zichtbaar aan te bieden. Op de website, maar ook tijdens open dagen. Zorg ervoor dat studenten informatie vinden over welke hulp ze kunnen verwachten en waar ze deze kunnen vinden/krijgen.

Ondersteuners

Medewerker Marketing en Communicatie

Aanstaande studenten zo aanspreken dat ze zich welkom voelen op de onderwijsinstelling, is voor jou gesneden koek. Die kennis kun je ook inzetten voor informatievoorziening aan studenten met een ondersteuningsbehoefte.

Als medewerker Communicatie weet je als geen ander hoe je informatie op een goede manier moet aanbieden. Helder, gemakkelijk te vinden en op een toon die ervoor zorgt dat studenten zich welkom voelen op de onderwijsinstelling. Met een directe verwijzing op de startpagina naar meer informatie over studeren met een ondersteuningsbehoefte zorg je ervoor dat de student daar als vanzelf terechtkomt. Clips of korte video’s met ervaringen van andere studenten met een ondersteuningsbehoefte maken dat ze zich geen uitzondering voelen. Met contactgegevens van studentendecanen wijs je ze de weg naar voorzieningen. Kijk ook eens op websites van collega-onderwijsinstellingen hoe zij dit hebben aangepakt of vraag ECIO om advies.