
Carrièreperspectief
9.
Begeleiding bij stage en werk
De overstap naar werk kan voor studenten met een ondersteuningsbehoefte een spannend en soms uitdagend proces zijn. In dit hoofdstuk beschrijven we hoe de vijf instellingen deze groep ondersteunen bij het zetten van de volgende stap. Vaak blijkt dit voor onderwijsinstellingen de moeilijkste stap of de stap waar nog de meeste vooruitgang te boeken is.
Trainingen en workshops: Een aantal instellingen richt zich op het ontwikkelen van sollicitatievaardigheden van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Dit omvat onder andere trainingen in solliciteren, het maken van een cv en het gebruik van LinkedIn. Deze aanpak biedt studenten praktische tools, met als doel hun kansen op een succesvolle transitie naar de arbeidsmarkt te vergroten.
Ondersteuning door loopbaanadviseurs: Loopbaanadviseurs krijgen op een aantal onderwijsinstellingen een specifieke rol in het begeleiden van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Ze ondersteunen bijvoorbeeld bij het vinden van passende werkplekken en het bekend maken van studenten met relevante regelgeving. Sommige instellingen breiden deze ondersteuning verder uit door een coördinator aan te stellen die zich specifiek richt op de begeleiding van deze doelgroep.
Betrekken van werkgevers: Door sommige instellingen worden inspanningen gedaan om werkgevers te motiveren om talenten met een functiebeperking aan te nemen. De bedoeling is om studenten en werkgevers direct aan elkaar te linken, zodat studenten meer kans maken om kennis te maken met werkgevers en werkgevers bewuster te maken van de toegevoegde waarde van werknemers met een ondersteuningsbehoefte. Een aantal instellingen probeert daarnaast inclusieve werkgevers te betrekken bij het onderwijs, om behoeften goed op elkaar af te stemmen.
Ondersteuning bij stage en werkplekken: De begeleiding van studenten bij het vinden van stage- en werkplekken is een prioriteit bij sommige instellingen. Decanen werken bijvoorbeeld samen met stagebureaus om geschikte stages te vinden, waarbij rekening wordt gehouden met flexibiliteit in uren en eisen. Toch ontbreekt het soms aan uitgebreide begeleiding naar een baan, wat een aandachtspunt blijft.
Praktijkvoorbeeld:

Het studieloopbaantraject Werklab is gericht op het verbeteren van kansen op de arbeidsmarkt voor studenten met een functiebeperking. Loopbaanadviseurs ondersteunen studenten bij het vinden van passende werkplekken en maken hen bekend met relevante regelgeving. Werklab is een samenwerking tussen het studieloopbaanteam van de Radboud Universiteit, de HAN, ROC Nijmegen, het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen/Gemeente Nijmegen en het UWV.
Studieproces in kaart


Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom de sleutelmoment Stage lopen en Werken.

Carrière-perspectief
9.
Begeleiding bij stage en werk
De overstap naar werk kan voor studenten met een ondersteuningsbehoefte een spannend en soms uitdagend proces zijn. In dit hoofdstuk beschrijven we hoe de vijf instellingen deze groep ondersteunen bij het zetten van de volgende stap. Vaak blijkt dit voor onderwijsinstellingen de moeilijkste stap of de stap waar nog de meeste vooruitgang te boeken is.
Trainingen en workshops: Een aantal instellingen richt zich op het ontwikkelen van sollicitatievaardigheden van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Dit omvat onder andere trainingen in solliciteren, het maken van een cv en het gebruik van LinkedIn. Deze aanpak biedt studenten praktische tools, met als doel hun kansen op een succesvolle transitie naar de arbeidsmarkt te vergroten.
Ondersteuning door loopbaanadviseurs: Loopbaanadviseurs krijgen op een aantal onderwijsinstellingen een specifieke rol in het begeleiden van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Ze ondersteunen bijvoorbeeld bij het vinden van passende werkplekken en het bekend maken van studenten met relevante regelgeving. Sommige instellingen breiden deze ondersteuning verder uit door een coördinator aan te stellen die zich specifiek richt op de begeleiding van deze doelgroep.
Betrekken van werkgevers: Door sommige instellingen worden inspanningen gedaan om werkgevers te motiveren om talenten met een functiebeperking aan te nemen. De bedoeling is om studenten en werkgevers direct aan elkaar te linken, zodat studenten meer kans maken om kennis te maken met werkgevers en werkgevers bewuster te maken van de toegevoegde waarde van werknemers met een ondersteuningsbehoefte. Een aantal instellingen probeert daarnaast inclusieve werkgevers te betrekken bij het onderwijs, om behoeften goed op elkaar af te stemmen.
Ondersteuning bij stage en werkplekken: De begeleiding van studenten bij het vinden van stage- en werkplekken is een prioriteit bij sommige instellingen. Decanen werken bijvoorbeeld samen met stagebureaus om geschikte stages te vinden, waarbij rekening wordt gehouden met flexibiliteit in uren en eisen. Toch ontbreekt het soms aan uitgebreide begeleiding naar een baan, wat een aandachtspunt blijft.
Praktijkvoorbeeld:

Het studieloopbaantraject Werklab is gericht op het verbeteren van kansen op de arbeidsmarkt voor studenten met een functiebeperking. Loopbaanadviseurs ondersteunen studenten bij het vinden van passende werkplekken en maken hen bekend met relevante regelgeving. Werklab is een samenwerking tussen het studieloopbaanteam van de Radboud Universiteit, de HAN, ROC Nijmegen, het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen/Gemeente Nijmegen en het UWV.
Studieproces in kaart


Lees hier meer over het perspectief van de student, de rollen van collega’s en hoe je bijdraagt aan betere samenwerking binnen de onderwijsinstelling rondom de sleutelmoment Stage lopen en Werken.