Hoofdstuk 5

Bijlagen

Scroll verder

5.1

Verschillende ondersteunings-behoeften

In de NSE worden studenten gevraagd om aan te geven welke ondersteuningsbehoefte ze hebben. Ze konden kiezen uit 12 verschillende ondersteuningsbehoeften, die wij hebben ingedeeld in 3 hoofdgroepen. Zie hieronder de indeling.

1: Functiebeperking

Categorie (zoals in figuren)

Zoals geformuleerd in NSE

ADHD

  • AD(H)D

  • Concentratieproblemen

ASS

  • Autisme Spectrum Stoornis (ASS)

  • Autisme

Chronische ziekte

  • Migraine

  • Longziekte

  • Huidaandoening

  • Diabetes

  • Chronisch vermoeidheidssyndroom

  • Reuma

  • Artrose

  • MS

  • Astma

  • Spierziekte

  • Kanker

  • Epilepsie

  • Hart- en vaatziekten

  • Darmstoornis

Dyslexie/Dyscalculie

  • Dyslexie

  • Dyscalculie

  • Taalontwikkelingsstoornis (TOS)

Motorische beperking

  • Motorische functionele beperking in bewegen of spreken

Psychische aandoening

  • Depressie

  • Psychose

  • Manisch-depressieve stoornis

  • Schizofrenie

  • Bipolaire stoornis

  • Angststoornis

  • Borderline

  • Eetstoornis

Visuele/auditieve beperking

  • Visuele of auditieve functionele beperking

2: Bijzondere omstandigheden

Categorie (zoals in figuren)

Zoals geformuleerd in NSE

Bijzondere familieomstandigheden

  • AD(H)D

  • Concentratieproblemen

Persoonlijke omstandigheden

  • Gendertransitie

  • Zwangerschap

  • Ouderschap

Herstel

  • Herstel na ongeluk of operatie

3: Duale carrière

Categorie (zoals in figuren)

Zoals geformuleerd in NSE

Topsport

  • Topsport

Ondernemerschap

  • Ondernemerschap

5.2

Vraagstelling algemene tevredenheid

In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid met de opleiding rondom algemene thema’s. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024. Sommige onderwerpen zijn gebaseerd op meerdere vragen, er is dan een gemiddelde genomen over al deze vragen (thema scores). Wanneer dit het geval is, worden er onder het kopje “Vraag/Vragen zoals in de NSE” meerdere vragen uiteengezet.

Onderwerp

Vraagstelling (NSE 2024)

Antwoordmogelijkheden

Algemene tevredenheid

Hoe tevreden ben jij met je opleiding in het algemeen?

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Betrokkenheid

In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?

  • Ik kan docenten bereiken als ik dat nodig heb

  • Ik krijg feedback op mijn werk die mij helpt de stof te begrijpen

  • Ik voel me veilig om mezelf te zijn op de instelling waar ik studeer

  • Ik voel me thuis bij de opleiding waar ik studeer

  • Ik voel me geïnspireerd door wat ik leer tijdens mijn opleiding

  • Ik ben regelmatig bezig met leren en ga met de lesstof aan de slag

  • Ik ben ook naast de reguliere lessen en opdrachten nog actief met mijn opleiding bezig

  • Docenten waarderen de feedback van studenten over de opleiding

  • Mijn opleiding staat open voor feedback van studenten

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

Docenten

In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?

  • De docenten zijn betrokken bij de studenten

  • De docenten hebben goede didactische vaardigheden

  • De docenten zijn inhoudelijk deskundig

  • De docenten hebben veel kennis over de beroepspraktijk

  • De begeleiding door docenten is goed

  • De docenten inspireren mij

  • De docenten geven begrijpelijke uitleg

  • De docenten zorgen ervoor dat het prettig is om vragen te stellen

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

Studiebegeleiding

Hoe tevreden ben je over:

  • De mogelijkheid tot begeleiding

  • De kwaliteit van de begeleiding

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

  • Weet ik niet/niet van toepassing

Engels

In hoeverre ben je het eens met de volgende stelling?

