
Affectief netwerk
Betrokkenheid
WAAROM leert de student?
Het WAAROM van leren
Theorie
Interesse en motivatie om te leren stimuleer je op verschillende manieren. Dit is gerelateerd aan het affectieve netwerk in de hersenen.
Richtlijnen en suggesties
1.
Speel in op verschillende interesses:
Geef studenten een gevoel van autonomie door ze keuzes te geven. |
Geef authentieke en persoonlijke opdrachten. |
Gebruik verschillende bronnen en casussen. |
2.
Stimuleer het doorzettingsvermogen:
Zorg voor overzicht. |
Laat studenten elkaar de leerstof uitleggen, bijv. via een forum. |
Gebruik korte termijndoelen om lange termijndoelen te bereiken. |
3.
Bied mogelijkheden voor zelfregulatie:
Organiseer een 0-meting bij de start. |
Coach studenten in hoe ze hun leerdoelen kunnen opstellen. |
Laat studenten reflecteren in een blog of vlog op hun voortgang. |
* Basiselementen voor een goede toepassing van de richtlijn.

Laat studenten elkaar de leerstof uitleggen, bijv. via een forum. |
Zorg voor overzicht. |
Gebruik verschillende bronnen en casussen. |
Herkenningsnetwerk
Geef studenten een gevoel van autonomie door ze keuzes te geven. |
Geef authentieke en persoonlijke opdrachten. |
Gebruik korte termijndoelen om lange termijndoelen te bereiken. |
Organiseer een 0-meting bij de start. |
Coach studenten in hoe ze hun leerdoelen kunnen opstellen. |
Laat studenten reflecteren in een blog of vlog op hun voortgang. |
2.
Stimuleer het doorzettingsver-mogen:
1.
Speel in op verschillende interesses:
Betrokkenheid
Het WAAROM van leren
3.
Bied mogelijkheden voor zelfregulatie:
WAAROM leert de student?
Theorie
Interesse en motivatie om te leren stimuleer je op verschillende manieren. Dit is gerelateerd aan het affectieve netwerk in de hersenen.