hersenen met tweederde, vanaf links, ingekleurd met rood

Herkenningsnetwerk

Informatie aanbieden

WAT leert de student?

Het WAT van leren

Theorie

Informatie aanbieden en opnemen: informatie en instructie bied je lerenden op verschillende manieren aan. Dit is gerelateerd aan het herkenningsnetwerk van de hersenen.

Richtlijnen en suggesties

illustraties van de zintuigen: hand, oor, oog, neus

1.

Maak informatie waarneembaar voor verschillende zintuigen:

Maak teksten, beelden, notaties en symbolen toegankelijk.

illustratie van een opengeslagen boek met vinkjes op beide pagina's en midden bovenin een radertje

Zorg ervoor dat het lesmateriaal te vergroten en te verkleinen is.

groot en klein vierkant met daaroverheen een pijl van linksonder naar rechtsboven

Zorg voor ondertiteling van video en auditieve ondersteuning van slides.

illustratie van een video met een tekstwolkje erboven

Bouwstenen

  • Toegankelijk studiemateriaal | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Een rode iconische afbeelding van een wereldbol met een geopend slot ervoor

2.

Maak informatie zoveel mogelijk tijd- en plaatsonafhankelijk beschikbaar:

Zorg dat relevante informatie van tevoren beschikbaar is.

kalender met vinkjes op verschillende data

Bied leesstructuur door koppen en opsommingen.

pagina met regels en blokjes die afbeeldingen weergeven.

Geef tekstuele uitleg over wiskundige symbolen.

illustraties van de tekens: +, -, x en =

Bouwstenen

  • Beschikbaarheid relevante informatie | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Een rode iconische afbeelding van een atoomsymbool met pijlen die naar buiten wijzen, wat duidt op variatie van mogelijkheden

3.

Bied verschillende mogelijkheden om de leerstof te begrijpen:

Koppel nieuwe leerstof aan voorkennis door bijvoorbeeld een herkenbaar symbool.

gesplitst mensfiguur met rok/broek en rechtsboven symbolen van gender

Verwijder onnodige afleidingen die niet relevant zijn voor het leerdoel.

Een rode iconische afbeelding van een persoon achter een computer, omringd door spraakballonnen met symbolen zoals een huis, e-mail, video, wifi en een gesprek, wat duidt op mogelijke afleiding

Benadruk patronen en relaties met bijvoorbeeld een mindmap.

een gestructureerd overzicht met weergave van een blok met 4 vertakkingen

Bouwstenen

  • Koppeling leerstof aan voorkennis | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Koppel nieuwe leerstof aan voorkennis door bijvoorbeeld een herkenbaar symbool.

Bouwstenen

  • Beschikbaarheid relevante informatie | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Zorg ervoor dat het lesmateriaal te vergroten en te verkleinen is.

Zorg voor ondertiteling van video en auditieve ondersteuning van slides.

Bied leesstructuur door koppen en opsommingen.

Geef tekstuele uitleg over wiskundige symbolen.

Bouwstenen

  • Toegankelijk studiemateriaal | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Zorg dat relevante informatie van tevoren beschikbaar is.

hersenen met tweederde, vanaf links, ingekleurd met rood

Benadruk patronen en relaties met bijvoorbeeld een mindmap.

Bouwstenen

  • Koppeling leerstof aan voorkennis | Basiselement voor een goede toepassing van de richtlijn.

Naar de bouwstenen >>

Verwijder onnodige afleidingen die niet relevant zijn voor het leerdoel.

gesplitst mensfiguur met rok/broek en rechtsboven symbolen van gender Een rode iconische afbeelding van een atoomsymbool met pijlen die naar buiten wijzen, wat duidt op variatie van mogelijkheden groot en klein vierkant met daaroverheen een pijl van linksonder naar rechtsboven illustratie van een video met een tekstwolkje erboven illustraties van de zintuigen: hand, oor, oog, neus illustraties van de tekens: +, -, x en = kalender met vinkjes op verschillende data

Herkenningsnetwerk

een gestructureerd overzicht met weergave van een blok met 4 vertakkingen Een rode iconische afbeelding van een persoon achter een computer, omringd door spraakballonnen met symbolen zoals een huis, e-mail, video, wifi en een gesprek, wat duidt op mogelijke afleiding

3.

Bied verschillende mogelijkheden om de leerstof te begrijpen:

1.

Maak informatie waarneembaar voor verschillende zintuigen:

Een rode iconische afbeelding van een wereldbol met een geopend slot ervoor

Informatie aanbieden

2.

Maak informatie zoveel mogelijk tijd- en plaatsonaf-hankelijk beschikbaar:

WAT leert de student?

Het WAT van leren

Theorie

Informatie aanbieden en opnemen: informatie en instructie bied je lerenden op verschillende manieren aan. Dit is gerelateerd aan het herkenningsnetwerk van de hersenen.

Richtlijnen en suggesties

Maak teksten, beelden, notaties en symbolen toegankelijk.

illustratie van een opengeslagen boek met vinkjes op beide pagina's en midden bovenin een radertje