Digitale toegankelijkheid is essentieel voor een inclusief onderwijssysteem, waarbij alle studenten gelijke toegang hebben tot onderwijsplatforms en -materialen. Hieronder lichten we toe hoe digitale toegankelijkheid zich verhoudt tot de 8 fundamentele elementen van inclusief onderwijs.
Wat verstaan we onder digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid maakt voor een grote groep studenten het verschil om wel of niet te kunnen studeren en hun studie op tijd te kunnen afronden. Ruim 30% van de studenten heeft een functiebeperking of ondersteuningsbehoefte, een derde ervaart hierdoor belemmeringen. Hoe houd je rekening met deze studenten die documenten niet digitaal kunnen lezen? Wat als studenten geen geluid kunnen horen of video’s niet kunnen zien? Hoe houd je hier rekening mee met online en offline onderwijs en toetsen? Als onderwijsinstelling ben je verplicht om te zorgen voor digitale toegankelijkheid. Dit betekent dat alle studenten gebruik kunnen maken van digitale communicatiemiddelen. Deze verplichtingen zijn in wetten vastgelegd.
Ondersteuningsaanbod digitale hulpmiddelen helpen studenten in hun leerproces en met toegang tot essentiële informatie.
Programma & toetsing: digitale tools ondersteunen flexibele leerroutes en inclusieve toetsing.
Leeromgeving & cultuur: digitale omgevingen dragen bij aan een inclusieve cultuur waarin sociale veiligheid en participatie centraal staan.
Monitoring & datagebruik helpt bij evaluatie van de effectiviteit van digitale tools en borging van kwalitatief onderwijs.
Landelijke & regionale samenwerking is cruciaal voor het delen van kennis over digitale hulpmiddelen.
Overgang van & naar onderwijs zorgt digitale toegankelijkheid ervoor dat studenten ook bij overstappen tussen onderwijsniveaus continu ondersteund worden.
Toerusting van professionals: gebruik van digitale tools om inclusieve leermethoden effectief toe te passen.
Onderwijssysteem: digitale toegankelijkheid zorgt voor gelijke toegang tot onderwijsplatforms en communicatiekanalen en ondersteunt de naleving van het VN-verdrag Handicap.
3.3 Ervaren belemmeringen van studenten in beeld
3.2 Digitale toegankelijkheid binnen de 8 elementen voor inclusief onderwijs
Direct naar:
3.1 Inleiding
3.2 Digitale toegankelijkheid binnen de 8 elementen voor inclusief onderwijs
3.3 Ervaren belemmeringen van studenten in beeld
Hoe overleeft Daphne het mbo met een auditieve beperking?
Om de digitale toegankelijkheid te verbeteren voor studenten met een auditieve beperking, is het belangrijk dat onderwijsinstellingen rekening houden met deze uitdagingen en passende oplossingen bieden, zoals ondertiteling bij video's, visuele waarschuwingen bij geluiden, en het aanbieden van transcripties van gesproken teksten. Daarnaast is het belangrijk dat de interface duidelijk en consistent is, met de mogelijkheid om geluiden en andere afleidingen te minimaliseren. Laat je inspireren door de verhalen van Daphne en haar begeleider.
Hoe overleeft Daniel het mbo met autisme?
Om de digitale toegankelijkheid te verbeteren voor studenten met autisme, is het belangrijk dat onderwijsinstellingen rekening houden met deze uitdagingen en waar mogelijk oplossingen bieden, zoals aanpassingen in de interface, het gebruik van duidelijke en consistente lay-outs, en de mogelijkheid om afleidingen te minimaliseren. Laat je inspireren door de ervaringen van Daniel.
Harm heeft een auditieve beperking en volgt na zijn mbo-opleiding nu een hbo-opleiding. Dankzij de inzet van een tolk bij toetsing en extra tijd voor opdrachten kan hij zijn studie succesvol doorlopen. In zijn ervaringsverhaal deelt hij tips en bespreekt hij de belangrijkste factoren die bijdragen aan succesvol studeren met een auditieve beperking.
Studeren met een visuele beperking brengt veel uitdagingen met zich mee, maar Teun bewijst dat het mogelijk is om zijn opleiding succesvol te volgen. Als student bij Yuverta, hij zijn ervaringen en de cruciale begeleiding die hij nodig heeft om zijn studie te kunnen volgen.
Barend stond op het punt zijn opleiding Dans aan het ROC van Amsterdam voortijdig te stoppen vanwege zijn visuele en auditieve beperking. Hij deelt zijn persoonlijke uitdagingen, zoals het gebrek aan communicatie en het niet uitgekozen worden voor projecten. Hij vertelt hoe het gesprek met zijn mentor hem de kracht gaf om zijn behoeften beter te communiceren, wat niet alleen zijn studie, maar ook zijn beroepspraktijkvorming ten goede kwam.
In dit hoofdstuk delen we persoonlijke verhalen die inzicht geven in de praktische uitdagingen van digitale toegankelijkheid in het onderwijs. We belichten wat goed werkt en waar nog ruimte is voor verbetering. De ervaringen van studenten dienen als inspiratie voor zowel onderwijsprofessionals als medestudenten die vergelijkbare belemmeringen ervaren.
