
Toolbox | Inclusive teaching
6.
Best practice | Universiteit Utrecht
Deze toolbox biedt docenten richtlijnen, beste praktijken, onderwijsstrategieën en aanbevolen literatuur voor het ontwikkelen van een inclusief curriculum en leeromgeving. Het bevat tools voor discussies over diversiteit en inclusie in onderwijsteams en voorbeelden voor het faciliteren van gesprekken over gevoelige thema’s in de klas.
Leerdoelen
De leerdoelen beschrijven wat de studenten aan het einde van de cursus hebben geleerd, nadat ze alle onderwijs- en leeractiviteiten en beoordelingen hebben doorlopen. De leerdoelen helpen docenten te reflecteren op mogelijke verbeteringen op het gebied van gelijkheid, diversiteit en inclusie in hun vakgebied. De reflectievragen en voorbeelden richten zich op:
Kritische reflectie op kennis en vaardigheden
Voorbeeld: Hoe kan ik mijn vakkennis en pedagogisch handelen kritisch herzien om een breder spectrum van perspectieven in mijn les te integreren?
Studenten voorbereiden op een diverse samenleving
Voorbeeld: Hoe kan ik studenten helpen zich voor te bereiden op het omgaan met diversiteit in hun toekomstige beroepspraktijk?
De laatste sectie ‘Constructieve afstemming’ bevat informatie over hoe je ervoor kunt zorgen dat de diverse en inclusieve leerdoelen die je hebt geformuleerd, consistent op elkaar aansluiten in je onderwijs- en leeractiviteiten en beoordeling.
Voorbeeld: Zorg ervoor dat de verschillende leerdoelen, zoals het bevorderen van kritisch denken over diversiteit en het verbeteren van communicatieve vaardigheden in een multiculturele context, samenkomen in de werkvormen en de beoordelingscriteria.
Studiemateriaal
Inclusief studiemateriaal weerspiegelt diverse achtergronden (bijv. sociaal-economisch, etniciteit, gender, etc.) en helpt studenten verschillende perspectieven te begrijpen. Dit materiaal is toegankelijk voor alle studenten, bijvoorbeeld door het aanbieden in verschillende formats (audio, visueel, enzovoort).
Voorbeelden:
Gebruik van diverse casussen en auteurs op leeslijsten die verschillende culturele, religieuze en sociale contexten weerspiegelen.
Voor studenten met een visuele beperking kan studiemateriaal in audioformaat worden aangeboden, of visuele hulpmiddelen zoals stroomschema's kunnen worden gebruikt om complexe concepten te verduidelijken.
Onderwijs- en leeractiviteiten
Onderwijs- en leeractiviteiten zijn ontworpen om studenten actief te betrekken bij hun leren. Ze moeten niet alleen studenten activeren, maar ook zorgen voor gelijke deelname van alle studenten.
Voorbeelden:
Organiseer een casestudy in kleine groepen waarbij studenten met verschillende achtergronden samenwerken en diverse perspectieven inbrengen.
Moedig studenten aan om hun eigen ervaringen en kennis in de les in te brengen en bied een platform voor open discussie over gevoelige thema’s, zoals gender of culturele verschillen.
Rol van de docent
Docenten zijn de belangrijkste actoren bij het toepassen van inclusiviteitsprincipes in de klas en het verwijderen van belemmeringen voor inclusie. Denk bijvoorbeeld aan het aanpakken van uitsluiting, het wegnemen van spanningen of het gebruiken van inclusieve taal. Tegelijkertijd moeten docenten zich bewust zijn van hun eigen biases wanneer ze zich in de omgang met studenten laten leiden door de eigen verwachtingen jegens hen. Het is belangrijk om voor ogen te houden dat de succesvolle toepassing van inclusiviteitsprincipes in belangrijke mate afhankelijk is van de attitude van de docent.
Voorbeelden:
Maak gebruik van inclusieve taal en benader alle studenten op een gelijkwaardige manier, ongeacht hun achtergrond.
Houd rekening met studenten die mogelijk moeite hebben om zich uit te drukken in een grote groep en bied hen alternatieven zoals schriftelijke feedback of kleine groepsgesprekken.
Beoordeling
Het verkrijgen van een juiste beoordeling van iemands kennis en inzicht kan moeilijk zijn. Het is belangrijk dat docenten nadenken over de toegankelijkheid en inclusiviteit van hun toetsen. Als ze dat nalaten, worden bepaalde soorten bewijs van leren gevalideerd en krijgen die de voorkeur boven andere, wat het onjuiste idee in stand kan houden dat sommige studenten niet in het hoger onderwijs horen. Deze sectie van de Toolbox verschaft docenten strategieën voor het op een eerlijke, betrouwbare en efficiënte manier beoordelen van studenten.
Voorbeelden:
Bied studenten de keuze tussen verschillende beoordelingsvormen, zoals een schriftelijke opdracht, een presentatie of een praktische casus, zodat zij hun sterke punten kunnen tonen.
Zorg ervoor dat toetsen en opdrachten vrij zijn van onterecht jargon en toegankelijk zijn voor studenten met een tweede taal.

