
Actie en expressie
Hoe leert de student?
Strategisch netwerk
Bouwstenen
Het HOE van leren
1. Werkvormen in een toegankelijke omgeving
3. Prioriteiten en doelen
Hoe leert de student? Studenten hebben verschillende voorkeuren en mogelijkheden om kennis te verwerken en vaardigheden te ontwikkelen. De volgende bouwstenen ondersteunen hun leerproces.
1. Werkvormen in een toegankelijke omgeving
Hand tracking device
Studenten kunnen een apparaat bedienen met handbewegingen.
Pauzeerknop tijdens activiteit
Studenten kunnen een activiteit tijdelijk pauzeren als de snelheid te hoog ligt.
Responstijd aanpasbaar
De tijd voor een actie of reactie kan worden aangepast, zodat alle studenten voldoende tijd hebben.
Touchscreens
Apparaten kunnen met een touchscreen bediend worden, maar moeten ook auditief ondersteund worden.
Voice control
Apparaten kunnen met stemcommando’s worden bediend, dit moet een optionele functie zijn. Ook moeten deze auditief ondersteund worden.
Goede akoestiek in het lokaal
Geluidsweerkaatsing wordt verminderd door strategische plaatsing van geluidsabsorberende materialen.
Prikkelvrij lokaal
Een rustige omgeving - waar zo min mogelijk prikkels en stimuli aanwezig zijn - wordt gecreëerd met gedimd licht, geluidsisolatie en frisse lucht.
Toegankelijkheid van het lokaal
Brede deuren, drempelloze ingangen en lifttoegang zorgen voor toegankelijkheid.
Flexibel meubilair
Verplaatsbaar en aanpasbaar meubilair ondersteunt diverse leeractiviteiten en voorkeuren.
Verschillende soorten verlichting
Er is gekozen voor verschillende soorten lichtbronnen (TL, LED, sfeerlicht) zodat studenten de lichtbron kunnen aanpassen aan de leer- en werksituatie.
2. Toetsvormen
Infomercial of instructiefilmpje als eindopdracht
Studenten tonen hun leeruitkomsten aan door een uitlegvideo of productdemonstratie te maken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze een bepaald concept uitleggen, of aantonen hoe een gecreëerd product voldoet aan de rubric.
Tekening of stripverhaal als eindopdracht
Studenten worden geinstrueerd om een tekening of stripverhaal te maken waarin ze aantonen hoe ze de beoogde leeruitkomst hebben behaald. Bijvoorbeeld dat ze een stripverhaal maken in een vreemde taal, of een visualisatie maken van een bepaald concept. Houd rekening met de toegankelijkheid.
Augmented reality maken
Studenten ontwerpen 3D-objecten die ze in een AR-app kunnen plaatsen. Hierdoor kunnen ze op een bepaalde locatie hun digitale objecten neerzetten en kan iedereen deze creatie via een app bekijken. Dit kan bijvoorbeeld als een beeldende vorming opdracht gegeven worden, maar ook bijvoorbeeld als wiskunde opdracht voor geometrie. Houd rekening met visuele toegankelijkheid.
Virtual reality maken
Studenten creëren een VR-omgeving waarin ze zich kunnen bewegen. Dit kan bijvoorbeeld als een beeldende vorming opdracht gegeven worden, maar ook bijvoorbeeld als wiskunde opdracht voor geometrie. Houd rekening met visuele toegankelijkheid.
Keuze in thema-opdrachten
Studenten kiezen uit verschillende opdrachten met dezelfde leeruitkomst maar verschillende thema's. Zo speel je in op verschillende interesses.
Keuze in volgorde van opdrachten
Studenten bepalen zelf in welke volgorde ze opdrachten uitvoeren. Zo speel je in op verschillende interesses.
Keuze in toetsvorm
Studenten hebben vrijheid qua vorm waarin ze getoetst willen worden.
Flashcards
Studenten gebruiken fysieke of digitale kaartjes om begrippen en concepten te memoriseren. Op de voorkant staat de vraag of het woordje, aan de achterkant het antwoord.
Spaced repetition systeem
Met een spaced repetition systeem worden opdrachten op specifieke intervals, bijvoorbeeld moeilijke begrippen, herhaald voor beter begrip en geheugenbehoud.