Ondersteuningsaanbod digitale hulpmiddelen helpen studenten in hun leerproces en met toegang tot essentiële informatie.
Wat verstaan we onder digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid maakt voor een grote groep studenten het verschil om wel of niet te kunnen studeren en hun studie op tijd te kunnen afronden. Ruim 30% van de studenten heeft een functiebeperking of ondersteuningsbehoefte, een derde ervaart hierdoor belemmeringen. Hoe houd je rekening met deze studenten die documenten niet digitaal kunnen lezen? Wat als studenten geen geluid kunnen horen of video’s niet kunnen zien? Hoe houd je hier rekening mee met online en offline onderwijs en toetsen? Als onderwijsinstelling ben je verplicht om te zorgen voor digitale toegankelijkheid. Dit betekent dat alle studenten gebruik kunnen maken van digitale communicatiemiddelen. Deze verplichtingen zijn in wetten vastgelegd.
Leeromgeving & cultuur: digitale omgevingen dragen bij aan een inclusieve cultuur waarin sociale veiligheid en participatie centraal staan.
Toerusting van professionals: gebruik van digitale tools om inclusieve leermethoden effectief toe te passen.
Onderwijssysteem: digitale toegankelijkheid zorgt voor gelijke toegang tot onderwijsplatforms en communicatiekanalen en ondersteunt de naleving van het VN-verdrag Handicap.
Programma & toetsing: digitale tools ondersteunen flexibele leerroutes en inclusieve toetsing.
3.1 Inleiding
3.3 Ervaren belemmeringen van studenten in beeld
3.2 Digitale toegankelijkheid binnen de 8 elementen voor inclusief onderwijs
Direct naar:
Digitale toegankelijkheid is essentieel voor een inclusief onderwijssysteem, waarbij alle studenten gelijke toegang hebben tot onderwijsplatforms en -materialen. Hieronder lichten we toe hoe digitale toegankelijkheid zich verhoudt tot de 8 fundamentele elementen van inclusief onderwijs.
Monitoring & datagebruik helpt bij evaluatie van de effectiviteit van digitale tools en borging van kwalitatief onderwijs.
Landelijke & regionale samenwerking is cruciaal voor het delen van kennis over digitale hulpmiddelen.
Overgang van & naar onderwijs zorgt digitale toegankelijkheid ervoor dat studenten ook bij overstappen tussen onderwijsniveaus continu ondersteund worden.
3.2 Digitale toegankelijkheid binnen de 8 elementen voor inclusief onderwijs
Hoe overleeft Daniel het mbo met autisme?
Om de digitale toegankelijkheid te verbeteren voor studenten met autisme, is het belangrijk dat onderwijsinstellingen rekening houden met deze uitdagingen en waar mogelijk oplossingen bieden, zoals aanpassingen in de interface, het gebruik van duidelijke en consistente lay-outs, en de mogelijkheid om afleidingen te minimaliseren. Laat je inspireren door de ervaringen van Daniel.
Hoe overleeft Daphne het mbo met een auditieve beperking?
Om de digitale toegankelijkheid te verbeteren voor studenten met een auditieve beperking, is het belangrijk dat onderwijsinstellingen rekening houden met deze uitdagingen en passende oplossingen bieden, zoals ondertiteling bij video's, visuele waarschuwingen bij geluiden, en het aanbieden van transcripties van gesproken teksten. Daarnaast is het belangrijk dat de interface duidelijk en consistent is, met de mogelijkheid om geluiden en andere afleidingen te minimaliseren. Laat je inspireren door de verhalen van Daphne en haar begeleider.
Harm heeft een auditieve beperking en volgt na zijn mbo-opleiding nu een hbo-opleiding. Dankzij de inzet van een tolk bij toetsing en extra tijd voor opdrachten kan hij zijn studie succesvol doorlopen. In zijn ervaringsverhaal deelt hij tips en bespreekt hij de belangrijkste factoren die bijdragen aan succesvol studeren met een auditieve beperking.
Studeren met een visuele beperking brengt veel uitdagingen met zich mee, maar Teun bewijst dat het mogelijk is om zijn opleiding succesvol te volgen. Als student bij Yuverta, hij zijn ervaringen en de cruciale begeleiding die hij nodig heeft om zijn studie te kunnen volgen.
Barend stond op het punt zijn opleiding Dans aan het ROC van Amsterdam voortijdig te stoppen vanwege zijn visuele en auditieve beperking. Hij deelt zijn persoonlijke uitdagingen, zoals het gebrek aan communicatie en het niet uitgekozen worden voor projecten. Hij vertelt hoe het gesprek met zijn mentor hem de kracht gaf om zijn behoeften beter te communiceren, wat niet alleen zijn studie, maar ook zijn beroepspraktijkvorming ten goede kwam.
In dit hoofdstuk delen we persoonlijke verhalen die inzicht geven in de praktische uitdagingen van digitale toegankelijkheid in het onderwijs. We belichten wat goed werkt en waar nog ruimte is voor verbetering. De ervaringen van studenten dienen als inspiratie voor zowel onderwijsprofessionals als medestudenten die vergelijkbare belemmeringen ervaren.