
Voorbeeldteksten
3.0
Jaarverslag examencommissie
Hieronder staat een voorbeeld van wat minimaal opgenomen kan worden in de paragraaf over toegankelijk toetsen en examineren.
Voorbeeldtekst jaarverslag
Toegankelijk toetsen en examineren
In het collegejaar [jaartallen] ontving de examencommissie van de faculteit/opleiding [naam] [aantal] individuele aanvragen van studenten met een functiebeperking. Dit vertegenwoordigt [aantal]% van alle studenten, wat een toename/afname is ten opzichte van voorgaande collegejaren.
De meeste aanvragen hadden betrekking op [type voorziening], terwijl het minst gebruik werd gemaakt van [type voorziening]. Van alle aanvragen is [aantal]% toegekend en [aantal]% afgekeurd. De voornaamste redenen voor afwijzing waren [verklaring].
Van de studenten die een voorziening toegekend kregen, maakte [aantal]% daadwerkelijk gebruik van de voorziening. [Aantal]% maakte geen gebruik van de voorziening, wat verklaard kan worden door [verklaring].
[Aantal]% van de studenten met een toegekende voorziening zijn succesvol doorgestroomd naar het volgende studiejaar of hebben de opleiding afgerond. [Aantal]% van deze studenten heeft studievertraging opgelopen of is uitgevallen. Het is belangrijk om op te merken dat zowel studiesucces als studievertraging of -uitval vaak door meerdere factoren wordt beïnvloed. Het is dan ook niet te bepalen of de uitkomst anders zou zijn geweest zonder de toegekende voorziening.
Review van trends en acties
Op basis van bovengenoemde cijfers zien we de volgende trends: [trends benoemen]. Voor de toekomst zouden de volgende acties wenselijk zijn: [acties formuleren].
Voorbeelden van acties:
Aanpassingen in het onderwijs adviseren om het aantal aanvragen voor tijdverlenging te verminderen.
Minder individuele aanvragen bij de examencommissie door flexibelere toetsvormen in te voeren.
Adviseren om structureel te variëren in toetsvormen, waardoor minder aanvragen nodig zijn.
Verbeterde communicatie over de beschikbare toetsvoorzieningen.
Een hardheidsclausule opnemen in de OER om meer ruimte te bieden voor uitzonderingen.
3.1
3.2
OER
De hardheidsclausule bepaalt dat, in uitzonderlijke gevallen waarin toepassing van een of meerdere bepalingen uit de Onderwijs- en Examenregeling (OER) leidt tot onredelijke of onbillijke situaties voor een student, deze student een verzoek kan indienen om af te wijken van de betreffende bepaling(en) ten gunste van de student.
Hardheidsclausule
Artikel X: Afwijken van de OER (Hardheidsclausule)
Als door toepassing van deze OER jouw belang gedurende jouw inschrijving aan de opleiding onevenredig wordt geschaad, kun je een schriftelijk verzoek indienen bij de examencommissie om van deze bepaling af te wijken. De examencommissie zal binnen 15 werkdagen een besluit nemen, waarbij jouw belang wordt afgewogen tegen het belang van de opleiding. Je wordt schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit.
Onvoorziene omstandigheden
Indien de bovengenoemde hardheidsclausule wordt opgenomen in de OER, is het raadzaam ook een artikel voor onvoorziene omstandigheden toe te voegen. Dit artikel kan regelen dat de termijn van 15 werkdagen in specifieke gevallen niet tot onwenselijke situaties leidt. Zie de onderstaande voorbeeldtekst.
Artikel Y: Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet en een onmiddellijke beslissing noodzakelijk is, wordt een besluit genomen door het daartoe bevoegde orgaan. Indien de examencommissie het bevoegde orgaan is, zoals bij tentamens of examens, kan de voorzitter in deze gevallen een besluit nemen.
