persoon met voorleessoftware aan een  computer

Introductie

Inleiding

Het hebben van een baan is van belang voor perspectief op de toekomst. Het biedt niet alleen financiële zekerheid, maar draagt ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling, sociale verbondenheid en een gevoel van eigenwaarde. Echter, niet iedereen heeft dezelfde kansen op de arbeidsmarkt. In Nederland bestaat er nog steeds een kloof in arbeidsmarktparticipatie tussen mensen met en zonder beperking. Het VN-verdrag Handicap is opgesteld om de positie van mensen met een beperking te verbeteren. Hierin is vastgelegd dat iedereen, met of zonder beperking, dezelfde rechten heeft op werk en op eerlijke en gunstige arbeidsomstandigheden. Diverse (internationale) onderzoeken tonen aan dat er geen gelijke toegang tot de arbeidsmarkt is, dat de banen die mensen met een beperking hebben vaak op een lager niveau zijn dan gewenst en dat zij regelmatig discriminatie ervaren (Büscher-Touwen et al., 2018; Gillies, 2012; Van der Zwan, 2020; Knapen, Grosscurt & Boeije, 2020; Schreurs & Scheeren, 2021).

Uit kwalitatieve onderzoeken weten we dat hbo- en wo-afgestudeerden met een beperking een kloof ervaren tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt, waardoor hun arbeidsparticipatie achterblijft (Büscher-Touwen et al., 2018; Schreurs et al., 2021; Scheeren et al., 2024). De overgang van hoger onderwijs naar de arbeidsmarkt blijkt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte een kwetsbare fase, al ontbreekt tot nu toe kwantitatieve onderbouwing. Arbeidsmarkt- en werkloosheidscijfers richten zich meestal op de gehele beroepsbevolking (CBS, 2016; Knapen et al., 2020; Van der Zwan et al., 2020; Eurofound, 2018).

 

Dit onderzoek beoogt meer kwantitatief inzicht te geven in de transitie van hbo-opleidingen naar de arbeidsmarkt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Door gebruik te maken van de HBO-monitor analyseren we de uitstroomcijfers van hbo-studenten en onderzoeken we de arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte.

Doelgroep

In dit rapport delen wij kennis over de uitstroomcijfers van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Hierbij hanteren wij de definitie uit de HBO-Monitor: studenten met een extra ondersteuningsbehoefte naar aanleiding van één of meer bijzondere omstandigheden, beperkingen, ziektes of aandoeningen.

persoon met voorleessoftware aan een  computer

1.

Introductie

Inleiding

Het hebben van een baan is van belang voor perspectief op de toekomst. Het biedt niet alleen financiële zekerheid, maar draagt ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling, sociale verbondenheid en een gevoel van eigenwaarde. Echter, niet iedereen heeft dezelfde kansen op de arbeidsmarkt. In Nederland bestaat er nog steeds een kloof in arbeidsmarktparticipatie tussen mensen met en zonder beperking. Het VN-verdrag Handicap is opgesteld om de positie van mensen met een beperking te verbeteren. Hierin is vastgelegd dat iedereen, met of zonder beperking, dezelfde rechten heeft op werk en op eerlijke en gunstige arbeidsomstandigheden. Diverse (internationale) onderzoeken tonen aan dat er geen gelijke toegang tot de arbeidsmarkt is, dat de banen die mensen met een beperking hebben vaak op een lager niveau zijn dan gewenst en dat zij regelmatig discriminatie ervaren (Büscher-Touwen et al., 2018; Gillies, 2012; Van der Zwan, 2020; Knapen, Grosscurt & Boeije, 2020; Schreurs & Scheeren, 2021).

Uit kwalitatieve onderzoeken weten we dat hbo- en wo-afgestudeerden met een beperking een kloof ervaren tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt, waardoor hun arbeidsparticipatie achterblijft (Büscher-Touwen et al., 2018; Schreurs et al., 2021; Scheeren et al., 2024). De overgang van hoger onderwijs naar de arbeidsmarkt blijkt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte een kwetsbare fase, al ontbreekt tot nu toe kwantitatieve onderbouwing. Arbeidsmarkt- en werkloosheidscijfers richten zich meestal op de gehele beroepsbevolking (CBS, 2016; Knapen et al., 2020; Van der Zwan et al., 2020; Eurofound, 2018).

 

Dit onderzoek beoogt meer kwantitatief inzicht te geven in de transitie van hbo-opleidingen naar de arbeidsmarkt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Door gebruik te maken van de HBO-monitor analyseren we de uitstroomcijfers van hbo-studenten en onderzoeken we de arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte.

Doelgroep

In dit rapport delen wij kennis over de uitstroomcijfers van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Hierbij hanteren wij de definitie uit de HBO-Monitor: studenten met een extra ondersteuningsbehoefte naar aanleiding van één of meer bijzondere omstandigheden, beperkingen, ziektes of aandoeningen.