docent kijkt met student die in een klas zit waar een toets wordt afgenomen. De studenten zitten aan afzonderlijke tafels

Master | Educational needs

Best practice | Fontys

De Master Educational Needs (Master EN) van Fontys OSO is een flexibele en praktijkgerichte opleiding voor leraren, docenten, begeleiders en leidinggevenden. De opleiding helpt professionals om bij te dragen aan gelijke ontwikkelkansen voor alle lerenden en om onderwijsinnovatie vorm te geven. De opleiding, gebaseerd op de principes van Universal Design for Learning (UDL), richt zich op passend onderwijs in alle sectoren, van vve, po, vo, (v)so, mbo tot hbo waarbij de leerling of student centraal staat.

Highlights van de master

Met een keuze uit meer dan 50 modules en de mogelijkheid om te specialiseren, biedt deze flexibele master een uniek programma dat aansluit bij actuele vraagstukken in het onderwijs. Studenten bepalen hun eigen tempo en kunnen zich verdiepen in één of twee afstudeerrichtingen: Gedrag, Leren of Begeleiden. Specialisaties in thema’s zoals autisme, leiderschap, taal, rekenen, motoriek en begaafdheid bieden extra verdieping, maar zijn optioneel. De opgedane kennis is direct toepasbaar, waardoor studenten diverse rollen en taken in hun onderwijspraktijk kunnen oppakken. Het generieke deel van de master ondersteunt hen hierbij met visieontwikkeling en onderzoekend vermogen, begeleid door studiecoaches en medestudenten. 

Voor wie?

Deze master is geschikt voor onderwijsprofessionals in alle onderwijsvormen, van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) tot hoger beroepsonderwijs (hbo). Het programma is voor iedereen die wil bijdragen aan passend onderwijs, met de leerling of student als uitgangspunt.

Wat leren de studenten?

Studenten leren passend onderwijs ontwerpen door gedrag, leerprocessen en begeleidingsvraagstukken te analyseren en oplossingen te ontwikkelen. Ze versterken hun onderzoeksvaardigheden en leren adviezen te formuleren voor onderwijsinnovatie. Daarnaast verdiepen ze zich in het toetsen en verbeteren van methodes en interventies, altijd met het oog op inclusie en persoonlijke ontwikkeling. Dankzij de praktijkgerichte aanpak kunnen studenten hun kennis direct toepassen in hun onderwijspraktijk.

docent kijkt met student die in een klas zit waar een toets wordt afgenomen. De studenten zitten aan afzonderlijke tafels

Master | Educational needs

Best practice | Fontys

De Master Educational Needs (Master EN) van Fontys OSO is een flexibele en praktijkgerichte opleiding voor leraren, docenten, begeleiders en leidinggevenden. De opleiding helpt professionals om bij te dragen aan gelijke ontwikkelkansen voor alle lerenden en om onderwijsinnovatie vorm te geven. De opleiding, gebaseerd op de principes van Universal Design for Learning (UDL), richt zich op passend onderwijs in alle sectoren, van vve, po, vo, (v)so, mbo tot hbo waarbij de leerling of student centraal staat.

Highlights van de master

Met een keuze uit meer dan 50 modules en de mogelijkheid om te specialiseren, biedt deze flexibele master een uniek programma dat aansluit bij actuele vraagstukken in het onderwijs. Studenten bepalen hun eigen tempo en kunnen zich verdiepen in één of twee afstudeerrichtingen: Gedrag, Leren of Begeleiden. Specialisaties in thema’s zoals autisme, leiderschap, taal, rekenen, motoriek en begaafdheid bieden extra verdieping, maar zijn optioneel. De opgedane kennis is direct toepasbaar, waardoor studenten diverse rollen en taken in hun onderwijspraktijk kunnen oppakken. Het generieke deel van de master ondersteunt hen hierbij met visieontwikkeling en onderzoekend vermogen, begeleid door studiecoaches en medestudenten. 

Voor wie?

Deze master is geschikt voor onderwijsprofessionals in alle onderwijsvormen, van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) tot hoger beroepsonderwijs (hbo). Het programma is voor iedereen die wil bijdragen aan passend onderwijs, met de leerling of student als uitgangspunt.

Wat leren de studenten?

Studenten leren passend onderwijs ontwerpen door gedrag, leerprocessen en begeleidingsvraagstukken te analyseren en oplossingen te ontwikkelen. Ze versterken hun onderzoeksvaardigheden en leren adviezen te formuleren voor onderwijsinnovatie. Daarnaast verdiepen ze zich in het toetsen en verbeteren van methodes en interventies, altijd met het oog op inclusie en persoonlijke ontwikkeling. Dankzij de praktijkgerichte aanpak kunnen studenten hun kennis direct toepassen in hun onderwijspraktijk.