2000-2009 | Evolutie en empowerment
De nadruk ligt op de versterking van inclusief onderwijs en het bevorderen van de empowerment van studenten met een handicap, waarbij inclusie steeds meer wordt geïntegreerd in de onderwijspraktijk.
In deze periode verschuift de rol van handicap + studie van pionieren en lobbyen naar het structureren van beleid en advisering. De stichting speelt een sleutelrol in het verbeteren van de toegankelijkheid van hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking, terwijl de steun van het Koninklijk Huis en de invoering van juridische wetten een stevige basis bieden voor toekomstige vooruitgang.
Politieke lobby en groei
Stichting handicap + studie groeit aanzienlijk dankzij een succesvolle politieke lobby. De stichting ontvangt extra financiering, zowel voor zichzelf als voor onderwijsinstellingen.
Door de lobby, ondersteund door cijfers die aantonen dat tussen de 61.000 en 77.000 studenten in Nederland een functiebeperking hebben, krijgt de zaak van deze studenten meer steun en leidt dit tot beleidsveranderingen.
Het beleidsplan HOOP 2000 van het ministerie van OCW, wordt voor de periode 2000-2004 aangepast met ook focus op studeren met een functiebeperking.
Onderwijsinstellingen aan de slag met beleid
Binnen het Landelijk Project Team (LPT), een initiatief van handicap + studie, werken contactpersonen Studeren met een functiebeperking aan het verbeteren van hun aanpak. Tussen de oprichting van het LPT in 1999 en 2004 zorgt het team ervoor dat 40 procent van de hogescholen en universiteiten een beleidsplan opstelt voor de aanpak van functiebeperkingen. In 2006 concludeert Mark Rutte, toenmalig staatssecretaris van Onderwijs, dat handicap + studie zich onmisbaar heeft gemaakt.
Focus op beeldvorming en empowerment
Stichting handicap + studie richt zich actief op het verbeteren van de beeldvorming rondom studenten met een beperking. Thema’s zoals informatievoorziening, empowerment, en juridische ondersteuning krijgen meer aandacht. De stichting profileert zich als expertisecentrum en helpt universiteiten en hogescholen bij het ontwikkelen van beleid en praktische oplossingen.
Landelijk onderzoek en oproep tot actie
Een onderzoek uitgevoerd door het Verweij-Jonker Instituut laat zien dat 12-15% van de studentenpopulatie in Nederland, oftewel tussen de 61.000 en 77.000 studenten, een functiebeperking heeft. Dit leidt tot een versterkte lobby in Den Haag, gericht op het bieden van gelijke kansen aan deze groep binnen het onderwijs.
Beleidsplannen en vergroting van invloed
Het Landelijk Project Team (LPT) van handicap + studie zet zich in om de ontwikkeling van beleidsplannen over studeren met een functiebeperking te bevorderen. Tegen 2004 hebben maar liefst 40% van de hogescholen en universiteiten een dergelijk plan opgesteld, wat de groeiende invloed van de stichting aantoont.
Wet Gelijke behandeling
Een belangrijke mijlpaal is de invoering van de Wet Gelijke Behandeling in 2003. De uitzondering wordt regel. Vanaf dit moment kunnen studenten hun recht op redelijke aanpassingen voor hun beperking opeisen bij de hoger onderwijsinstelling waar zij studeren. Handicap + studie viert deze wet als een overwinning, aangezien het eindelijk juridische erkenning biedt voor de rechten van studenten met een functiebeperking.
De implementatie op de scholen is daarmee nog niet geregeld. Hierdoor verandert het werk van Handicap + Studie langzaam van pionierend en activistisch naar beleidsmatig en adviserend.
De campagne ‘Tijdgebrek’ in 2009 is een belangrijke mijlpaal om dyslexie te erkennen als een legitieme belemmering in het onderwijs en om de nodige aanpassingen te eisen.
Congressen en politieke betrokkenheid
De stichting organiseert jaarlijks een congres over studeren met een functiebeperking, waar politici, studenten, en onderwijsprofessionals samenkomen om het onderwerp op de agenda te zetten. Het lustrumcongres in 2000, met onder andere een toespraak van minister Hermans, wordt een hoogtepunt en leidt tot politieke actie en beleidsveranderingen.
