Hoofdstuk 5
Bijlagen
Scroll verder
5.1
Verschillende ondersteunings-behoeften
In de NSE worden studenten gevraagd om aan te geven welke ondersteuningsbehoefte ze hebben. Ze konden kiezen uit 12 verschillende ondersteuningsbehoeften, die wij hebben ingedeeld in 3 hoofdgroepen. Zie hieronder de indeling.
5.4
Tevredenheid studeren met een functiebeperking per onderwijsinstelling
5.1
Verschillende ondersteuningsbehoeften
5.2
Vraagstelling algemene tevredenheid
5.3
Vraagstelling tevredenheid voorzieningen
1: Functiebeperking
Categorie (zoals in figuren) | Zoals geformuleerd in NSE |
---|---|
ADHD |
|
ASS |
|
Chronische ziekte |
|
Dyslexie/Dyscalculie |
|
Motorische beperking |
|
Psychische aandoening |
|
Visuele/auditieve beperking |
|
2: Bijzondere omstandigheden
Categorie (zoals in figuren) | Zoals geformuleerd in NSE |
---|---|
Bijzondere familieomstandigheden |
|
Persoonlijke omstandigheden |
|
Herstel |
|
3: Duale carrière
Categorie (zoals in figuren) | Zoals geformuleerd in NSE |
---|---|
Topsport |
|
Ondernemerschap |
|
5.2
Vraagstelling algemene tevredenheid
In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid met de opleiding rondom algemene thema’s. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024. Sommige onderwerpen zijn gebaseerd op meerdere vragen, er is dan een gemiddelde genomen over al deze vragen (thema scores). Wanneer dit het geval is, worden er onder het kopje “Vraag/Vragen zoals in de NSE” meerdere vragen uiteengezet.
Onderwerp | Vraagstelling (NSE 2024) | Antwoordmogelijkheden |
Algemene tevredenheid | Hoe tevreden ben jij met je opleiding in het algemeen? |
|
Betrokkenheid | In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?
|
|
Docenten | In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?
|
|
Studiebegeleiding | Hoe tevreden ben je over:
|
|
Engels | In hoeverre ben je het eens met de volgende stelling?
|
|
Inhoud | Hoe tevreden ben je over:
|
|
Toetsing en beoordeling | Hoe tevreden ben je over:
|
|
Aansluiting beroepspraktijk | Hoe tevreden ben je over:
|
|
5.3
Vraagstelling tevredenheid voorzieningen
In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een ondersteuningsbehoefte te faciliteren. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024.
Onderwerp | Vraagstelling (NSE 2024) | Antwoordmogelijkheden |
---|---|---|
Aanspreekpunt | In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen? -> Ik weet waar of bij wie ik terecht kan voor vragen over studeren met een functiebeperking of bijzondere omstandigheden. |
|
Begrip vanuit de instelling | In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen? -> Er is begrip vanuit de instelling voor mijn functiebeperking(en) /bijzondere omstandigheden. |
|
Financiële compensatie | Hoe tevreden ben je over de financiële compensatie die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken? |
|
Informatie na melding ondersteuningsbehoefte | Hoe tevreden ben je met de verschillende soorten informatie over studeren met een ondersteuningsvraag die je hebt gekregen van jouw instelling? -> Informatie die studenten krijgen naar aanleiding van het melden van de functiebeperking of bijzondere omstandigheden. |
|
Informatie na persoonlijk gesprek | Hoe tevreden ben je met de verschillende soorten informatie over studeren met een ondersteuningsvraag die je hebt gekregen van jouw instelling? -> Informatie die studenten krijgen naar aanleiding van een persoonlijk gesprek. |
|
Informatie website / studentenportal | Hoe tevreden ben je met de verschillende soorten informatie over studeren met een ondersteuningsvraag die je hebt gekregen van jouw instelling? -> Algemene informatie op de website of studentenportal. |
|
Onderwijsvoorzieningen | Hoe tevreden ben je over de onderwijsvoorzieningen die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken? |
|
Toetsvoorzieningen | Hoe tevreden ben je over de toetsvoorzieningen die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken? |
|
Zelfstudievoorzieningen | Hoe tevreden ben je over de zelfstudievoorzieningen die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken? |
|
Header | Header | Header |
---|---|---|
5.4
Tevredenheid studeren met een functiebeperking per onderwijsinstelling
In deze bijlage tonen we de tevredenheidsscores van studenten met een functiebeperking per onderwijsinstelling. We tonen specifiek de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een functiebeperking te faciliteren. In de volgende figuren worden de tevredenheidsscores getoond van voltijd hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan grote (5.1), middelgrote (5.2) en kleine (5.3) hogescholen, van voltijd wo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.4) en van wo-masterstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.5).