Beslisboom als simulatie
Een beslisboom is een techniek waarbij verschillende keuzes die de student maakt hem of haar langs een bepaald pad in de boom stuurt. De student komt uiteindelijk uit bij een bepaalde uitkomst. Aan de hand van die uitkomst kunnen vervolgacties genomen worden: bijvoorbeeld: de student doorloopt een simulatie van een casus en krijgt een resultaat te zien waarin hij of zij leert over consequenties die bepaalde keuzes met zich meebrengen.
Beslisboom voor leerroute
Een beslisboom is een techniek waarbij verschillende keuzes die de student maakt hem of haar langs een bepaald pad in de boom stuurt. De student komt uiteindelijk uit bij een bepaalde uitkomst. Aan de hand van die uitkomst kunnen vervolgacties genomen worden: bijvoorbeeld een student krijgt een bepaalde lesvorm of niveau aangeraden die het best bij hem of haar past.
3. Prioriteiten en doelen
Sjabloon voor notities
Een gestructureerd sjabloon helpt studenten om informatie overzichtelijk op te slaan. Bijvoorbeeld, dit sjabloon bevat kopteksten met de concepten die in de les behandeld gaan worden. Zo kunnen studenten direct notities onder de gegeven kopteksten noteren.
Uitgeprinte presentatieslides
Studenten krijgen papieren versies van presentaties met ruimte voor notities.
Online tijdbalk met deadlines
Studenten kunnen online bij een agenda voor hun cursus, voor inzicht in deadlines en contactmomenten.
Interactieve online gids en instructies
Er is een mogelijkheid om een online gids aan te zetten waarmee studenten stap voor stap worden begeleid om een bepaalde opdracht of leeruitkomst te behalen.
Checklist
Een checklist helpt studenten om hun planning inzichtelijk te maken.
Aanduiding van moeilijkheidsgraad en duur
Activiteiten worden voorzien van een indicatie voor moeilijkheid en tijdsduur. Zo kunnen studenten van te voren inschatten hoeveel tijd ze aan een activiteit kwijt zijn en of ze hulp nodig gaan hebben.
Prompts en waarschuwingen
Uitleg nodig: studenten krijgen een melding wanneer uitleg vereist is.
Stop en denk na: studenten worden gewaarschuwd bij complexe concepten.
Voorbeeld van een eindresultaat
Studenten krijgen voorbeelden van voltooide opdrachten om een reëel doel te stellen.

Actie en expressie
Hoe leert de student?
Strategisch netwerk
Bouwstenen
Het HOE van leren
1. Werkvormen in een toegankelijke omgeving
3. Prioriteiten en doelen
Hoe leert de student? Studenten hebben verschillende voorkeuren en mogelijkheden om kennis te verwerken en vaardigheden te ontwikkelen. De volgende bouwstenen ondersteunen hun leerproces.
1. Werkvormen in een toegankelijke omgeving
Hand tracking device
Studenten kunnen een apparaat bedienen met handbewegingen.
Pauzeerknop tijdens activiteit
Studenten kunnen een activiteit tijdelijk pauzeren als de snelheid te hoog ligt.
Responstijd aanpasbaar
De tijd voor een actie of reactie kan worden aangepast, zodat alle studenten voldoende tijd hebben.
Touchscreens
Apparaten kunnen met een touchscreen bediend worden, maar moeten ook auditief ondersteund worden.
Voice control
Apparaten kunnen met stemcommando’s worden bediend, dit moet een optionele functie zijn. Ook moeten deze auditief ondersteund worden.
Goede akoestiek in het lokaal
Geluidsweerkaatsing wordt verminderd door strategische plaatsing van geluidsabsorberende materialen.
Prikkelvrij lokaal
Een rustige omgeving - waar zo min mogelijk prikkels en stimuli aanwezig zijn - wordt gecreëerd met gedimd licht, geluidsisolatie en frisse lucht.
Toegankelijkheid van het lokaal
Brede deuren, drempelloze ingangen en lifttoegang zorgen voor toegankelijkheid.
Flexibel meubilair
Verplaatsbaar en aanpasbaar meubilair ondersteunt diverse leeractiviteiten en voorkeuren.
Verschillende soorten verlichting
Er is gekozen voor verschillende soorten lichtbronnen (TL, LED, sfeerlicht) zodat studenten de lichtbron kunnen aanpassen aan de leer- en werksituatie.
2. Toetsvormen
Infomercial of instructiefilmpje als eindopdracht
Studenten tonen hun leeruitkomsten aan door een uitlegvideo of productdemonstratie te maken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze een bepaald concept uitleggen, of aantonen hoe een gecreëerd product voldoet aan de rubric.
