
Conclusie
Dit onderzoek geeft inzicht in de route die hbo-afgestudeerden afleggen op weg naar hun eerste baan. Daarbij vergelijken we afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte met hun leeftijdsgenoten zonder ondersteuningsbehoefte.
De resultaten van dit onderzoek laten zien dat afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte meer uitdagingen ervaren bij de overgang van onderwijs naar werk. Zo laten de cijfers zien dat het percentage van de afgestudeerden die na de studie een baan gevonden heeft, op het moment van invullen van de vragenlijst, verschilt tussen de twee groepen. Afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte zijn vaker en langer werkloos. Dit verschil wordt groter wanneer de afgestudeerden sterke belemmeringen ervaren.
Kijken we naar hun eerste baan, dan zijn er zowel overeenkomsten als verschillen. Het uurloon en het type dienstverband (zoals loondienst of uitzendkracht) zijn vergelijkbaar. Toch hebben afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte minder vaak een vast contract en zijn ze minder tevreden over hun functie en carrièremogelijkheden. Ook dit verschil met de groep zonder ondersteuningsbehoefte wordt groter wanneer de afgestudeerden sterke belemmeringen ervaren.
Deze cijfers bieden een eerste inzicht in de overstap van onderwijs naar werk voor hbo-afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte. Ze onderstrepen het belang van herhaaldelijk onderzoek naar deze overstap, zodat trends geanalyseerd kunnen worden. Door trends te analyseren, kan beter inzicht worden verkregen in hoe de overstap van onderwijs naar werk verloopt en waar verbetering nodig is. Dit onderzoek richt zich specifiek op de route van afgestudeerde hbo’ers naar werk en hun ervaring met hun eerste baan. Over de duurzame uitstroom van deze groep kunnen op basis van de huidige data geen conclusies worden getrokken. Toekomstig onderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de lange termijnontwikkeling van de arbeidsmarktpositie van afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte.
Niet iedereen heeft dezelfde kansen op de arbeidsmarkt. Dit onderzoek laat zien dat recent afgestudeerde hbo’ers met een ondersteuningsbehoefte meer uitdagingen ervaren bij de overgang van onderwijs naar werk. Vanuit het VN-verdrag Handicap en de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) heb je als student met een ondersteuningsbehoefte recht om op gelijke voet deel te kunnen nemen aan (o.a.) het onderwijs en de arbeidsmarkt. Naast meer onderzoek, is het essentieel om in te zetten op inclusief arbeidsmarktbeleid, gelijke kansen en ondersteuning op maat, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om een duurzame en bevredigende loopbaan op te bouwen.

4.
Conclusie
Conclusie
Dit onderzoek geeft inzicht in de route die hbo-afgestudeerden afleggen op weg naar hun eerste baan. Daarbij vergelijken we afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte met hun leeftijdsgenoten zonder ondersteuningsbehoefte.
De resultaten van dit onderzoek laten zien dat afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte meer uitdagingen ervaren bij de overgang van onderwijs naar werk. Zo laten de cijfers zien dat het percentage van de afgestudeerden die na de studie een baan gevonden heeft, op het moment van invullen van de vragenlijst, verschilt tussen de twee groepen. Afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte zijn vaker en langer werkloos. Dit verschil wordt groter wanneer de afgestudeerden sterke belemmeringen ervaren.
Kijken we naar hun eerste baan, dan zijn er zowel overeenkomsten als verschillen. Het uurloon en het type dienstverband (zoals loondienst of uitzendkracht) zijn vergelijkbaar. Toch hebben afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte minder vaak een vast contract en zijn ze minder tevreden over hun functie en carrièremogelijkheden. Ook dit verschil met de groep zonder ondersteuningsbehoefte wordt groter wanneer de afgestudeerden sterke belemmeringen ervaren.
Deze cijfers bieden een eerste inzicht in de overstap van onderwijs naar werk voor hbo-afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte. Ze onderstrepen het belang van herhaaldelijk onderzoek naar deze overstap, zodat trends geanalyseerd kunnen worden. Door trends te analyseren, kan beter inzicht worden verkregen in hoe de overstap van onderwijs naar werk verloopt en waar verbetering nodig is. Dit onderzoek richt zich specifiek op de route van afgestudeerde hbo’ers naar werk en hun ervaring met hun eerste baan. Over de duurzame uitstroom van deze groep kunnen op basis van de huidige data geen conclusies worden getrokken. Toekomstig onderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de lange termijnontwikkeling van de arbeidsmarktpositie van afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte.
Niet iedereen heeft dezelfde kansen op de arbeidsmarkt. Dit onderzoek laat zien dat recent afgestudeerde hbo’ers met een ondersteuningsbehoefte meer uitdagingen ervaren bij de overgang van onderwijs naar werk. Vanuit het VN-verdrag Handicap en de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) heb je als student met een ondersteuningsbehoefte recht om op gelijke voet deel te kunnen nemen aan (o.a.) het onderwijs en de arbeidsmarkt. Naast meer onderzoek, is het essentieel om in te zetten op inclusief arbeidsmarktbeleid, gelijke kansen en ondersteuning op maat, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om een duurzame en bevredigende loopbaan op te bouwen.