
Introductie
1.
Inleiding
Inclusief onderwijs betekent gelijke kansen voor alle studenten. Het gaat om een leeromgeving waarin iedereen zich ondersteund voelt, ongeacht achtergrond of mogelijkheden. De weg naar inclusief onderwijs kan soms lastig zijn, maar het levert veel op. In deze inspiratiebundel delen we voorbeelden van hogescholen en universiteiten van hoe zij inclusie integreren in hun onderwijs. Dit zijn niet alleen voorbeelden, tips en tools van inclusief onderwijs die gebruikt kunnen worden door onderwijsprofessionals, maar bieden ook informatie voor (aankomend) studenten rondom dit thema.
Zo hebben onderwijsinstellingen minors en keuzemodules ontwikkeld om inclusie te bevorderen. Minors zoals Digitale toegankelijkheid en inclusie en Educational Needs voor Onderwijsinnovatie en Ontwikkelkansen stellen studenten in staat om diepgaand te werken aan inclusieve onderwijsconcepten. Deze programma's bieden niet alleen kennis over toegankelijkheid, maar zorgen er ook voor dat studenten leren hoe ze innovatieve oplossingen kunnen ontwikkelen die een breed scala aan leerbehoeften ondersteunen. Door deze minors krijgen studenten niet alleen theoretische kennis, maar ontwikkelen ze ook praktische vaardigheden waarmee ze inclusie kunnen toepassen in hun toekomstige onderwijspraktijken.
Keuzemodules zoals Flipping the Classroom en Arrangeren bieden flexibiliteit in het leerproces – in lijn met UDL - en stimuleren studenten om actief betrokken te zijn bij hun eigen leerervaring. Het idee achter het "flipping" van het klaslokaal is om studenten meer verantwoordelijkheid te geven voor hun leren, wat hen helpt om zelfstandigheid te ontwikkelen. De module Arrangeren richt zich op het creëren van leeromgevingen die aansluiten bij de behoeften van diverse studenten, wat bijdraagt aan een inclusieve sfeer waar iedereen zich welkom voelt en optimaal kan presteren. Daarnaast lichten we concrete richtlijnen en tools uit die helpen bij het ontwerpen van een inclusief curriculum. Ook delen we initiatieven die de dialoog over inclusie bevorderen en bijdragen aan een grotere bewustwording binnen de onderwijsinstellingen.
Deze best practices helpen niet alleen bij het verbeteren van het onderwijs zelf, maar ook bij het verbeteren van ondersteunende systemen, communicatie en toegankelijkheid. Inclusief onderwijs is een doorlopend proces. Het is dan ook belangrijk om kennis met elkaar te delen en samen te werken.
Laten we samen ontdekken hoe deze initiatieven niet alleen het onderwijs verrijken, maar ook bijdragen aan een inclusieve toekomst voor alle studenten.

Introductie
1.
Inleiding
Inclusief onderwijs betekent gelijke kansen voor alle studenten. Het gaat om een leeromgeving waarin iedereen zich ondersteund voelt, ongeacht achtergrond of mogelijkheden. De weg naar inclusief onderwijs kan soms lastig zijn, maar het levert veel op. In deze inspiratiebundel delen we voorbeelden van hogescholen en universiteiten van hoe zij inclusie integreren in hun onderwijs. Dit zijn niet alleen voorbeelden, tips en tools van inclusief onderwijs die gebruikt kunnen worden door onderwijsprofessionals, maar bieden ook informatie voor (aankomend) studenten rondom dit thema.
Zo hebben onderwijsinstellingen minors en keuzemodules ontwikkeld om inclusie te bevorderen. Minors zoals Digitale toegankelijkheid en inclusie en Educational Needs voor Onderwijsinnovatie en Ontwikkelkansen stellen studenten in staat om diepgaand te werken aan inclusieve onderwijsconcepten. Deze programma's bieden niet alleen kennis over toegankelijkheid, maar zorgen er ook voor dat studenten leren hoe ze innovatieve oplossingen kunnen ontwikkelen die een breed scala aan leerbehoeften ondersteunen. Door deze minors krijgen studenten niet alleen theoretische kennis, maar ontwikkelen ze ook praktische vaardigheden waarmee ze inclusie kunnen toepassen in hun toekomstige onderwijspraktijken.
Keuzemodules zoals Flipping the Classroom en Arrangeren bieden flexibiliteit in het leerproces – in lijn met UDL - en stimuleren studenten om actief betrokken te zijn bij hun eigen leerervaring. Het idee achter het "flipping" van het klaslokaal is om studenten meer verantwoordelijkheid te geven voor hun leren, wat hen helpt om zelfstandigheid te ontwikkelen. De module Arrangeren richt zich op het creëren van leeromgevingen die aansluiten bij de behoeften van diverse studenten, wat bijdraagt aan een inclusieve sfeer waar iedereen zich welkom voelt en optimaal kan presteren. Daarnaast lichten we concrete richtlijnen en tools uit die helpen bij het ontwerpen van een inclusief curriculum. Ook delen we initiatieven die de dialoog over inclusie bevorderen en bijdragen aan een grotere bewustwording binnen de onderwijsinstellingen.
Deze best practices helpen niet alleen bij het verbeteren van het onderwijs zelf, maar ook bij het verbeteren van ondersteunende systemen, communicatie en toegankelijkheid. Inclusief onderwijs is een doorlopend proces. Het is dan ook belangrijk om kennis met elkaar te delen en samen te werken.
Laten we samen ontdekken hoe deze initiatieven niet alleen het onderwijs verrijken, maar ook bijdragen aan een inclusieve toekomst voor alle studenten.