van bovenaf ingezoomd, laptop met ervoor een boek waarin een persoon leest, naast de laptop liggen postits.

Richtlijnen | Inclusieve leeromgeving

Best practice | Hogeschool Rotterdam

Een inclusieve leeromgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel docenten als studenten. Studenten moeten zich bewust zijn van de impact van hun eigen vooroordelen en actief bijdragen aan een inclusieve cultuur in de klas. Een inclusieve leeromgeving is een voortdurend proces van bewustwording, inzet en samenwerking. De expertisegroep inclusie (EGI) van Hogeschool Rotterdam heeft enkele belangrijke handelingsperspectieven geformuleerd over hoe docenten en studenten kunnen bijdragen aan een inclusieve leeromgeving.

Wees je bewust van de verschillen

Een inclusieve leeromgeving begint met bewustzijn. Docenten moeten zich bewust zijn van vooroordelen en stereotypering, en verschillen actief benoemen en benutten in hun onderwijs.

 

Handelingsperspectieven

  • Toon nieuwsgierigheid naar de verschillen tussen studenten en benoem ze.

  • Gebruik positieve feedback en reflecteer op je manier van feedback geven.

  • Gebruik inclusieve taal en wees je bewust van je eigen culturele bagage.

Erken de verscheidenheid aan identiteiten en ervaringen

Erken en benut de verschillende identiteiten en ervaringen van studenten om het onderwijs te verrijken.

 

Handelingsperspectieven

  • Geef studenten ruimte om hun kennis en ervaringen te delen.

  • Gebruik voorbeelden en casussen die culturele diversiteit weerspiegelen.

  • Stimuleer samenwerking en actieve werkvormen.

Erken de beginsituatie van de student

Het is belangrijk om de culturele achtergrond, identiteiten en ervaringen van studenten te begrijpen om het onderwijs af te stemmen.

 

Handelingsperspectieven

  • Leer studenten goed kennen door vragen te stellen over hun achtergrond.

  • Differentieer je onderwijsaanpak en bied actieve ondersteuning.

  • ·Zet meertaligheid in als kracht en focus op taalontwikkeling.

Bied elke student de kans om de eigen talenten en kwaliteiten te ontwikkelen

Zorg voor ruimte voor alle studenten om hun sterke kanten te ontdekken en benutten.

 

Handelingsperspectieven

  • Geef studenten flexibiliteit in toetsing en werkvormen.

  • Focus op talenten en stimuleer ontwikkeling.

  • Zorg voor interactie zodat studenten vaktaal en kennis kunnen oefenen.

Gelijkwaardigheid tussen student en docent

De relatie tussen docent en student moet gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid, waarbij samenwerking en ontwikkeling centraal staan. 

Handelingsperspectieven

  • Wees open over je verwachtingen en luister naar feedback.

  • Maak ruimte voor studenten om mee te denken over de lesinhoud en toetsing.

  • Zet samenwerkingsmethoden in om het onderwijs samen te verbeteren.

Fysieke en digitale toegankelijkheid

Inclusiviteit betekent niet alleen dat de leeromgeving sociaal en pedagogisch toegankelijk is, maar ook fysiek en digitaal. Dit geldt zowel voor op de locatie als voor online onderwijs.

Handelingsperspectieven

  • Wees je bewust van de ondersteuningsbehoeften van studenten met beperkingen.

  • Zorg voor toegankelijkheid in zowel fysieke als online lessen.

  • Gebruik digitale hulpmiddelen voor verbeterde toegankelijkheid.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor inclusie

Een inclusieve leeromgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel docenten als studenten. Studenten moeten zich bewust zijn van de impact van hun eigen vooroordelen en actief bijdragen aan een inclusieve cultuur in de klas.

Handelingsperspectieven

  • Werk actief mee aan een inclusieve leeromgeving en geef aan welke ondersteuning je nodig hebt.

  • Denk na over je rol en bijdrage aan een veilige sfeer.