Tekening of stripverhaal als eindopdracht
Studenten worden geinstrueerd om een tekening of stripverhaal te maken waarin ze aantonen hoe ze de beoogde leeruitkomst hebben behaald. Bijvoorbeeld dat ze een stripverhaal maken in een vreemde taal, of een visualisatie maken van een bepaald concept. Houd rekening met de toegankelijkheid.
Augmented reality maken
Studenten ontwerpen 3D-objecten die ze in een AR-app kunnen plaatsen. Hierdoor kunnen ze op een bepaalde locatie hun digitale objecten neerzetten en kan iedereen deze creatie via een app bekijken. Dit kan bijvoorbeeld als een beeldende vorming opdracht gegeven worden, maar ook bijvoorbeeld als wiskunde opdracht voor geometrie. Houd rekening met visuele toegankelijkheid.
Virtual reality maken
Studenten creëren een VR-omgeving waarin ze zich kunnen bewegen. Dit kan bijvoorbeeld als een beeldende vorming opdracht gegeven worden, maar ook bijvoorbeeld als wiskunde opdracht voor geometrie. Houd rekening met visuele toegankelijkheid.
Keuze in thema-opdrachten
Studenten kiezen uit verschillende opdrachten met dezelfde leeruitkomst maar verschillende thema's. Zo speel je in op verschillende interesses.
Keuze in volgorde van opdrachten
Studenten bepalen zelf in welke volgorde ze opdrachten uitvoeren. Zo speel je in op verschillende interesses.
Keuze in toetsvorm
Studenten hebben vrijheid qua vorm waarin ze getoetst willen worden.
Flashcards
Studenten gebruiken fysieke of digitale kaartjes om begrippen en concepten te memoriseren. Op de voorkant staat de vraag of het woordje, aan de achterkant het antwoord.
Spaced repetition systeem
Met een spaced repetition systeem worden opdrachten op specifieke intervals, bijvoorbeeld moeilijke begrippen, herhaald voor beter begrip en geheugenbehoud.
Beslisboom als simulatie
Een beslisboom is een techniek waarbij verschillende keuzes die de student maakt hem of haar langs een bepaald pad in de boom stuurt. De student komt uiteindelijk uit bij een bepaalde uitkomst. Aan de hand van die uitkomst kunnen vervolgacties genomen worden: bijvoorbeeld: de student doorloopt een simulatie van een casus en krijgt een resultaat te zien waarin hij of zij leert over consequenties die bepaalde keuzes met zich meebrengen.
Beslisboom voor leerroute
Een beslisboom is een techniek waarbij verschillende keuzes die de student maakt hem of haar langs een bepaald pad in de boom stuurt. De student komt uiteindelijk uit bij een bepaalde uitkomst. Aan de hand van die uitkomst kunnen vervolgacties genomen worden: bijvoorbeeld een student krijgt een bepaalde lesvorm of niveau aangeraden die het best bij hem of haar past.
3. Prioriteiten en doelen
Sjabloon voor notities
Een gestructureerd sjabloon helpt studenten om informatie overzichtelijk op te slaan. Bijvoorbeeld, dit sjabloon bevat kopteksten met de concepten die in de les behandeld gaan worden. Zo kunnen studenten direct notities onder de gegeven kopteksten noteren.
Uitgeprinte presentatieslides
Studenten krijgen papieren versies van presentaties met ruimte voor notities.
Online tijdbalk met deadlines
Studenten kunnen online bij een agenda voor hun cursus, voor inzicht in deadlines en contactmomenten.
Interactieve online gids en instructies
Er is een mogelijkheid om een online gids aan te zetten waarmee studenten stap voor stap worden begeleid om een bepaalde opdracht of leeruitkomst te behalen.
Checklist
Een checklist helpt studenten om hun planning inzichtelijk te maken.
Aanduiding van moeilijkheidsgraad en duur
Activiteiten worden voorzien van een indicatie voor moeilijkheid en tijdsduur. Zo kunnen studenten van te voren inschatten hoeveel tijd ze aan een activiteit kwijt zijn en of ze hulp nodig gaan hebben.
Prompts en waarschuwingen
Uitleg nodig: studenten krijgen een melding wanneer uitleg vereist is.
Stop en denk na: studenten worden gewaarschuwd bij complexe concepten.
Voorbeeld van een eindresultaat
Studenten krijgen voorbeelden van voltooide opdrachten om een reëel doel te stellen.