  • De docenten kunnen de lesstof in het Engels helder overbrengen

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

  • N.v.t. – Ik volg geen onderwijs in het Engels

Inhoud

Hoe tevreden ben je over:

  • De aansluiting van de inhoud van je opleiding bij actuele ontwikkelingen

  • De inhoudelijke kwaliteit van het studiemateriaal

  • Het niveau van je opleiding

  • De in jouw opleiding gehanteerde werkvormen

  • De mogelijkheid om je te verbreden of te verdiepen

  • De manier waarop de verschillende cursussen binnen het onderwijsprogramma op elkaar zijn afgestemd

  • De mate waarin de inhoud van het onderwijs uitdagend is

  • De ruimte om zelf vorm te geven aan je programma

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Toetsing en beoordeling

Hoe tevreden ben je over:

  • De aansluiting van toetsing en beoordeling bij de inhoud van de opleiding

  • De duidelijkheid van de criteria waarop je beoordeeld wordt

  • De kwaliteit van de toetsing op kennis en inzicht

  • De kwaliteit van de toetsing op vaardigheden

  • De aansluiting van de gebruikte toetsvormen bij de inhoud van de leerstof

  • De bruikbaarheid van de feedback op opdrachten, toetsen, verslagen e.d.

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Aansluiting beroepspraktijk

Hoe tevreden ben je over:

  • Het opdoen van vaardigheden voor de beroepspraktijk

  • Het contact met de beroepspraktijk

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

  • N.v.t. – Heb ik (nog) niet gehad

5.3

Vraagstelling tevredenheid voorzieningen

In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een ondersteuningsbehoefte te faciliteren. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024.

Onderwerp

Vraagstelling (NSE 2024)

Antwoordmogelijkheden

Aanspreekpunt

In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?

-> Ik weet waar of bij wie ik terecht kan voor vragen over studeren met een functiebeperking of bijzondere omstandigheden.

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

Begrip vanuit de instelling

In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?

-> Er is begrip vanuit de instelling voor mijn functiebeperking(en) /bijzondere omstandigheden.

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

Financiële compensatie

Hoe tevreden ben je over de financiële compensatie die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken?

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Informatie na melding ondersteuningsbehoefte

Hoe tevreden ben je met de verschillende soorten informatie over studeren met een ondersteuningsvraag die je hebt gekregen van jouw instelling?

-> Informatie die studenten krijgen naar aanleiding van het melden van de functiebeperking of bijzondere omstandigheden.

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

  • Niet van toepassing

Informatie na persoonlijk gesprek

Hoe tevreden ben je met de verschillende soorten informatie over studeren met een ondersteuningsvraag die je hebt gekregen van jouw instelling?

-> Informatie die studenten krijgen naar aanleiding van een persoonlijk gesprek.

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

  • Niet van toepassing

Informatie website / studentenportal

Hoe tevreden ben je met de verschillende soorten informatie over studeren met een ondersteuningsvraag die je hebt gekregen van jouw instelling?

->  Algemene informatie op de website of studentenportal.

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

  • Niet van toepassing

Onderwijsvoorzieningen

Hoe tevreden ben je over de onderwijsvoorzieningen die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken?

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Toetsvoorzieningen

Hoe tevreden ben je over de toetsvoorzieningen die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken?

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Zelfstudievoorzieningen

Hoe tevreden ben je over de zelfstudievoorzieningen die jouw instelling aanbiedt om het studeren met deze functiebeperking(en) of bijzondere omstandigheden te vergemakkelijken?

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Header

Header

Header

5.4

Tevredenheid studeren met een functiebeperking per onderwijsinstelling

In deze bijlage tonen we de tevredenheidsscores van studenten met een functiebeperking per onderwijsinstelling. We tonen specifiek de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een functiebeperking te faciliteren. In de volgende figuren worden de tevredenheidsscores getoond van voltijd hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan grote (5.1), middelgrote (5.2) en kleine (5.3) hogescholen, van voltijd wo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.4) en van wo-masterstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.5). 