Toolbox | Inclusive teaching
6.
Best practice | Universiteit Utrecht
Deze toolbox biedt docenten richtlijnen, beste praktijken, onderwijsstrategieën en aanbevolen literatuur voor het ontwikkelen van een inclusief curriculum en leeromgeving. Het bevat tools voor discussies over diversiteit en inclusie in onderwijsteams en voorbeelden voor het faciliteren van gesprekken over gevoelige thema’s in de klas.
Leerdoelen
De leerdoelen beschrijven wat de studenten aan het einde van de cursus hebben geleerd, nadat ze alle onderwijs- en leeractiviteiten en beoordelingen hebben doorlopen. De leerdoelen helpen docenten te reflecteren op mogelijke verbeteringen op het gebied van gelijkheid, diversiteit en inclusie in hun vakgebied. De reflectievragen en voorbeelden richten zich op:
Kritische reflectie op kennis en vaardigheden
Voorbeeld: Hoe kan ik mijn vakkennis en pedagogisch handelen kritisch herzien om een breder spectrum van perspectieven in mijn les te integreren?
Studenten voorbereiden op een diverse samenleving
Voorbeeld: Hoe kan ik studenten helpen zich voor te bereiden op het omgaan met diversiteit in hun toekomstige beroepspraktijk?
De laatste sectie ‘Constructieve afstemming’ bevat informatie over hoe je ervoor kunt zorgen dat de diverse en inclusieve leerdoelen die je hebt geformuleerd, consistent op elkaar aansluiten in je onderwijs- en leeractiviteiten en beoordeling.
Voorbeeld: Zorg ervoor dat de verschillende leerdoelen, zoals het bevorderen van kritisch denken over diversiteit en het verbeteren van communicatieve vaardigheden in een multiculturele context, samenkomen in de werkvormen en de beoordelingscriteria.
Studiemateriaal
Inclusief studiemateriaal weerspiegelt diverse achtergronden (bijv. sociaal-economisch, etniciteit, gender, etc.) en helpt studenten verschillende perspectieven te begrijpen. Dit materiaal is toegankelijk voor alle studenten, bijvoorbeeld door het aanbieden in verschillende formats (audio, visueel, enzovoort).
Voorbeelden:
Gebruik van diverse casussen en auteurs op leeslijsten die verschillende culturele, religieuze en sociale contexten weerspiegelen.
Voor studenten met een visuele beperking kan studiemateriaal in audioformaat worden aangeboden, of visuele hulpmiddelen zoals stroomschema's kunnen worden gebruikt om complexe concepten te verduidelijken.
Onderwijs- en leeractiviteiten
Onderwijs- en leeractiviteiten zijn ontworpen om studenten actief te betrekken bij hun leren. Ze moeten niet alleen studenten activeren, maar ook zorgen voor gelijke deelname van alle studenten.
Voorbeelden:
Organiseer een casestudy in kleine groepen waarbij studenten met verschillende achtergronden samenwerken en diverse perspectieven inbrengen.
Moedig studenten aan om hun eigen ervaringen en kennis in de les in te brengen en bied een platform voor open discussie over gevoelige thema’s, zoals gender of culturele verschillen.
Rol van de docent
Docenten zijn de belangrijkste actoren bij het toepassen van inclusiviteitsprincipes in de klas en het verwijderen van belemmeringen voor inclusie. Denk bijvoorbeeld aan het aanpakken van uitsluiting, het wegnemen van spanningen of het gebruiken van inclusieve taal. Tegelijkertijd moeten docenten zich bewust zijn van hun eigen biases wanneer ze zich in de omgang met studenten laten leiden door de eigen verwachtingen jegens hen. Het is belangrijk om voor ogen te houden dat de succesvolle toepassing van inclusiviteitsprincipes in belangrijke mate afhankelijk is van de attitude van de docent.
Voorbeelden:
Maak gebruik van inclusieve taal en benader alle studenten op een gelijkwaardige manier, ongeacht hun achtergrond.
Houd rekening met studenten die mogelijk moeite hebben om zich uit te drukken in een grote groep en bied hen alternatieven zoals schriftelijke feedback of kleine groepsgesprekken.
Beoordeling
Het verkrijgen van een juiste beoordeling van iemands kennis en inzicht kan moeilijk zijn. Het is belangrijk dat docenten nadenken over de toegankelijkheid en inclusiviteit van hun toetsen. Als ze dat nalaten, worden bepaalde soorten bewijs van leren gevalideerd en krijgen die de voorkeur boven andere, wat het onjuiste idee in stand kan houden dat sommige studenten niet in het hoger onderwijs horen. Deze sectie van de Toolbox verschaft docenten strategieën voor het op een eerlijke, betrouwbare en efficiënte manier beoordelen van studenten.
Voorbeelden:
Bied studenten de keuze tussen verschillende beoordelingsvormen, zoals een schriftelijke opdracht, een presentatie of een praktische casus, zodat zij hun sterke punten kunnen tonen.
Zorg ervoor dat toetsen en opdrachten vrij zijn van onterecht jargon en toegankelijk zijn voor studenten met een tweede taal.