Kleine naamswijziging en nieuwe website
Handicap & Studie wordt handicap + studie om studenten met een ondersteuningsbehoefte beter te duiden. In 2003 opent Job Cohen feestelijk de nieuwe website.
Beleidsprogramma Werken aan gelijke kansen
Dankzij een beleidsprogramma van het ministerie van OCW, ontvangt handicap + studie financiële middelen en aandacht om extra aanpassingen voor studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs te realiseren. Dit leidt tot concrete resultaten, zoals Impulsprojecten die onderwijsinstellingen helpen bij het ontwikkelen van beleidsplannen en voorzieningen.
Koninklijke ondersteuning
Prinses Laurentien wordt in 2005 beschermvrouwe van de stichting, wat een belangrijke steun betekent voor de zichtbaarheid van de stichting en haar missie. Haar betrokkenheid zorgt ervoor dat het belang van studeren met een functiebeperking breder erkend wordt in de samenleving.
Flexibel studeren
Op het congres flexibel studeren doen politici én bestuurders uit het hoger onderwijs hoopvolle toezeggingen tijdens een forumdiscussie onder leiding van Felix Rottenberg.
Focus op professionalisering en advies
Handicap + studie versterkt haar rol als expertisecentrum en werkt samen met onderwijsinstellingen aan het bevorderen van inclusie en beleid. De nadruk ligt op het geven van advies en ondersteuning aan studenten met een functiebeperking.
De focus ligt nu ook op problemen met stages en het vinden van een baan na de studie.
Studenten staan voor elkaar
Studenten met een functiebeperking richten hun eigen platforms op: plekken vol energie waar ze elkaar vinden voor informatie, inspiratie en het verbeteren van het imago rondom studeren met een beperking. Het zijn veilige havens om ervaringen te delen en samen de strijd aan te gaan voor betere studiekansen.
De Maastrichtse studentenvakbond NSEM organiseert samen met Handicap & Studie het inspirerende symposium ‘Het kan wel’ aan de Universiteit Maastricht. Met prikkelende stellingen voeren de deelnemers een open gesprek over hoe het écht gaat met studeren en werken met een functiebeperking op de campus.
2000-2009 | Evolutie & empowerment
De nadruk ligt op de versterking van inclusief onderwijs en het bevorderen van de empowerment van studenten met een handicap, waarbij inclusie steeds meer wordt geïntegreerd in de onderwijspraktijk.
In deze periode verschuift de rol van handicap + studie van pionieren en lobbyen naar het structureren van beleid en advisering. De stichting speelt een sleutelrol in het verbeteren van de toegankelijkheid van hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking, terwijl de steun van het Koninklijk Huis en de invoering van juridische wetten een stevige basis bieden voor toekomstige vooruitgang.
Politieke lobby en groei
Stichting handicap + studie groeit aanzienlijk dankzij een succesvolle politieke lobby. De stichting ontvangt extra financiering, zowel voor zichzelf als voor onderwijsinstellingen.
Door de lobby, ondersteund door cijfers die aantonen dat tussen de 61.000 en 77.000 studenten in Nederland een functiebeperking hebben, krijgt de zaak van deze studenten meer steun en leidt dit tot beleidsveranderingen.
Het beleidsplan HOOP 2000 van het ministerie van OCW, wordt voor de periode 2000-2004 aangepast met ook focus op studeren met een functiebeperking.
Onderwijsinstellingen aan de slag met beleid
Binnen het Landelijk Project Team (LPT), een initiatief van handicap + studie, werken contactpersonen Studeren met een functiebeperking aan het verbeteren van hun aanpak. Tussen de oprichting van het LPT in 1999 en 2004 zorgt het team ervoor dat 40 procent van de hogescholen en universiteiten een beleidsplan opstelt voor de aanpak van functiebeperkingen. In 2006 concludeert Mark Rutte, toenmalig staatssecretaris van Onderwijs, dat handicap + studie zich onmisbaar heeft gemaakt.
Focus op beeldvorming en empowerment
Stichting handicap + studie richt zich actief op het verbeteren van de beeldvorming rondom studenten met een beperking. Thema’s zoals informatievoorziening, empowerment, en juridische ondersteuning krijgen meer aandacht. De stichting profileert zich als expertisecentrum en helpt universiteiten en hogescholen bij het ontwikkelen van beleid en praktische oplossingen.
