2010-2020 | Digitale revolutie en diversiteit

Technologie en digitale hulpmiddelen worden steeds meer geïntegreerd in het onderwijs, terwijl de aandacht voor diversiteit en inclusie zowel in beleid als praktijk groeit.

De stichting verschuift van individuele ondersteuning naar beleids- en strategisch advies, met focus op diversiteit en inclusie. Van het VN-Verdrag Handicap (2016) tot de transformatie naar ECIO (2019) speelt zij een sleutelrol in betere toegang en studeerbaarheid. De coronacrisis benadrukt de inzet voor digitale toegankelijkheid en flexibele onderwijsmethoden, voor een inclusief onderwijs voor alle studenten.

Commissie Maatstaf en het Referentiekader

  • De Commissie Maatstaf wordt in 2009 ingesteld om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking te verbeteren. In 2010 wordt het referentiekader gepubliceerd, wat leidt tot duidelijke richtlijnen en handvatten voor hoger onderwijsinstellingen om hun beleid rondom toegankelijkheid en inclusie verder te versterken.

Handicap + studie herdefinieert missie

  • Handicap + studie verandert haar koers door zich te richten op beleidsadvies en de ondersteuning van onderwijsinstellingen in plaats van individuele studenten. Dit markeert de overgang naar een meer gestructureerde en beleidsmatige aanpak van studeren met een functiebeperking.

  • De Adviesraad van handicap + studie wordt opgericht. Deze wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van hogescholen en universiteiten, om beleid en implementatie van inclusie verder te verbeteren.

  • Handicap + studie wordt in 2012 ondergebracht bij de Stichting CINOP. Het expertisecentrum richt zich nu meer op het begeleiden van onderwijsinstellingen bij het ontwikkelen en implementeren van beleid voor studeren met een functiebeperking. Deze reorganisatie leidt tot een hernieuwde focus op strategische advisering en het versterken van inclusie in het onderwijs. Marian de Groot wordt directeur h + s.

Ratificatie VN-verdrag Handicap

  • Nederland ratificeert het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in 2016. Dit markeert een belangrijke stap richting een inclusiever onderwijssysteem, met bindende verplichtingen voor onderwijsinstellingen om gelijke kansen en toegankelijk onderwijs voor studenten met een handicap te garanderen.

  • Vanaf dit moment worden onderwijsinstellingen gestimuleerd om de toegang tot en de studeerbaarheid van het onderwijs voor studenten met een functiebeperking te verbeteren.

Ondersteuning voor inclusie in de ITK

  • Handicap+Studie ondersteunt instellingen bij de voorbereiding op de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) met tools zoals de beleidsscan voor inclusief onderwijs en handreikingen voor visitatiecommissies. Deze hulpmiddelen helpen instellingen hun beleid en praktijk op het gebied van inclusie te evalueren en te verbeteren.

Beleidsaanpassingen en ondersteuningsmodellen

  • Handicap + studie richt zich verder op het ontwikkelen van ondersteuningsmodellen en het verstrekken van richtlijnen voor het ondersteunen van studenten met verschillende ondersteuningsbehoeften, zowel zichtbaar als onzichtbaar.

  • De eerste universiteiten en hogescholen in Nederland ondertekenen de intentieverklaring VN-verdrag Handicap. Deze stap versterkt de richting naar een inclusiever onderwijs.

 

 

70-jaar handicap & studie: een mijlpaal

In 2015 viert Expertisecentrum handicap + studie haar 70-jarig bestaan! Ter gelegenheid daarvan verschijnt een jubileumeditie over de ontwikkeling van het hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking sinds de oprichting in 1945. Met interviews delen ervaringsdeskundige studenten en studentendecanen hun ervaringen, uitdagingen en successen. In december 2016 vindt het jubileumcongres plaats.

Focus op studenten met een psychische aandoening

  • Handicap + studie speelt een belangrijke rol in het onder de aandacht brengen van psychische aandoeningen en het integreren van beleid voor deze studenten in zowel het hoger onderwijs als de arbeidsmarkt. Tools en ondersteunings-programma’s helpen deze groep studenten, terwijl bewustwordingscampagnes over psychisch welzijn de impact vergroten.

Aanpak voor beter studentenwelzijn

  • In 2018 stellen verschillende partijen en onderzoekers het Actieplan Studentenwelzijn op voor een integrale aanpak op studentenwelzijn. Het plan is geënt op vijf pijlers voor beter studentenwelzijn.

  • ECIO krijgt extra middelen om de uitvoering van het gezamenlijke actieplan te ondersteunen. Hiermee krijgt aandacht voor studentenwelzijn structureel een vervolg.

  • Het Landelijk Netwerk Studentenwelzijn trapt af met het motto: ‘Ik geef kleur aan studentenwelzijn’.

Van handicap + studie naar ECIO

  • In 2019 verandert Handicap + Studie haar naam naar ECIO (Expertisecentrum Inclusief Onderwijs) en zet ze vol in op drie thema’s: inclusief onderwijs, studentenwelzijn en stage/werk.