3.3
Mandaat regelen
In principe is de examencommissie verantwoordelijk voor het afhandelen van aanvragen voor toetsvoorzieningen. Er kan echter een onderscheid worden gemaakt tussen standaardvoorzieningen en niet-standaardvoorzieningen. Veel onderwijsinstellingen beschikken over een overzicht van standaardvoorzieningen die zij aanbieden. Afhankelijk van de organisatiestructuur kan het voor studenten een obstakel vormen om een aanvraag voor een toetsvoorziening bij een officieel orgaan, zoals de examencommissie, in te dienen.
Om deze drempel te verlagen, hebben verschillende onderwijsinstellingen ervoor gekozen het mandaat voor het toekennen van standaardvoorzieningen bij een ander orgaan neer te leggen, zoals een studentendecaan, studieadviseur of studieloopbaanbegeleider (slb’er). Dit mandaat kan alleen worden toegewezen in overleg met de betrokken personen en moet nauwlettend worden gemonitord om te zien welke impact dit heeft op het aantal aanvragen voor toetsvoorzieningen.
Indien het voor jouw opleiding of faculteit ook relevant is om een dergelijk mandaat te regelen, kun je gebruikmaken van onderstaande voorbeeldtekst.
Besluit
De Examencommissie van [naam opleiding] verleent hierbij een incidenteel mandaat aan het studentendecanaat [of ander orgaan] betreffende de bevoegdheid tot het toekennen van standaardtoetsvoorzieningen voor studenten met een functiebeperking.
Dit incidentele mandaat treedt in werking op [datum] en vervalt op [datum]. De Examencommissie van [naam] behoudt zich het recht voor om dit mandaat op elk moment in te trekken of te verlengen.
[De Regeling Studeren met een functiebeperking blijft onverminderd van toepassing, evenals de Aanvulling Standaardvoorzieningen zoals aangehecht aan dit besluit.]
Namens de examencommissie [naam],
[Handtekening]
[Naam]
Voorzitter
Bijlage: Aanvulling op standaardvoorziening van de Regeling Studeren met een functiebeperking
Prikkelarme ruimte
Gebruik woordenboek
A3 Formaat
Geel papier
Extra tijd
Solo
Eten
Spraaksoftware
Computer
Toiletbezoek
Medicatie
Rondlopen
[Evt. aanvullingen]

Voorbeeldteksten
3.0
Jaarverslag examencommissie
Hieronder staat een voorbeeld van wat minimaal opgenomen kan worden in de paragraaf over toegankelijk toetsen en examineren.
Voorbeeldtekst jaarverslag
Toegankelijk toetsen en examineren
In het collegejaar [jaartallen] ontving de examencommissie van de faculteit/opleiding [naam] [aantal] individuele aanvragen van studenten met een functiebeperking. Dit vertegenwoordigt [aantal]% van alle studenten, wat een toename/afname is ten opzichte van voorgaande collegejaren.
De meeste aanvragen hadden betrekking op [type voorziening], terwijl het minst gebruik werd gemaakt van [type voorziening]. Van alle aanvragen is [aantal]% toegekend en [aantal]% afgekeurd. De voornaamste redenen voor afwijzing waren [verklaring].
Van de studenten die een voorziening toegekend kregen, maakte [aantal]% daadwerkelijk gebruik van de voorziening. [Aantal]% maakte geen gebruik van de voorziening, wat verklaard kan worden door [verklaring].
[Aantal]% van de studenten met een toegekende voorziening zijn succesvol doorgestroomd naar het volgende studiejaar of hebben de opleiding afgerond. [Aantal]% van deze studenten heeft studievertraging opgelopen of is uitgevallen. Het is belangrijk om op te merken dat zowel studiesucces als studievertraging of -uitval vaak door meerdere factoren wordt beïnvloed. Het is dan ook niet te bepalen of de uitkomst anders zou zijn geweest zonder de toegekende voorziening.
Review van trends en acties
Op basis van bovengenoemde cijfers zien we de volgende trends: [trends benoemen]. Voor de toekomst zouden de volgende acties wenselijk zijn: [acties formuleren].
Voorbeelden van acties
Aanpassingen in het onderwijs adviseren om het aantal aanvragen voor tijdverlenging te verminderen.
Minder individuele aanvragen bij de examencommissie door flexibelere toetsvormen in te voeren.