Wegens privacyoverwegingen zijn in deze figuren alleen de cijfers weergegeven wanneer deze zijn gebaseerd op minimaal 20 respondenten. Wanneer minder dan 20 respondenten per instelling de vraag hebben beantwoord, blijft de cel leeg. Doordat we in deze figuren alleen focussen op studenten met een functiebeperking in plaats van studenten met een ondersteuningsbehoefte, zijn er meer lege cellen en scholen die volledig uit de figuren vallen.

Figuur 5.1: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - grote hogescholen.

Figuur 5.2: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - middelgrote hogescholen.

Figuur 5.3: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - kleine hogescholen.

Figuur 5.4: Gemiddelde tevredenheidsscore wo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - universiteiten.

Hoofdstuk 5

Bijlagen

5.1

Verschillende ondersteunings-behoeften

In de NSE worden studenten gevraagd om aan te geven welke ondersteuningsbehoefte ze hebben. Ze konden kiezen uit 12 verschillende ondersteuningsbehoeften, die wij hebben ingedeeld in 3 hoofdgroepen. Zie hieronder de indeling.

Categorie (zoals in figuren)

Zoals geformuleerd in NSE

Topsport

  • Topsport

Ondernemerschap

  • Ondernemerschap

3: Duale carrière

Categorie (zoals in figuren)

Zoals geformuleerd in NSE

Bijzondere familieomstandigheden

  • AD(H)D

  • Concentratieproblemen

Persoonlijke omstandigheden

  • Gendertransitie

  • Zwangerschap

  • Ouderschap

Herstel

  • Herstel na ongeluk of operatie

2: Bijzondere omstandigheden

Categorie (zoals in figuren)

Zoals geformuleerd in NSE

ADHD

  • AD(H)D

  • Concentratieproblemen

ASS

  • Autisme Spectrum Stoornis (ASS)

  • Autisme

Chronische ziekte

  • Migraine

  • Longziekte

  • Huidaandoening

  • Diabetes

  • Chronisch vermoeidheidssyndroom

  • Reuma

  • Artrose

  • MS

  • Astma

  • Spierziekte

  • Kanker

  • Epilepsie

  • Hart- en vaatziekten

  • Darmstoornis

Dyslexie/Dyscalculie

  • Dyslexie

  • Dyscalculie

  • Taalontwikkelingsstoornis (TOS)

Motorische beperking

  • Motorische functionele beperking in bewegen of spreken

Psychische aandoening

  • Depressie

  • Psychose

  • Manisch-depressieve stoornis

  • Schizofrenie

  • Bipolaire stoornis

  • Angststoornis

  • Borderline

  • Eetstoornis

Visuele/auditieve beperking

  • Visuele of auditieve functionele beperking

1: Functiebeperking

5.2

Vraagstelling algemene tevredenheid

In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid met de opleiding rondom algemene thema’s. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024. Sommige onderwerpen zijn gebaseerd op meerdere vragen, er is dan een gemiddelde genomen over al deze vragen (thema scores). Wanneer dit het geval is, worden er onder het kopje “Vraag/Vragen zoals in de NSE” meerdere vragen uiteengezet.

Onderwerp

Vraagstelling (NSE 2024)

Antwoordmogelijkheden

Algemene tevredenheid

Hoe tevreden ben jij met je opleiding in het algemeen?

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Betrokkenheid

In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?

  • Ik kan docenten bereiken als ik dat nodig heb

  • Ik krijg feedback op mijn werk die mij helpt de stof te begrijpen

  • Ik voel me veilig om mezelf te zijn op de instelling waar ik studeer

  • Ik voel me thuis bij de opleiding waar ik studeer

  • Ik voel me geïnspireerd door wat ik leer tijdens mijn opleiding

  • Ik ben regelmatig bezig met leren en ga met de lesstof aan de slag

  • Ik ben ook naast de reguliere lessen en opdrachten nog actief met mijn opleiding bezig

  • Docenten waarderen de feedback van studenten over de opleiding

  • Mijn opleiding staat open voor feedback van studenten

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

Docenten

In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen?