  • De feestelijke dag start bij het Lilianefonds, waar ervaringsdeskundige studenten worden beloond met de ECIO Frank Award en een geldprijs van €1.000,- voor hun top-idee. Directeur Marian de Groot blikt terug en draagt het stokje over aan Judith Jansen.

  • De open dag gaat verder bij het ECIO-kantoor, waar onderwijsprofessionals en partners samenkomen voor workshops, lezingen en het uitwisselen van kennis en ervaringen.

2010-2020 | Digitale revolutie & diversiteit

Technologie en digitale hulpmiddelen worden steeds meer geïntegreerd in het onderwijs, terwijl de aandacht voor diversiteit en inclusie zowel in beleid als praktijk groeit.

De stichting verschuift van individuele ondersteuning naar beleids- en strategisch advies, met focus op diversiteit en inclusie. Van het VN-Verdrag Handicap (2016) tot de transformatie naar ECIO (2019) speelt zij een sleutelrol in betere toegang en studeerbaarheid. De coronacrisis benadrukt de inzet voor digitale toegankelijkheid en flexibele onderwijsmethoden, voor een inclusief onderwijs voor alle studenten.

Commissie Maatstaf en het Referentiekader

  • De Commissie Maatstaf wordt in 2009 ingesteld om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking te verbeteren. In 2010 wordt het referentiekader gepubliceerd, wat leidt tot duidelijke richtlijnen en handvatten voor hoger onderwijsinstellingen om hun beleid rondom toegankelijkheid en inclusie verder te versterken.

Handicap + studie herdefinieert missie

  • Handicap + studie verandert haar koers door zich te richten op beleidsadvies en de ondersteuning van onderwijsinstellingen in plaats van individuele studenten. Dit markeert de overgang naar een meer gestructureerde en beleidsmatige aanpak van studeren met een functiebeperking.

  • De Adviesraad van handicap + studie wordt opgericht. Deze wordt samengesteld uit vertegenwoordigers van hogescholen en universiteiten, om beleid en implementatie van inclusie verder te verbeteren.

  • Handicap + studie wordt in 2012 ondergebracht bij de Stichting CINOP. Het expertisecentrum richt zich nu meer op het begeleiden van onderwijsinstellingen bij het ontwikkelen en implementeren van beleid voor studeren met een functiebeperking. Deze reorganisatie leidt tot een hernieuwde focus op strategische advisering en het versterken van inclusie in het onderwijs. Marian de Groot wordt directeur h + s.

Ratificatie VN-verdrag Handicap

  • Nederland ratificeert het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in 2016. Dit markeert een belangrijke stap richting een inclusiever onderwijssysteem, met bindende verplichtingen voor onderwijsinstellingen om gelijke kansen en toegankelijk onderwijs voor studenten met een handicap te garanderen.

  • Vanaf dit moment worden onderwijsinstellingen gestimuleerd om de toegang tot en de studeerbaarheid van het onderwijs voor studenten met een functiebeperking te verbeteren.

Ondersteuning voor inclusie in de ITK

  • Handicap + studie ondersteunt instellingen bij de voorbereiding op de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) met tools zoals de beleidsscan voor inclusief onderwijs en handreikingen voor visitatiecommissies. Deze hulpmiddelen helpen instellingen hun beleid en praktijk op het gebied van inclusie te evalueren en te verbeteren.

Beleidsaanpassingen en ondersteuningsmodellen

  • Handicap + studie richt zich verder op het ontwikkelen van ondersteuningsmodellen en het verstrekken van richtlijnen voor het ondersteunen van studenten met verschillende ondersteuningsbehoeften, zowel zichtbaar als onzichtbaar.

  • De eerste universiteiten en hogescholen in Nederland ondertekenen de intentieverklaring VN-verdrag Handicap. Deze stap versterkt de richting naar een inclusiever onderwijs.

 

 

Aanpak voor beter studentenwelzijn

  • In 2018 stellen verschillende partijen en onderzoekers het Actieplan Studentenwelzijn op voor een integrale aanpak op studentenwelzijn. Het plan is geënt op vijf pijlers voor beter studentenwelzijn.

  • ECIO krijgt extra middelen om de uitvoering van het gezamenlijke actieplan te ondersteunen. Hiermee krijgt aandacht voor studentenwelzijn structureel een vervolg.

  • Het Landelijk Netwerk Studentenwelzijn trapt af met het motto: ‘Ik geef kleur aan studentenwelzijn’.

Van handicap + studie naar ECIO

  • In 2019 verandert Handicap + Studie haar naam naar ECIO (Expertisecentrum Inclusief Onderwijs) en zet ze vol in op drie thema’s: inclusief onderwijs, studentenwelzijn en stage/werk.

  • De feestelijke dag start bij het Lilianefonds, waar ervaringsdeskundige studenten worden beloond met de ECIO Frank Award en een geldprijs van €1.000,- voor hun top-idee. Directeur Marian de Groot blikt terug en draagt het stokje over aan Judith Jansen.

  • De open dag gaat verder bij het ECIO-kantoor, waar onderwijsprofessionals en partners samenkomen voor workshops, lezingen en het uitwisselen van kennis en ervaringen.