
Herkenningsnetwerk
Informatie aanbieden
WAT leert de student?
Het WAT van leren
Theorie
Informatie aanbieden en opnemen: informatie en instructie bied je lerenden op verschillende manieren aan. Dit is gerelateerd aan het herkenningsnetwerk van de hersenen.
Richtlijnen en suggesties
1.
Maak informatie waarneembaar voor verschillende zintuigen:
Maak teksten, beelden, notaties en symbolen toegankelijk. |
Zorg ervoor dat het lesmateriaal te vergroten en te verkleinen is. |
Zorg voor ondertiteling van video en auditieve ondersteuning van slides. |
Bouwstenen
Toegankelijk studiemateriaal | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
2.
Maak informatie zoveel mogelijk tijd- en plaatsonafhankelijk beschikbaar:
Zorg dat relevante informatie van tevoren beschikbaar is. |
Bied leesstructuur door koppen en opsommingen. |
Geef tekstuele uitleg over wiskundige symbolen. |
Bouwstenen
Beschikbaarheid relevante informatie | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
3.
Bied verschillende mogelijkheden om de leerstof te begrijpen:
Koppel nieuwe leerstof aan voorkennis door bijvoorbeeld een herkenbaar symbool. |
Verwijder onnodige afleidingen die niet relevant zijn voor het leerdoel. |
Benadruk patronen en relaties met bijvoorbeeld een mindmap. |
Bouwstenen
Koppeling leerstof aan voorkennis | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
Koppel nieuwe leerstof aan voorkennis door bijvoorbeeld een herkenbaar symbool. |
Bouwstenen
Beschikbaarheid relevante informatie | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
Zorg ervoor dat het lesmateriaal te vergroten en te verkleinen is. |
Zorg voor ondertiteling van video en auditieve ondersteuning van slides. |
Bied leesstructuur door koppen en opsommingen. |
Geef tekstuele uitleg over wiskundige symbolen. |
Bouwstenen
Toegankelijk studiemateriaal | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
Zorg dat relevante informatie van tevoren beschikbaar is. |

Benadruk patronen en relaties met bijvoorbeeld een mindmap. |
Bouwstenen
Koppeling leerstof aan voorkennis | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.
Verwijder onnodige afleidingen die niet relevant zijn voor het leerdoel. |
Herkenningsnetwerk
3.
Bied verschillende mogelijkheden om de leerstof te begrijpen:
1.
Maak informatie waarneembaar voor verschillende zintuigen:
Informatie aanbieden
2.
Maak informatie zoveel mogelijk tijd- en plaatsonaf-hankelijk beschikbaar:
WAT leert de student?
Het WAT van leren
Theorie
Informatie aanbieden en opnemen: informatie en instructie bied je lerenden op verschillende manieren aan. Dit is gerelateerd aan het herkenningsnetwerk van de hersenen.
Richtlijnen en suggesties
close overlay
Maak teksten, beelden, notaties en symbolen toegankelijk. |