figuur met diploma in de hand en study cap op. Er onder de tekst: Afstuderen

Sleutelmoment

Afstuderen

Perspectief student

Je maakt je studie af met een scriptie of een afstudeeropdracht. Je gaat op zoek naar een onderwerp en krijgt begeleiding van een docent of afstudeerbegeleider. Misschien merk je al snel dat je vastloopt omdat je het bijvoorbeeld lastig vindt om een goede planning te maken. Of het lukt je maar niet om structuur aan te brengen in al die informatie die je hebt verzameld, zoals Amber.

Amber, student onderzoeksmaster binnen Sociale Wetenschappen, heeft ADHD.

'Bij het starten van mijn scriptie liep ik vast op planning en structuur. Het begin maken met een scriptie of abstract artikel vond ik lastig. Omdat ik dit wist, heb ik dit direct besproken met mijn scriptiebegeleider. Zij vond een fijne manier om me te begeleiden: door structuur visueel te maken, bijvoorbeeld met een model dat de onderzoeksvraag en theorieën verbindt. Samen maakten we planningen, bespraken strategieën, en gaf ze me een miniworkshop timemanagement. Vooraf bepaalden we de rode draad van een artikel, wat het schrijven veel makkelijker maakte.

Ik kon een voorkeur aangeven voor het scriptieonderwerp en begeleider. Hoewel ik koos op basis van het onderwerp, wist ik niet of de begeleider ervaring had met studenten met ADHD of ASS. Het zou waardevol zijn als studenten vooraf weten welke begeleiders gespecialiseerd zijn in specifieke begeleiding, zodat ze een betere keuze kunnen maken.'

Begeleiders

Examencommissie

Kun je het afstuderen over een andere boeg gooien dan staat voorgeschreven? Of leidt dat onherroepelijk tot devaluatie van diploma-eisen? Iets waar jij als lid van de examencommissie voor moet waken. Bedenk dat er vaak meerdere manieren bestaan om bepaalde competenties te kunnen aantonen. Vertrouw op de inventiviteit van de afstudeerbegeleider om samen met de betreffende student de opdracht in een meer passende vorm te gieten zonder dat de inhoud in het gedrang komt.

Scriptiebegeleider, Afstudeerbegeleider

Je zult ze regelmatig tegenkomen: studenten die het schrijven van een scriptie of eindverslag niet in de schoot geworpen krijgen. Het lukt ze niet een onderwerp te kiezen of lopen telkens vast. Soms kan een ondersteuningsbehoefte het afstuderen extra bemoeilijken. Vooral studenten met ADHD of ASS kunnen problemen hebben, zoals Amber omschrijft in het voorbeeld. Amber had geluk, want zij trof iemand die wist hoe ze haar kon helpen.

Logisch dat niet alle begeleiders expert kunnen zijn op dat gebied. Als je als docenten onderling afspraken maakt, kun je zorgen dat de student met een ondersteuningsbehoefte begeleiding krijgt van een docent met kennis van zaken op dit gebied. Het spreekt vanzelf dat dergelijke begeleiding extra tijd en dus geld kost. Bespreek dit met de directeur van de opleiding.

Opleidingsdirecteur

Je wilt natuurlijk niet dat studenten eindeloos over hun afstuderen doen. Toch komt het vaak voor dat studenten vastlopen op hun scriptie of eindverslag. Bij studenten met een ondersteuningsbehoefte is dat soms een direct gevolg van hun beperking/belemmering. Deskundige begeleiding helpt hen verder. Je kunt daar structureel in voorzien door deskundige docenten te faciliteren met extra tijd. Of een speciale voorziening te faciliteren zoals een scriptiewerkplaats waar studenten terecht kunnen voor begeleiding.

Beslissers

figuur met diploma in de hand en study cap op. Er onder de tekst: Afstuderen

Sleutelmoment

Afstuderen

Perspectief student

Je maakt je studie af met een scriptie of een afstudeeropdracht. Je gaat op zoek naar een onderwerp en krijgt begeleiding van een docent of afstudeerbegeleider. Misschien merk je al snel dat je vastloopt omdat je het bijvoorbeeld lastig vindt om een goede planning te maken. Of het lukt je maar niet om structuur aan te brengen in al die informatie die je hebt verzameld, zoals Amber.

Amber, student onderzoeksmaster binnen Sociale Wetenschappen, heeft ADHD.

'Bij het starten van mijn scriptie liep ik vast op planning en structuur. Het begin maken met een scriptie of abstract artikel vond ik lastig. Omdat ik dit wist, heb ik dit direct besproken met mijn scriptiebegeleider. Zij vond een fijne manier om me te begeleiden: door structuur visueel te maken, bijvoorbeeld met een model dat de onderzoeksvraag en theorieën verbindt. Samen maakten we planningen, bespraken strategieën, en gaf ze me een miniworkshop timemanagement. Vooraf bepaalden we de rode draad van een artikel, wat het schrijven veel makkelijker maakte.

Ik kon een voorkeur aangeven voor het scriptieonderwerp en begeleider. Hoewel ik koos op basis van het onderwerp, wist ik niet of de begeleider ervaring had met studenten met ADHD of ASS. Het zou waardevol zijn als studenten vooraf weten welke begeleiders gespecialiseerd zijn in specifieke begeleiding, zodat ze een betere keuze kunnen maken.'

Begeleiders

Examencommissie

Kun je het afstuderen over een andere boeg gooien dan staat voorgeschreven? Of leidt dat onherroepelijk tot devaluatie van diploma-eisen? Iets waar jij als lid van de examencommissie voor moet waken. Bedenk dat er vaak meerdere manieren bestaan om bepaalde competenties te kunnen aantonen. Vertrouw op de inventiviteit van de afstudeerbegeleider om samen met de betreffende student de opdracht in een meer passende vorm te gieten zonder dat de inhoud in het gedrang komt.

Scriptiebegeleider, Afstudeerbegeleider

Je zult ze regelmatig tegenkomen: studenten die het schrijven van een scriptie of eindverslag niet in de schoot geworpen krijgen. Het lukt ze niet een onderwerp te kiezen of lopen telkens vast. Soms kan een ondersteuningsbehoefte het afstuderen extra bemoeilijken. Vooral studenten met ADHD of ASS kunnen problemen hebben, zoals Amber omschrijft in het voorbeeld. Amber had geluk, want zij trof iemand die wist hoe ze haar kon helpen.

Logisch dat niet alle begeleiders expert kunnen zijn op dat gebied. Als je als docenten onderling afspraken maakt, kun je zorgen dat de student met een ondersteuningsbehoefte begeleiding krijgt van een docent met kennis van zaken op dit gebied. Het spreekt vanzelf dat dergelijke begeleiding extra tijd en dus geld kost. Bespreek dit met de directeur van de opleiding.

Opleidingsdirecteur

Je wilt natuurlijk niet dat studenten eindeloos over hun afstuderen doen. Toch komt het vaak voor dat studenten vastlopen op hun scriptie of eindverslag. Bij studenten met een ondersteuningsbehoefte is dat soms een direct gevolg van hun beperking/belemmering. Deskundige begeleiding helpt hen verder. Je kunt daar structureel in voorzien door deskundige docenten te faciliteren met extra tijd. Of een speciale voorziening te faciliteren zoals een scriptiewerkplaats waar studenten terecht kunnen voor begeleiding.

Beslissers