  • Sta open voor verschillende perspectieven en deel je ervaringen.

van bovenaf ingezoomd, laptop met ervoor een boek waarin een persoon leest, naast de laptop liggen postits.

Richtlijnen | Inclusieve leeromgeving

Best practice | Hogeschool Rotterdam

Een inclusieve leeromgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel docenten als studenten. Studenten moeten zich bewust zijn van de impact van hun eigen vooroordelen en actief bijdragen aan een inclusieve cultuur in de klas. Een inclusieve leeromgeving is een voortdurend proces van bewustwording, inzet en samenwerking. De expertisegroep inclusie (EGI) van Hogeschool Rotterdam heeft enkele belangrijke handelingsperspectieven geformuleerd over hoe docenten en studenten kunnen bijdragen aan een inclusieve leeromgeving.

Wees je bewust van de verschillen

Een inclusieve leeromgeving begint met bewustzijn. Docenten moeten zich bewust zijn van vooroordelen en stereotypering, en verschillen actief benoemen en benutten in hun onderwijs.

 

Handelingsperspectieven

  • Toon nieuwsgierigheid naar de verschillen tussen studenten en benoem ze.

  • Gebruik positieve feedback en reflecteer op je manier van feedback geven.

  • Gebruik inclusieve taal en wees je bewust van je eigen culturele bagage.

Erken de verscheidenheid aan identiteiten en ervaringen

Erken en benut de verschillende identiteiten en ervaringen van studenten om het onderwijs te verrijken.

 

Handelingsperspectieven

  • Geef studenten ruimte om hun kennis en ervaringen te delen.

  • Gebruik voorbeelden en casussen die culturele diversiteit weerspiegelen.

  • Stimuleer samenwerking en actieve werkvormen.

Erken de beginsituatie van de student

Het is belangrijk om de culturele achtergrond, identiteiten en ervaringen van studenten te begrijpen om het onderwijs af te stemmen.

 

Handelingsperspectieven

  • Leer studenten goed kennen door vragen te stellen over hun achtergrond.

  • Differentieer je onderwijsaanpak en bied actieve ondersteuning.

  • ·Zet meertaligheid in als kracht en focus op taalontwikkeling.

Bied elke student de kans om de eigen talenten en kwaliteiten te ontwikkelen

Zorg voor ruimte voor alle studenten om hun sterke kanten te ontdekken en benutten.

 

Handelingsperspectieven

  • Geef studenten flexibiliteit in toetsing en werkvormen.

  • Focus op talenten en stimuleer ontwikkeling.

  • Zorg voor interactie zodat studenten vaktaal en kennis kunnen oefenen.

Gelijkwaardigheid tussen student en docent

De relatie tussen docent en student moet gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid, waarbij samenwerking en ontwikkeling centraal staan. 

Handelingsperspectieven

  • Wees open over je verwachtingen en luister naar feedback.

  • Maak ruimte voor studenten om mee te denken over de lesinhoud en toetsing.

  • Zet samenwerkingsmethoden in om het onderwijs samen te verbeteren.

Fysieke en digitale toegankelijkheid

Inclusiviteit betekent niet alleen dat de leeromgeving sociaal en pedagogisch toegankelijk is, maar ook fysiek en digitaal. Dit geldt zowel voor op de locatie als voor online onderwijs.

Handelingsperspectieven

  • Wees je bewust van de ondersteuningsbehoeften van studenten met beperkingen.

  • Zorg voor toegankelijkheid in zowel fysieke als online lessen.

  • Gebruik digitale hulpmiddelen voor verbeterde toegankelijkheid.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor inclusie

Een inclusieve leeromgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel docenten als studenten. Studenten moeten zich bewust zijn van de impact van hun eigen vooroordelen en actief bijdragen aan een inclusieve cultuur in de klas.

Handelingsperspectieven

  • Werk actief mee aan een inclusieve leeromgeving en geef aan welke ondersteuning je nodig hebt.

  • Denk na over je rol en bijdrage aan een veilige sfeer.

  • Sta open voor verschillende perspectieven en deel je ervaringen.