schoolgebouw, met tekstwolkje met daarin studiecap, eronder de tekst: leren in de praktijk

Sleutelmoment

Leren in de praktijk

Perspectief student

Als student verwerf je kennis, maar je moet ook leren hoe je die kennis kunt toepassen. Dus volg je praktijkonderwijs, doe je veldwerk of werk je in het lab. As student met een ondersteuningsbehoefte ontdek je soms dat het oefenen in de praktijk niet gaat of minder goed lukt. Je loopt telkens vast of je kunt een handeling niet uitvoeren vanwege je ondersteuningsbehoefte.

Job, afgestudeerd hbo-student Economie, heeft kokervisus en geheugenproblemen. 

‘In mijn opleiding moest ik ook een vreemde taal leren spreken. Ik merkte dat het onthouden en reproduceren van woorden mij veel moeite kostte door mijn geheugenverlies. Doordat een bijlesdocent mij hielp met structuur, kon ik mijzelf methoden aanleren waardoor ik de woorden wel onthield. Tijdens kennismakingsgesprekken bij bijvoorbeeld een snuffelstage, vertelde ik altijd over mijn belemmeringen en wat ik wel en niet kan. Zo heb ik veel behoefte aan structuur en regelmatige feedback.’

Begeleiders

Studentendecaan

Niet elke (praktijk)docent weet alles van a tot z als het gaat over ondersteuningsvragen en bijbehorende belemmeringen. Dat hoeft ook niet. Een zekere vorm van basiskennis is vaak al voldoende. Soms is er maar een kleine aanpassing nodig om (praktijk)problemen weg te nemen. Wil de docent meer weten, zorg dan dat hij weet dat hij bij jou terecht kan. Of bij je collega die bijvoorbeeld alles van autisme weet. Informatie aanbieden op een goed vindbare, centrale plek binnen de digitale leeromgeving kan ook. Of wijs hen op het trainingsaanbod van  ECIO.

Er is een module Studeren met een ondersteuningsbehoefte die je kunt laten opnemen in het scholingsaanbod voor docenten. Je kunt daarvoor je opleidingsdirecteur benaderen of kaart het eens aan bij je collega’s van Opleiding en Kwaliteitszorg. Dat studeren met een ondersteuningsbehoefte onderdeel uitmaakt van de instellingstoets kwaliteitszorg kan dienen als extra argument!

Docent

Als docent wil je graag het beste uit je studenten halen. Je vraagt je af waarom dat bij sommige studenten niet lukt, terwijl het er wel bij hen in zit. Het feit dat je tot nu briljante student scheikunde steeds opnieuw vastloopt in een practicumopdracht intrigeert je dus in hoge mate. Of je bent op zoek naar een oplossing voor je student met ondersteuningsbehoefte die bepaalde opdrachten tijdens een werkweek, fysiek gezien, onmogelijk kan uitvoeren. De uitdaging is hier om denkend vanuit het leerdoel te kijken hoe je de belemmeringen kunt wegnemen of een passend alternatief kunt vinden. Ga daarbij altijd uit van wat de student wél kan. Als je er samen niet uitkomt, bedenk dan dat de studentendecaan deskundig is op dit gebied. Je kunt ook op de website van ECIO kijken of contact opnemen en vragen om mee te denken.

Ondersteuners

Medewerker Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg en studeren met een ondersteuningsbehoefte gaan hand in hand. Wat goed is voor studenten met een ondersteuningsbehoefte, is goed voor alle studenten. Een constatering die vaak collega-professionals doen als het gaat om voorzieningen voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Als medewerker Kwaliteitszorg kun je dus met goede voorzieningen voor studenten en deskundigheidsbevordering voor docenten en begeleiders werken aan verhoging van kwaliteit van onderwijs. Studeren met een ondersteuningsbehoefte is opgenomen in het accreditatiekader en maakt sinds 2011 deel uit van de instellingstoets kwaliteitszorg. Door deskundigheidsbevordering op dit gebied op te nemen in het reguliere scholingsaanbod en in de PCDA-cyclus, maak je het tot een structureel onderdeel van het beleid.

Beslissers

Directeur Faculteit, Domein, Instituut

Wil je binnen je faculteit of domein een cultuur scheppen waarin studeren met een ondersteuningsbehoefte gewoon is, maar niet alle docenten opleiden tot expert? Het is echt niet nodig om alle docenten op te leiden tot expert in studeren met een ondersteuningsbehoefte. Als ze zich maar bewust zijn van de sleutelrol die ze spelen in het studiesucces van de student met een ondersteuningsbehoefte en de weg weten binnen de opleiding naar de experts op dit gebied zoals de studentendecanen. Een aanbod van basiskennis over studeren met een ondersteuningsbehoefte voor docenten maakt dan al veel verschil. Nu studeren met een ondersteuningsbehoefte sinds 2011 onderdeel uitmaakt van de instellingstoets kwaliteitszorg wordt de opleiding ook getoetst aan deskundigheidsbevordering op dit gebied. Betrek dus ook de medewerkers van de afdeling Kwaliteitszorg hierbij.

schoolgebouw, met tekstwolkje met daarin studiecap, eronder de tekst: leren in de praktijk

Sleutelmoment

Leren in de praktijk

Perspectief student

Als student verwerf je kennis, maar je moet ook leren hoe je die kennis kunt toepassen. Dus volg je praktijkonderwijs, doe je veldwerk of werk je in het lab. As student met een ondersteuningsbehoefte ontdek je soms dat het oefenen in de praktijk niet gaat of minder goed lukt. Je loopt telkens vast of je kunt een handeling niet uitvoeren vanwege je ondersteuningsbehoefte.

