afbeelding hersenen met rechtsboven groen ingekleurd

Affectief netwerk

Betrokkenheid

WAAROM leert de student?

Het WAAROM van leren

Theorie

Interesse en motivatie om te leren stimuleer je op verschillende manieren. Dit is gerelateerd aan het affectieve netwerk in de hersenen.

Richtlijnen en suggesties

Een groene iconische afbeelding van een brein met spraakballonnen erboven, gevuld met symbolen zoals muzieknoten, een plant en een honkbal, wat duidt op verschillende interesses of creativiteit.

1.

Speel in op verschillende interesses:

Een groene iconische afbeelding van een open boek waaruit pijlen omhoog en zijwaarts wijzen.

Geef studenten een gevoel van autonomie door ze keuzes te geven.

Een groene iconische afbeelding van drie personen, een document en een hand ervoor die met de wijsvinger wijst naar rechtsboven

Geef authentieke en persoonlijke opdrachten.

computerscherm met embedcodes, ervoor staan twee archiefmapjes afgebeeld.

Gebruik verschillende bronnen en casussen.

Bouwstenen

  • Autonomie | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

illustratie van persoon die een bal een heuvel oprolt naar de vlag die op de top staat.

2.

Stimuleer het doorzettingsvermogen:

een vergrootglas boven papieren waar regels en aanvinkvakjes staan.

Zorg voor overzicht.

cirkel met aan vier zijden een figuur. in de cirkel twee tekstwolkjes

Laat studenten elkaar de leerstof uitleggen, bijv. via een forum.

een dartbord met pijl in het midden

Gebruik korte termijndoelen om lange termijndoelen te bereiken.

Bouwstenen

  • Overzicht | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

een weegschaal met links en rechts - een schaal met bladeren die in evenwicht zijn - en een circulair symbool erboven.

3.

Bied mogelijkheden voor zelfregulatie:

illustratie van een meetlint met aan het begin een druppel met punt naar beneden

Organiseer een 0-meting bij de start.

gestapelde blokjes van laag naar hoog waarbij de persoon die hoger staat de andere persoon helpt, tussen hen in staat een tekstwolkje

Coach studenten in hoe ze hun leerdoelen kunnen opstellen.

figuur die in de spiegel kijkt en zichzelf ziet

Laat studenten reflecteren in een blog of vlog op hun voortgang.

Bouwstenen

  • Nulmeting | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

* Basiselementen voor een goede toepassing van de richtlijn.

Bouwstenen

  • Nulmeting | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Een groene iconische afbeelding van drie personen, een document en een hand ervoor die met de wijsvinger wijst naar rechtsboven Een groene iconische afbeelding van een open boek waaruit pijlen omhoog en zijwaarts wijzen. computerscherm met embedcodes, ervoor staan twee archiefmapjes afgebeeld. een vergrootglas boven papieren waar regels en aanvinkvakjes staan. cirkel met aan vier zijden een figuur. in de cirkel twee tekstwolkjes een dartbord met pijl in het midden figuur die in de spiegel kijkt en zichzelf ziet gestapelde blokjes van laag naar hoog waarbij de persoon die hoger staat de andere persoon helpt, tussen hen in staat een tekstwolkje illustratie van een meetlint met aan het begin een druppel met punt naar beneden

Bouwstenen

  • Autonomie | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

afbeelding hersenen met rechtsboven groen ingekleurd

Bouwstenen

  • Overzicht | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Laat studenten elkaar de leerstof uitleggen, bijv. via een forum.

Zorg voor overzicht.

illustratie van persoon die een bal een heuvel oprolt naar de vlag die op de top staat.

Gebruik verschillende bronnen en casussen.

Een groene iconische afbeelding van een brein met spraakballonnen erboven, gevuld met symbolen zoals muzieknoten, een plant en een honkbal, wat duidt op verschillende interesses of creativiteit.

Herkenningsnetwerk

een weegschaal met links en rechts - een schaal met bladeren die in evenwicht zijn - en een circulair symbool erboven.

Geef studenten een gevoel van autonomie door ze keuzes te geven.

Geef authentieke en persoonlijke opdrachten.

Gebruik korte termijndoelen om lange termijndoelen te bereiken.

Organiseer een 0-meting bij de start.

Coach studenten in hoe ze hun leerdoelen kunnen opstellen.

Laat studenten reflecteren in een blog of vlog op hun voortgang.

2.

Stimuleer het doorzettingsver-mogen:

1.

Speel in op verschillende interesses:

Betrokkenheid

Het WAAROM van leren

3.

Bied mogelijkheden voor zelfregulatie:

WAAROM leert de student?

Theorie

Interesse en motivatie om te leren stimuleer je op verschillende manieren. Dit is gerelateerd aan het affectieve netwerk in de hersenen.

Richtlijnen en suggesties