Wegens privacyoverwegingen zijn in deze figuren alleen de cijfers weergegeven wanneer deze zijn gebaseerd op minimaal 20 respondenten. Wanneer minder dan 20 respondenten per instelling de vraag hebben beantwoord, blijft de cel leeg. Doordat we in deze figuren alleen focussen op studenten met een functiebeperking in plaats van studenten met een ondersteuningsbehoefte, zijn er meer lege cellen en scholen die volledig uit de figuren vallen.
Figuur 5.1: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - grote hogescholen.
Figuur 5.2: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - middelgrote hogescholen.
Figuur 5.3: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - kleine hogescholen.
Figuur 5.4: Gemiddelde tevredenheidsscore wo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - universiteiten.
Hoofdstuk 5
Bijlagen
5.1
Verschillende ondersteunings-behoeften
In de NSE worden studenten gevraagd om aan te geven welke ondersteuningsbehoefte ze hebben. Ze konden kiezen uit 12 verschillende ondersteuningsbehoeften, die wij hebben ingedeeld in 3 hoofdgroepen. Zie hieronder de indeling.
Categorie (zoals in figuren) | Zoals geformuleerd in NSE |
---|---|
Topsport |
|
Ondernemerschap |
|
3: Duale carrière
Categorie (zoals in figuren) | Zoals geformuleerd in NSE |
---|---|
Bijzondere familieomstandigheden |
|
Persoonlijke omstandigheden |
|
Herstel |
|
2: Bijzondere omstandigheden
Categorie (zoals in figuren) | Zoals geformuleerd in NSE |
---|---|
ADHD |
|
ASS |
|
Chronische ziekte |
|
Dyslexie/Dyscalculie |
|
Motorische beperking |
|
Psychische aandoening |
|
Visuele/auditieve beperking |
|
1: Functiebeperking
5.2
Vraagstelling algemene tevredenheid
In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid met de opleiding rondom algemene thema’s. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024. Sommige onderwerpen zijn gebaseerd op meerdere vragen, er is dan een gemiddelde genomen over al deze vragen (thema scores). Wanneer dit het geval is, worden er onder het kopje “Vraag/Vragen zoals in de NSE” meerdere vragen uiteengezet.
Onderwerp | Vraagstelling (NSE 2024) | Antwoordmogelijkheden |
Algemene tevredenheid | Hoe tevreden ben jij met je opleiding in het algemeen? |
|
Betrokkenheid | In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?
|
|
Docenten | In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?
|
|
Studiebegeleiding | Hoe tevreden ben je over:
|
|
Engels | In hoeverre ben je het eens met de volgende stelling?
|
|
Inhoud | Hoe tevreden ben je over:
|
|
Toetsing en beoordeling | Hoe tevreden ben je over:
|
|
Aansluiting beroepspraktijk | Hoe tevreden ben je over:
|
|
5.3
Vraagstelling tevredenheid voorzieningen
In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een ondersteuningsbehoefte te faciliteren. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024.
5.4
Tevredenheid studeren met een functiebeperking per onderwijsinstelling
In deze bijlage tonen we de tevredenheidsscores van studenten met een functiebeperking per onderwijsinstelling. We tonen specifiek de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een functiebeperking te faciliteren. In de volgende figuren worden de tevredenheidsscores getoond van voltijd hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan grote (5.1), middelgrote (5.2) en kleine (5.3) hogescholen, van voltijd wo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.4) en van wo-masterstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.5).
Wegens privacyoverwegingen zijn in deze figuren alleen de cijfers weergegeven wanneer deze zijn gebaseerd op minimaal 20 respondenten. Wanneer minder dan 20 respondenten per instelling de vraag hebben beantwoord, blijft de cel leeg. Doordat we in deze figuren alleen focussen op studenten met een functiebeperking in plaats van studenten met een ondersteuningsbehoefte, zijn er meer lege cellen en scholen die volledig uit de figuren vallen.
Figuur 5.4: Gemiddelde tevredenheidsscore wo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - universiteiten.
Figuur 5.3: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - kleine hogescholen.
Figuur 5.2: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - middelgrote hogescholen.
Figuur 5.1: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - grote hogescholen.