
Week van de Toegankelijkheid
8.
Best practice | HAN
De Week van de Toegankelijkheid is een jaarlijks terugkerend initiatief dat scholen en universiteiten de kans biedt om actief bij te dragen aan een inclusiever onderwijslandschap. Door deze week te gebruiken als platform voor bewustwording en participatie, kunnen onderwijsinstellingen hun onderwijs en diensten toegankelijker maken. De diverse activiteiten vormen praktische voorbeelden van hoe toegankelijkheid in de dagelijkse onderwijspraktijk geïntegreerd kan worden, en hoe zowel studenten als medewerkers samen kunnen werken aan een inclusieve toekomst.
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) bood dit jaar tijdens de Week van de toegankelijkheid een breed scala aan activiteiten die zowel theoretische als praktische aspecten van toegankelijkheid behandelden. Studenten en medewerkers werden actief betrokken bij de dialoog over toegankelijkheid en de stappen die nodig zijn om een inclusieve omgeving te bevorderen.
Activiteiten
Ter inspiratie lichten we hierbij de activiteiten van de HAN uit:
Zo hebben CMD-studenten in het verleden bijvoorbeeld geleerd hoe ze data konden analyseren die uit gebruikersonderzoek kwam. Hierbij werd rekening gehouden met de diversiteit van gebruikers, wat hen in staat stelde om ontwerpen te verbeteren volgens de behoeften van mensen met verschillende beperkingen.
Daarnaast werden er usability testen uitgevoerd waarbij studenten in samenwerking met verschillende gebruikers feedback verzamelden. Dit leidde tot concrete verbeteringen in het ontwerp. Scholen kunnen soortgelijke activiteiten organiseren waarbij studenten en medewerkers gezamenlijk werken aan de toegankelijkheid van bijvoorbeeld websites of schoolmateriaal.
In een interactief dialoogcafé werden handige tools gedeeld die direct toepasbaar zijn in werk of onderzoek, en werden ervaringsdeskundigen geraadpleegd over toegankelijkheid en laaggeletterdheid. Dit was een kans om niet alleen kennis op te doen, maar ook te netwerken en van elkaar te leren.
Andere activiteiten omvatten het testen van apparatuur voor mensen die blind of slechtziend zijn, en het ontwikkelen van prototypes om de toegankelijkheid van apparatuur te verbeteren.
Lectoraten hebben ook aandacht besteed aan digitale toegankelijkheid, waarbij verschillende experts hun visie deelden over het verbeteren van toegankelijkheid binnen de digitale domeinen van onderwijs en andere systemen.

Week van de Toegankelijkheid
8.
Best practice | HAN
De Week van de Toegankelijkheid is een jaarlijks terugkerend initiatief dat scholen en universiteiten de kans biedt om actief bij te dragen aan een inclusiever onderwijslandschap. Door deze week te gebruiken als platform voor bewustwording en participatie, kunnen onderwijsinstellingen hun onderwijs en diensten toegankelijker maken. De diverse activiteiten vormen praktische voorbeelden van hoe toegankelijkheid in de dagelijkse onderwijspraktijk geïntegreerd kan worden, en hoe zowel studenten als medewerkers samen kunnen werken aan een inclusieve toekomst.
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) bood dit jaar tijdens de Week van de toegankelijkheid een breed scala aan activiteiten die zowel theoretische als praktische aspecten van toegankelijkheid behandelden. Studenten en medewerkers werden actief betrokken bij de dialoog over toegankelijkheid en de stappen die nodig zijn om een inclusieve omgeving te bevorderen.
Activiteiten
Ter inspiratie lichten we hierbij de activiteiten van de HAN uit:
Zo hebben CMD-studenten in het verleden bijvoorbeeld geleerd hoe ze data konden analyseren die uit gebruikersonderzoek kwam. Hierbij werd rekening gehouden met de diversiteit van gebruikers, wat hen in staat stelde om ontwerpen te verbeteren volgens de behoeften van mensen met verschillende beperkingen.
Daarnaast werden er usability testen uitgevoerd waarbij studenten in samenwerking met verschillende gebruikers feedback verzamelden. Dit leidde tot concrete verbeteringen in het ontwerp. Scholen kunnen soortgelijke activiteiten organiseren waarbij studenten en medewerkers gezamenlijk werken aan de toegankelijkheid van bijvoorbeeld websites of schoolmateriaal.
In een interactief dialoogcafé werden handige tools gedeeld die direct toepasbaar zijn in werk of onderzoek, en werden ervaringsdeskundigen geraadpleegd over toegankelijkheid en laaggeletterdheid. Dit was een kans om niet alleen kennis op te doen, maar ook te netwerken en van elkaar te leren.
Andere activiteiten omvatten het testen van apparatuur voor mensen die blind of slechtziend zijn, en het ontwikkelen van prototypes om de toegankelijkheid van apparatuur te verbeteren.
Lectoraten hebben ook aandacht besteed aan digitale toegankelijkheid, waarbij verschillende experts hun visie deelden over het verbeteren van toegankelijkheid binnen de digitale domeinen van onderwijs en andere systemen.