Landelijk onderzoek en oproep tot actie
Een onderzoek uitgevoerd door het Verweij-Jonker Instituut laat zien dat 12-15% van de studentenpopulatie in Nederland, oftewel tussen de 61.000 en 77.000 studenten, een functiebeperking heeft. Dit leidt tot een versterkte lobby in Den Haag, gericht op het bieden van gelijke kansen aan deze groep binnen het onderwijs.
Beleidsplannen en vergroting van invloed
Het Landelijk Project Team (LPT) van handicap + studie zet zich in om de ontwikkeling van beleidsplannen over studeren met een functiebeperking te bevorderen. Tegen 2004 hebben maar liefst 40% van de hogescholen en universiteiten een dergelijk plan opgesteld, wat de groeiende invloed van de stichting aantoont.
Wet Gelijke behandeling
Een belangrijke mijlpaal is de invoering van de Wet Gelijke Behandeling in 2003. De uitzondering wordt regel. Vanaf dit moment kunnen studenten hun recht op redelijke aanpassingen voor hun beperking opeisen bij de hoger onderwijsinstelling waar zij studeren. Handicap + studie viert deze wet als een overwinning, aangezien het eindelijk juridische erkenning biedt voor de rechten van studenten met een functiebeperking.
De implementatie op de scholen is daarmee nog niet geregeld. Hierdoor verandert het werk van Handicap + Studie langzaam van pionierend en activistisch naar beleidsmatig en adviserend.
De campagne ‘Tijdgebrek’ in 2009 is een belangrijke mijlpaal om dyslexie te erkennen als een legitieme belemmering in het onderwijs en om de nodige aanpassingen te eisen.
Congressen en politieke betrokkenheid
De stichting organiseert jaarlijks een congres over studeren met een functiebeperking, waar politici, studenten, en onderwijsprofessionals samenkomen om het onderwerp op de agenda te zetten. Het lustrumcongres in 2000, met onder andere een toespraak van minister Hermans, wordt een hoogtepunt en leidt tot politieke actie en beleidsveranderingen.
Kleine naamswijziging en nieuwe website
Handicap & Studie wordt handicap + studie om studenten met een ondersteuningsbehoefte beter te duiden. In 2003 opent Job Cohen feestelijk de nieuwe website.
Beleidsprogramma Werken aan gelijke kansen
Dankzij een beleidsprogramma van het ministerie van OCW, ontvangt handicap + studie financiële middelen en aandacht om extra aanpassingen voor studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs te realiseren. Dit leidt tot concrete resultaten, zoals Impulsprojecten die onderwijsinstellingen helpen bij het ontwikkelen van beleidsplannen en voorzieningen.
Koninklijke ondersteuning
Prinses Laurentien wordt in 2005 beschermvrouwe van de stichting, wat een belangrijke steun betekent voor de zichtbaarheid van de stichting en haar missie. Haar betrokkenheid zorgt ervoor dat het belang van studeren met een functiebeperking breder erkend wordt in de samenleving.
Flexibel studeren
Op het congres flexibel studeren doen politici én bestuurders uit het hoger onderwijs hoopvolle toezeggingen tijdens een forumdiscussie onder leiding van Felix Rottenberg.
Focus op professionalisering en advies
Handicap + studie versterkt haar rol als expertisecentrum en werkt samen met onderwijsinstellingen aan het bevorderen van inclusie en beleid. De nadruk ligt op het geven van advies en ondersteuning aan studenten met een functiebeperking.
De focus ligt nu ook op problemen met stages en het vinden van een baan na de studie.
Studenten staan voor elkaar
Studenten met een functiebeperking richten hun eigen platforms op: plekken vol energie waar ze elkaar vinden voor informatie, inspiratie en het verbeteren van het imago rondom studeren met een beperking. Het zijn veilige havens om ervaringen te delen en samen de strijd aan te gaan voor betere studiekansen.
De Maastrichtse studentenvakbond NSEM organiseert samen met Handicap & Studie het inspirerende symposium ‘Het kan wel’ aan de Universiteit Maastricht. Met prikkelende stellingen voeren de deelnemers een open gesprek over hoe het écht gaat met studeren en werken met een functiebeperking op de campus.