  • De docenten zijn betrokken bij de studenten

  • De docenten hebben goede didactische vaardigheden

  • De docenten zijn inhoudelijk deskundig

  • De docenten hebben veel kennis over de beroepspraktijk

  • De begeleiding door docenten is goed

  • De docenten inspireren mij

  • De docenten geven begrijpelijke uitleg

  • De docenten zorgen ervoor dat het prettig is om vragen te stellen

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

Studiebegeleiding

Hoe tevreden ben je over:

  • De mogelijkheid tot begeleiding

  • De kwaliteit van de begeleiding

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

  • Weet ik niet/niet van toepassing

Engels

In hoeverre ben je het eens met de volgende stelling?

  • De docenten kunnen de lesstof in het Engels helder overbrengen

  • Zeer mee oneens

  • Mee oneens

  • Neutraal

  • Mee eens

  • Zeer mee eens

  • N.v.t. – Ik volg geen onderwijs in het Engels

Inhoud

Hoe tevreden ben je over:

  • De aansluiting van de inhoud van je opleiding bij actuele ontwikkelingen

  • De inhoudelijke kwaliteit van het studiemateriaal

  • Het niveau van je opleiding

  • De in jouw opleiding gehanteerde werkvormen

  • De mogelijkheid om je te verbreden of te verdiepen

  • De manier waarop de verschillende cursussen binnen het onderwijsprogramma op elkaar zijn afgestemd

  • De mate waarin de inhoud van het onderwijs uitdagend is

  • De ruimte om zelf vorm te geven aan je programma

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Toetsing en beoordeling

Hoe tevreden ben je over:

  • De aansluiting van toetsing en beoordeling bij de inhoud van de opleiding

  • De duidelijkheid van de criteria waarop je beoordeeld wordt

  • De kwaliteit van de toetsing op kennis en inzicht

  • De kwaliteit van de toetsing op vaardigheden

  • De aansluiting van de gebruikte toetsvormen bij de inhoud van de leerstof

  • De bruikbaarheid van de feedback op opdrachten, toetsen, verslagen e.d.

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

Aansluiting beroepspraktijk

Hoe tevreden ben je over:

  • Het opdoen van vaardigheden voor de beroepspraktijk

  • Het contact met de beroepspraktijk

  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Neutraal

  • Tevreden

  • Zeer tevreden

  • N.v.t. – Heb ik (nog) niet gehad

5.3

Vraagstelling tevredenheid voorzieningen

In de NSE worden studenten gevraagd naar de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een ondersteuningsbehoefte te faciliteren. Zie hieronder de specifieke vraagstelling en antwoordcategorieën zoals geformuleerd in de NSE 2024.

5.4

Tevredenheid studeren met een functiebeperking per onderwijsinstelling

In deze bijlage tonen we de tevredenheidsscores van studenten met een functiebeperking per onderwijsinstelling. We tonen specifiek de tevredenheid over de voorzieningen die een instelling aanbiedt om het studeren met een functiebeperking te faciliteren. In de volgende figuren worden de tevredenheidsscores getoond van voltijd hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan grote (5.1), middelgrote (5.2) en kleine (5.3) hogescholen, van voltijd wo-bachelorstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.4) en van wo-masterstudenten met een functiebeperking aan universiteiten (5.5). 

Wegens privacyoverwegingen zijn in deze figuren alleen de cijfers weergegeven wanneer deze zijn gebaseerd op minimaal 20 respondenten. Wanneer minder dan 20 respondenten per instelling de vraag hebben beantwoord, blijft de cel leeg. Doordat we in deze figuren alleen focussen op studenten met een functiebeperking in plaats van studenten met een ondersteuningsbehoefte, zijn er meer lege cellen en scholen die volledig uit de figuren vallen.

Figuur 5.4: Gemiddelde tevredenheidsscore wo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - universiteiten.

Figuur 5.3: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - kleine hogescholen.

Figuur 5.2: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - middelgrote hogescholen.

Figuur 5.1: Gemiddelde tevredenheidsscore hbo-bachelorstudenten met een functiebeperking per instelling - grote hogescholen.