Job, afgestudeerd hbo-student Economie, heeft kokervisus en geheugenproblemen. 

‘In mijn opleiding moest ik ook een vreemde taal leren spreken. Ik merkte dat het onthouden en reproduceren van woorden mij veel moeite kostte door mijn geheugenverlies. Doordat een bijlesdocent mij hielp met structuur, kon ik mijzelf methoden aanleren waardoor ik de woorden wel onthield. Tijdens kennismakingsgesprekken bij bijvoorbeeld een snuffelstage, vertelde ik altijd over mijn belemmeringen en wat ik wel en niet kan. Zo heb ik veel behoefte aan structuur en regelmatige feedback.’

Begeleiders

Studentendecaan

Niet elke (praktijk)docent weet alles van a tot z als het gaat over ondersteuningsvragen en bijbehorende belemmeringen. Dat hoeft ook niet. Een zekere vorm van basiskennis is vaak al voldoende. Soms is er maar een kleine aanpassing nodig om (praktijk)problemen weg te nemen. Wil de docent meer weten, zorg dan dat hij weet dat hij bij jou terecht kan. Of bij je collega die bijvoorbeeld alles van autisme weet. Informatie aanbieden op een goed vindbare, centrale plek binnen de digitale leeromgeving kan ook. Of wijs hen op het trainingsaanbod van  ECIO.

Er is een module Studeren met een ondersteuningsbehoefte die je kunt laten opnemen in het scholingsaanbod voor docenten. Je kunt daarvoor je opleidingsdirecteur benaderen of kaart het eens aan bij je collega’s van Opleiding en Kwaliteitszorg. Dat studeren met een ondersteuningsbehoefte onderdeel uitmaakt van de instellingstoets kwaliteitszorg kan dienen als extra argument!

Docent

Als docent wil je graag het beste uit je studenten halen. Je vraagt je af waarom dat bij sommige studenten niet lukt, terwijl het er wel bij hen in zit. Het feit dat je tot nu briljante student scheikunde steeds opnieuw vastloopt in een practicumopdracht intrigeert je dus in hoge mate. Of je bent op zoek naar een oplossing voor je student met ondersteuningsbehoefte die bepaalde opdrachten tijdens een werkweek, fysiek gezien, onmogelijk kan uitvoeren. De uitdaging is hier om denkend vanuit het leerdoel te kijken hoe je de belemmeringen kunt wegnemen of een passend alternatief kunt vinden. Ga daarbij altijd uit van wat de student wél kan. Als je er samen niet uitkomt, bedenk dan dat de studentendecaan deskundig is op dit gebied. Je kunt ook op de website van ECIO kijken of contact opnemen en vragen om mee te denken.

Ondersteuners

Medewerker Kwaliteitszorg

Je kunt met ICT de procedures voor studenten met een ondersteuningsbehoefte versnellen. Zo kun je bijvoorbeeld de informatie over studenten met een ondersteunings-behoefte uit de studiekeuzecheck of studielink koppelen aan een informatiesysteem voor docenten en decanen. Zo worden die automatisch geïnformeerd over de komst van een student en zijn, haar of diens ondersteuningsbehoefte en kunnen daar tijdig op inspelen. Of door een informatieplek binnen de digitale leeromgeving te creëren voor studenten én docenten over ondersteuningsvragen en voorzieningen. Digitaal toegankelijk natuurlijk! Voor advies over een digitaal toegankelijke leeromgeving kun je terecht bij ECIO.

Beslissers

Directeur Faculteit, Domein, Instituut

Wil je binnen je faculteit of domein een cultuur scheppen waarin studeren met een ondersteuningsbehoefte gewoon is, maar niet alle docenten opleiden tot expert? Het is echt niet nodig om alle docenten op te leiden tot expert in studeren met een ondersteuningsbehoefte. Als ze zich maar bewust zijn van de sleutelrol die ze spelen in het studiesucces van de student met een ondersteuningsbehoefte en de weg weten binnen de opleiding naar de experts op dit gebied zoals de studentendecanen. Een aanbod van basiskennis over studeren met een ondersteuningsbehoefte voor docenten maakt dan al veel verschil. Nu studeren met een ondersteuningsbehoefte sinds 2011 onderdeel uitmaakt van de instellingstoets kwaliteitszorg wordt de opleiding ook getoetst aan deskundigheidsbevordering op dit gebied. Betrek dus ook de medewerkers van de afdeling Kwaliteitszorg hierbij.