Adviseren om structureel te variëren in toetsvormen, waardoor minder aanvragen nodig zijn.
Verbeterde communicatie over de beschikbare toetsvoorzieningen.
Een hardheidsclausule opnemen in de OER om meer ruimte te bieden voor uitzonderingen.
3.1
3.2
OER
De hardheidsclausule bepaalt dat, in uitzonderlijke gevallen waarin toepassing van een of meerdere bepalingen uit de Onderwijs- en Examenregeling (OER) leidt tot onredelijke of onbillijke situaties voor een student, deze student een verzoek kan indienen om af te wijken van de betreffende bepaling(en) ten gunste van de student.
Hardheidsclausule
Artikel X: Afwijken van de OER (Hardheidsclausule)
Als door toepassing van deze OER jouw belang gedurende jouw inschrijving aan de opleiding onevenredig wordt geschaad, kun je een schriftelijk verzoek indienen bij de examencommissie om van deze bepaling af te wijken. De examencommissie zal binnen 15 werkdagen een besluit nemen, waarbij jouw belang wordt afgewogen tegen het belang van de opleiding. Je wordt schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit.
Onvoorziene omstandigheden
Indien de bovengenoemde hardheidsclausule wordt opgenomen in de OER, is het raadzaam ook een artikel voor onvoorziene omstandigheden toe te voegen. Dit artikel kan regelen dat de termijn van 15 werkdagen in specifieke gevallen niet tot onwenselijke situaties leidt. Zie de onderstaande voorbeeldtekst.
Artikel Y: Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet en een onmiddellijke beslissing noodzakelijk is, wordt een besluit genomen door het daartoe bevoegde orgaan. Indien de examencommissie het bevoegde orgaan is, zoals bij tentamens of examens, kan de voorzitter in deze gevallen een besluit nemen.
3.3
Mandaat regelen
In principe is de examencommissie verantwoordelijk voor het afhandelen van aanvragen voor toetsvoorzieningen. Er kan echter een onderscheid worden gemaakt tussen standaardvoorzieningen en niet-standaardvoorzieningen. Veel onderwijsinstellingen beschikken over een overzicht van standaardvoorzieningen die zij aanbieden. Afhankelijk van de organisatiestructuur kan het voor studenten een obstakel vormen om een aanvraag voor een toetsvoorziening bij een officieel orgaan, zoals de examencommissie, in te dienen.
Om deze drempel te verlagen, hebben verschillende onderwijsinstellingen ervoor gekozen het mandaat voor het toekennen van standaardvoorzieningen bij een ander orgaan neer te leggen, zoals een studentendecaan, studieadviseur of studieloopbaanbegeleider (slb’er). Dit mandaat kan alleen worden toegewezen in overleg met de betrokken personen en moet nauwlettend worden gemonitord om te zien welke impact dit heeft op het aantal aanvragen voor toetsvoorzieningen.
Indien het voor jouw opleiding of faculteit ook relevant is om een dergelijk mandaat te regelen, kun je gebruikmaken van onderstaande voorbeeldtekst.
Besluit
De Examencommissie van [naam opleiding] verleent hierbij een incidenteel mandaat aan het studentendecanaat [of ander orgaan] betreffende de bevoegdheid tot het toekennen van standaardtoetsvoorzieningen voor studenten met een functiebeperking.
Dit incidentele mandaat treedt in werking op [datum] en vervalt op [datum]. De Examencommissie van [naam] behoudt zich het recht voor om dit mandaat op elk moment in te trekken of te verlengen.
[De Regeling Studeren met een functiebeperking blijft onverminderd van toepassing, evenals de Aanvulling Standaardvoorzieningen zoals aangehecht aan dit besluit.]
Namens de examencommissie [naam],
[Handtekening]
[Naam]
Voorzitter
Bijlage: Aanvulling op standaardvoorziening van de Regeling Studeren met een functiebeperking
Prikkelarme ruimte
Gebruik woordenboek
A3 Formaat
Geel papier
Extra tijd
Solo
Eten
Spraaksoftware
Computer
Toiletbezoek
Medicatie
Rondlopen
[Evt. aanvullingen]